Chocka på vitaminer?

Sv: Chocka på vitaminer?

Problemet är att jag tycker att hennes sätt att skriva har blivit så charmigt och personligt. Och så har hon så gulliga grrr när man kommenterar det.:love:

vitaminsprutor ges väl i blodet? och det får väl bara veterinärer göra?

I alla fall så fick min häst b-vitaminspruta i blodet, ej i muskeln

En fråga bara; Det finns inget C15 för hästägare för att få medicinera (injicera i detta fall) sina hästar själva. Man får som hästägare fortsätta med en behandling som veterinären påbörjat, men that's it. Hur kan då veterinären skriva ut Beviplex så en hästägare får spruta sin häst själv? Som nämnts i denna (eller om jag läste det i en annan tråd som handlade om pälsfällning??) så tipsades det om att "ringa veterinären så skriver han ut Beviplex som du kan spruta hästen med". Det låter helt fel! Får veterinären delegera en behandling på detta sätt?

Jag fick vaccinationer som jag själv fick utföra utskrivna av vet. Jag vågade dock inte göra detta så en utbildad fick utföra vaccinationerna. Jag är väldigt feg.

Jag har ingen aning... Men jag har praktiserat som djursjukvårdare tillsammans med vet. och på djursjukhus, samt har C15-utb. för smådjur, så jag hoppas att det är tillåtet... Det är ju inte så att jag aldrig sprutat en häst tidigare. :D

Jag tror inte att det där spelar nån roll. Inte ens som utbildad djursjukvårdare, som jobbar på klinik, får man åka iväg till ett stall och spruta en häst, inte ens vaccinera. En veterinär måste finnas i närheten OM nåt händer, då det är denne som har ansvaret om nåt går snett.

Och vad spelar C15 för smådjur för roll när detta gäller en häst?

Hästen i fråga har nu blivit halt, så vet. ska komma och titta på den i veckan och passar på att vaccinera den då, fick jag nyss reda på, så jag slipper oroa mig! :)

Jag tror att veterinär får delegera till djurägaren men inte så mkt mer än så.

Har fått av privat vet och distriktet.

Förmodligen inte tillåtet. Men så var det i alla fall. Jag lovar dessutom att jag inte är dum nog att köpa vaccin som jag sticker i en höbal och grannen har ingen gris, typ.

Det menar jag inte heller, det var bara som exempel.
Veterinären kan dock inte veta att det är samma häst som du stuckit som du kommer med pass/vacc-intyg för underskrift, dvs ett slags intygsfusk. Även om du inte missbrukar detta, så kan veterinären aldrig veta...

Jo, denna vet visste för det var hans assistent som slutligen stack hästarna. Men det var jag som fick köpa vaccinet. Vet inte hur de hade gjort om jag stuckit själv men misstänker att vet litade på mig så pass ändå. Jag har nämligen gamlingar som absolut aldrig skulle funka för någon form av tävling. Det är därför bara av egenintresse som jag låter vaccinera mina. För att de absolut inte ska bli sjuka. Och då vore det ju dumt att sticka grannens gris!:laugh:

Detta går antagligen att anmäla veterinären för så jag föreslår att du håller tyst och inte pratar om händelsen något mer.... Gjort är ju gjort och jag tror på att du är seriös och allt, men olagligt är olagligt, men du förstår nog vad jag menar ;)

Detta är så länge sedan så det är redan preskriberat. Vet har först gått i pension och därefter lämnat detta jordelivet. Han är onåbar utan mediumkontakter.

Förstår inte varför veterinären "skitade ner sig" genom att skriva i ett intyg som han inte egentligen kunde intyga om det bara var vacc för hästarnas skull, borde ju räckt att du hållt reda på när de skulle ha nästa vacc och vaccinerat då. Intyg bara för att verkar lite onödigt, anser jag.
Men, som sagt, det är preskriberat men ändå inte ok.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 392
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hyacint
  • Vegansk efterrätt
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat