Chippmärka och ägarregistrera hund

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vad kostar det att chipmärka och ägarregistrera en hund?
Hur går det till när man ägarregistrerar en hund?
Får man papper att skicka in till jordbruksverket (?) när man chipmärker hunden?
Vilken information vill jordbruksverket ( om det nu är dom man registrerar hos) ha?

Hoppas jag inte brytit nån forumregel nu, jag behöver verkligen ha svar på dessa frågor:(

Sv: Chippmärka och ägarregistrera hund

Jag har fått med blankett från uppfödaren men tror att mina kattägande vänner fått från veterinären. Vad som ska fyllas i står på blanketten (kanske även på jbv hemsida?) Men namn färg ägare chipnummer är vad jag kommer ihåg. Gissningsvis födelsedatum också.

Priser brukar ofta stå på djursjukhusens hemsidor.

Blev nyfiken
Min närmsta klinik tar 280 eller 385 beroende på hundens ålder.

Ägarregistreringen kostar en liten summa också, kommer inte ihåg exaly men en hundring kanske.

Sn kan man ju ägarregistrera även i skks register som komplement.

70:- kostar ägarregistreringen hos JBV och det står precis vilka uppgifter de vill ha på blanketten.

Det är bra att ägarregistrera hos SKK också som komplement, som Jenka nämnde, och det kostar inget.

Hur får man ut blankett för registrering av hund till jordbruksverket? Min e-leg strular som fasen så onlinetjänsten vill inte funka.

Jag skrev ut en från Jordbruksverkets hemsida nyligen, inga problem och inget e-leg behövdes. Skickade sedan in per post. Du kan säkert ringa eller maila dom så skickar de ett ex till dig. Man kan säkert fråga hos veterinären om man kan få också.

Tack för svaren!
Var igår hos veterinären och chippmärkte, vaccinerade och besiktade vovven min:)
Fick pappret som man skickar in till jordbruksverket av veterinären så det är iväg skickat nu.
Men hur lång tid tar det för dom att registrera en som ägare på hunden?
Kommer man få nått bevis/papper på att man står som ägare på hunden?

Tack för svaren!
Var igår hos veterinären och chippmärkte, vaccinerade och besiktade vovven min:)
Fick pappret som man skickar in till jordbruksverket av veterinären så det är iväg skickat nu.
Men hur lång tid tar det för dom att registrera en som ägare på hunden?
Kommer man få nått bevis/papper på att man står som ägare på hunden?

När jag tog över en omplacering stod jag som ägare ca en vecka efter att jag skickat in ägarbytet.

Det enda som (lagligt) gäller som bevis för ägarskapet är kvitto på hunden/gåvobevis el motsvarande. Vad som står i jordbruksverkets (eller SKKs) register spelar ingen roll om tvist skulle uppstå.

Det brukar komma en räkning och bekräftelse, men har för mig att det tagit ett tag när jag registrerat mina.

Vill du komplettera med att även ägarregistrera i SKK:s ägarregister kostar det 80 kr. Ev kan det ingå i märkningsavgiften, det gjorde det i alla fall när vi ID- märkte våra katter, men det kan ju vara skillnad eftersom det inte finns någon lag att katter ska vara märkta och ägarregistrerade så det finns ju inget annat registreringsalternativ för dem.

SKK har jourtelefon dygnet runt för bortsprungna/upphittade hundar/katter, bra att veta om inte ägaruppgifterna visas öppet.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar