chippa häst

S

Sock

En liten oviktig fråga men jag undrar om det heter chipmärkning eller chipsmärkning. :confused: På ridsports hemsida kallas det för chipsmärkning och asvh´s chipmärkning. Nån som vet? Vad kallar ni det för? Själv säger jag chipmärka :) , chips är något helt annat för mig....

Sv: chippa häst

Jag säger chipmärka för chips är för mig plural. Men så här säger Svenska akademins ordlista:

chips s. -et; pl. =
1 vanl. i pl. flottyrkokta tunna potatisskivor
2 liten skiva av halvledande material med
stort antal transistorer i dator

chip finns inte listat

D.v.s. i den försvenskade formen så heter det "ett chips" och "många chips" och ergo pergo borde det heta chipsmärkt.

Jaha, då måste man väl säga chipsmärka då:cool: bara att vänja om sig...

Jag tänker då fortsätta att chipmärka utan s. Formen utan s är minst lika vanlig ffa i tekniska sammanhang.
PL

På google ger chipsmärkning 465 svar o chipmärkning 539.
En ordlista skall spegla språket inte styra det.
PL

Okej, då blir det ju inte helt fel att säga chip heller då, tror att de flesta säger så vad jag har hört...

jag har alltid sagt chipmärkning =)
men visst om du frågar vilket som är rätt, så ska ju svaret tydligen vara chipsmärkning. men det får mig att tänka på chips.. potatischips =P

Knapplån

Aj 17, jag som trodde jag hade öronmärkta katter, men vad heter det då med märke i bara ett öra? Öramärkt eller örmärkt? Det sista låter minst illa, men misstänkt mycket värmländska...

Nej, jag har två ex av öronmärkt katt och funderade även på chipsmärkning!

ett chip är tekniskt ett chips äter du. Alltså heter det chipmärka. Jag tänker i allafall inte trycka fast ett (potatis)chips på min häst. :rofl:

Jag fick hem ett papper från svenska hästavelsförbundet för lite sedan. Min häst har nydligen blivit chippad nämligen, men de ville ha ett åldersintyg också.. så fick hem ett papper på att uppgifter saknades..
och då hade de nämnt att hästen var chippmärkt! alltså SVHF säger chippmärkt, tänker definitivt forstätta säga det.:rofl: :banana:
/K.A

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 823
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30