Chipa ponny, när kan man rida efteråt?

Sv: Chipa ponny, när kan man rida efteråt?

Direkt.. Om det inte var så att hästen blev jätte uppspelt av "sputan" och därför bör vila.

Vi fick rådet av vet. att hästens kropp behövde åtminstone 5 dgr på sig att vänja sig vid den nya "grejen" i kroppen och bara skrittas under dessa dagar.
Hästen kunde visa samma symptom som efter vacc.spruta, visade den inte några såna efter 3 dgr så borde det nog vara ganska så ok att börja rida på som vanligt igen...

Men jag vet hästar som inte dött av att gå helt normalt efter chippning, det här var bara vet. råd. :smirk:

Usch då... det fick vi inga restriktioner om när vi chippade våra hästar. Den första var det id-märkaren (ej vet) som chippade och han sa inget om det, den andra hästen är ju visserligen mest till sällskap men veterinären som chippade sa inget om vila eller komplikationer för chippets skull, bara att hästarna skulle ta det lugnt en dag pga stelkrampssprutan de fick samma dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 023
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17