Chippa travare?

nexxa

Trådstartare
Pratade med en man som utför hästpass/chippmärk. och han sa att det pratas om att även börja chippmärka travhästarna (då frysmärkningen försvinner med tiden, bl på mitt sto..)
Han trodde en 5 års period..STC som jag pratade med nyss från kundtjänst hade ingen aning. Någon som vet? :confused:

Sv: Chippa travare?

Försvinner?

Menar du att siffrorna inte går att läsa i rakat eller orakat skick?

Jag har hört mycket spekulationer men inget konkret.

Alla som chipmärker är ju absolut inte godkända för o"passade" travare och nyregistrerade är det väl fyra personer som jobbar med?

jag har aldrig någonsin varit med om att en frysmärkning försvunnit? det kan väl se så ut när håret vuxit ut.. men rakar du så finns den där under.. om inte hästen gjort illa sig ordentligt precis där då..

Har faktiskt hört talas om frysmärkning som blivit totalt oläsligt och i den bemärkelsen försvunnit, och man har tvingats DNA typa samma häst igen.

Det är jättesmidigt med chip. Fast ibland händer det ju att chipet försvinner och måste sättas in igen.
gulan

Det händer att det blir lite fel vid frysmärkningen och blir oläsligt helt eller delvis, har sett flera exempel på det.

I Frankrike är travarna numera chippade och jag tror att svenska travare också måste vara det om de ska till Frankrike och stanna där i mer än 6 månader, (möjligen någon annan tidsgräns). Först (ett eller två år sedan) sa de att alla svenska skulle vara chippade när de kom dit, men efter svenska protester blev det någon form av tidsgräns i stället.

I Frankrike identifieras prisplacerade hästar efter loppen och det är ju väldigt smidigt avklarat med chip.

Min gissning är att det kommer att bli chip på svenska travare också!

Min valacks syns jätte tydligt men stoet är nästan helt oläsbart!

min förra hästs frsmärkning hade inte fastnat, trots att han blev ommärt tom. Hade tå vita hårstrån

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024