CHOCK - en arabisk fullblods hingst

C

cerrox

jag undra om det är någon här som känner till ett arabiskt fullblod som heter just chock, han är e. nimbusz u. caroline? någon som vet något om honom eller har någon information om honom? någon kanske har en avkomma efter honom? hur är dom? jag har nämligen själv en underbar avkomma efter chock, fast jag vet inte så mycket om just chock & vill gärna veta mer om honom. bilder? mm.

tack på förhand, allt som har med chock att göra är av intresse. :bow:

Sv: CHOCK - en arabisk fullblods hingst

Han gick bort alldeles nyligen.

är själv inte så insatt i arabhästar men en kompis till mig hade en avkoma som var väldigt trevlig både utsende mässigt och att hantera, enligt henne är/var chock en fin hingst med många fina utmärkelser och avkomor.

cerrox skrev:
jag undra om det är någon här som känner till ett arabiskt fullblod som heter just chock, han är e. nimbusz u. caroline? någon som vet något om honom eller har någon information om honom? någon kanske har en avkomma efter honom? hur är dom? jag har nämligen själv en underbar avkomma efter chock, fast jag vet inte så mycket om just chock & vill gärna veta mer om honom. bilder? mm.

tack på förhand, allt som har med chock att göra är av intresse. :bow:
Alla mina tre avelsston är efter Chock, vilket jag är väldigt glad över. Han ger i stort sett alltid otroligt bra temperament och bra exteriör. Han föddes hos Sven-Bertil Uhlén, en av pionjärerna i den svenska arabaveln. Hans barn Ingela Gyllenkrok och Gustav Uhlén tog över efter honom och sonhustrun Christina Uhlén var Chocks sista ägare. Han tävlades i bl a hoppning även på gamla dagar och var pigg in i det sista. Han dog knall och fall 19 år gammal i början av sommaren. Titta gärna in på min hemsida (se min profil), där finns massor av bilder på mina ston och deras avkommor (det underbara sinnelaget går vidare i arv :) ). Här är en bild på Chock (foto copyright Johanna Lagnevall):

chock.jpg

Hälsningar

Carina på Silver Arabians

Vet inte så mkt av Chock men vet att han har minst en godkänd son, CC Chagal, CC Chagal e pappa till min lilla häst :)

Chock var :cry: en av mina absoluta favorithingstar.
Lämnade väldigt trevliga avkommor som ofta blev väldigt fina att rida.
Bra typ, bra steg osv. En jättebra hingst helt enkelt. Själv var han en mycket trevlig häst.
Min hingst har honom som morfar, och det är jag glad för. (Carinaso äger min hingsts mamma)
Jag hade planerat sedan år tillbaka att jag skulle betäcka Belle med honom, men nu blir det inte av... :(

// Anna

åke skrev:
Cesam var är du?????????? ;)
Här just nu, men svar har redan skrivits av andra....
Har dock massor av bilder på honom....
Men kan ju återkomma med stam och lite annat när jag inte arbetar, vilket jag gör nu....

Här är en bild till på honom, tagen på Riks 1992 av undertecknad.

chock_small.jpg

Foto: Carina Jönsson (C) 1992

tack tack för all information. :bow:

då har han säkert gett sitt fina temperament till min underbara häst också. :D

jag kikade in på din hemsida & jag måste säga att du har super fina hästar, det är såå roligt att se. ;)

& chock, han vart verkligen vacker. :) du vet inte vilket år som det kortet är taget??

roligt med ett kort till, roligt att se. ;) där verkar chock vara ganska så lik min häst utseende mässigt, fast jag ser inte så bra eftersom det är ett litet kort. men jag skulle gärna vilja se korten på honom som du har, om jag får. :) :bump:

du får hemskt gärna återkomma sen. jag vill gärna veta mer... :D

Din pålles mamma är ju inte så tokig heller förståss. :)
Antar att det är Cerrox du äger med tanke på användarnamnet och hans mamma är väl Cerra om jag inte missminner mig något alldeles makalöst :D
Cerra har ju helt underbara rörelser och jag kan verkligen tänka mig att en avkomma chock och henne emellan skulle kunna bli en mycket trevlig ridhäst.

// Anna

cerrox skrev:
roligt med ett kort till, roligt att se. ;) där verkar chock vara ganska så lik min häst utseende mässigt, fast jag ser inte så bra eftersom det är ett litet kort. men jag skulle gärna vilja se korten på honom som du har, om jag får. :) :bump:

du får hemskt gärna återkomma sen. jag vill gärna veta mer... :D

Du får gärna maila mig på in privata adress, så ska jag scanna in bilder på honom och maila Dig.

japp, jag är solt ägare till cerrox ja. :D känner du till honom?? :) det är cerra som är hans mamma ja & visst är hon fin. :) men jag vet mer om henne än vad jag vet om chock, det är därför jag letar lite information. visst har denna avkomma mellan chock & cerra blivit en helt underbar cerrox & ja, han är en super härlig ridhäst & min lilla bäbis!! :D

CHOCK FA319/86
f. 1986 d. 2005
skm

e: Nimbusz (Aladdin x Nidshem/Gwarny PL)
u: Caroline (Rusazcie x Cecilia/Essaul PL)

Uppf: S-B Uhlén

Gammelpolsk stam, precis som carinaso skrivit.
Han lämnade (kan ej exakta siffran men hör med ARAB) i runda tal 60-65 avkommor (reg. arabiska fullblod) och hans mest kända avkomma torde faktiskt Chocco (som ägs av Tralopp här på Bukefalos http://www.surf.to/Chocco) vara med ett flertal SM-titlar i Dressyr PLUS ett antal andra segrar och placeringar nationellt och internationell i Dressyr (bl.a. med vinster och plac i EM i Österrike Stadl Prada 2003 och 2004). Chocco mäter 146 cm men har hävdat sig med bravur bland stora hästar. Så de som inte anser att araber har gång - släng er i väggen....för det är bullshit! (sorry en spin-off)..... :o

Chock själv tävlades framgångsrikt av Susanna Uhlén i bl.a. hoppning, terräng, jakter med mera. Han var framgångrik i utställningsringen.

Enligt min högst personliga smak, så anser jag att han var lite för lång i ryggen :crazy: , men f.ö. en snygg häst med mycket utstrålning och härligt temp. :)

cerrox skrev:
& chock, han vart verkligen vacker. :) du vet inte vilket år som det kortet är taget??
Jag vill minnas att Johanna tog detta kort på Chock i Halmstad (Riks) 1999 eller 2000, det var i alla fall samma år som Wadim blev Champion......

Ja, visst känner jag till cerrox.
Du har inte ägt honom så länge va?
Han verkar vara en häst med mycket personlighet och en hel del tankeverksamhet. :D
Har sett ganska skojjiga bilder på honom som förra ägeren tog. Där han bla demolerar en halmhög om jag inte minns fel. :banana:

// Anna

aha ok. nä, jag har bara ägt honom i ca 4 månader nu & jag kommer aldrig att släppa taget från honom. vi har redan blivit bästa kompisar. :D & visst har han mycket personlighet, han är verkligen jätte klok & helt underbar. :love: älskar verkligen denna häst.

haha, dom korten när han busar i halmen har jag också sett, han är för härlig han. :D han är verkligen en buskille, som vill ha mycket att göra, igår tog han en stol i munnen & bärde runt på. :D han vill verkligen att det ska hända mycket saker & helst allt på en & samma gång. :p

:banana: :bump:

tack snälla för all den informationen. roligt att veta. :) :bow:

Jag vill minnas att Johanna tog detta kort på Chock i Halmstad (Riks) 1999 eller 2000, det var i alla fall samma år som Wadim blev Champion......

ok. är det någon som har några nyare kort på chock?? eller några andra kort på honom?? vore jätte roligt att se mer kort på honom & även släktingar till min cerrox om någon äger en sådan. :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II