Chippet - kan det försvinna?

Poison-heart

Trådstartare
Förra sommaren upptäcktes när mitt sto skulle IDkollas på premiering att hennes chip var borta. Då var hon bara tre år och chippades som föl, jag var dessutom med så jag vet att hon är chippad ;)
Men det gick inte att hitta chippet någonstans :crazy: Vi kollade igenom hela kroppen.

Så vad gör man? Har chippet "vandrat" in i kroppen? Ska hon chippas på nytt?

Sv: Chippet - kan det försvinna?

Ta henne till en klinik och kolla igen. Jag var inne för ett par månader sedan för att skaffa mätintyg åt min ponny och då skulle chippet kollas, chippad 1,5 år tidigare på samma klinik.

Den första kontrollanten började genomsöka hästen men efter 5 minuter gav hon upp och sa att där fanns inget chip. Då tog en annan apparaten och kollade och vips så hittade hon chippet precis där det skulle vara!!

Men chip kan också vandra, stod väl för ett par år sedan om en häst som chippet hade vandrat ned i kotan på typ.. :crazy:

Problemet är ofta chipläsaren... Bättre kliniker har ofta flera typer av läsare.

Som tidigar nämnts det skiljer tydligen markant på chipläsarna mellan billiga och dyra modeller. Min ena 3 åring hittades inte chipet på 3 års testet men han var van vid att det strulade så han sa bara kom tillbaka när han är varm och svettig efter löshoppningen så hittar vi det säkert om det finns kvar där. Var inte jättelätt att hitta ens med honom varm så troligen har det flyttat på sig en bit till slut stod vi och bara körde fram och tillbaka över hela hals och bog det knepiga var att chipläsaren inte pep till som den brukar utan plötsligt stod bara siffrorna där när vi tittade på den så tyvärr har vi inte en aning om var exakt chipet satt vilket gör att det kommer vara lika kul nästa gång han skall visas. Hade tänkt att jag skulle testat med min veterinärs läsare när hon var här för vacc i julas men glömde naturligtvis bort det, kan nog vara bra att i lugn och ro leta upp det så att man vet exakt var det sitter.

Min ponnyns första Chip hade tydligen vandrat iväg så vi fick chippa om henne när jag köpte henne!:cool:

Så här är det
Det har varit problem med en del av de chip som sålts via SH, de har slutat fungera - om jag minns rätt (och har fått rätt information) så var det pga att tillverkaren gjorde en blunder. Så ja, det finns ett okänt antal hästar som är chippade med chip som slutat fungera.

Tack för era svar!

Synd att jag inte tänkte på detta när vet. var ute förra veckan och vaccinerade :cool:

Men så det kan alltså vara fel på både chippet och chipläsaren? Finns det ingen typ "garanti" för att chippet ska kunna gå att läsa av? Känns ju trist att behöva chippa henne på nytt för att deras chip är dåliga.

Chipen ska normalt fungera under hela hästens livstid.
Jag fick informationen från en konkurrerande chip-försäljare, som hade slut på det jag behövde pga oväntat stor försäljning. Kolla med SH om det finns några garantier.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka