Chinchillor

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag har funderat lite... :D
Det står överallt att chinchillor "helst ska vara inne" och sådär, för att dom är känsliga för drag och sånt?

Jag har läst i L80, och där står det bara att om man har gnagare i utrymmen där det är mindre än 0 grader, så ska dom kunna komma in någonstans där det är "termisk komfort", eller liknande?

Men om man skulle ha dom i ett stall (alltså vindtätt), och dom skulle ha tillgång till något att krypa in i där det är varmt, skulle det inte gå?
Och det är sällan (om ens någonsin) det blir under 0 grader, och det är enbart om det skulle bli -30 eller liknande på vintern...
(och så tänkte jag även på att där dom bor naturligt, så läste jag att det blir långt under 0 grader?)

Sv: Chinchillor

För att förtydliga så är det en bur uppdelad i tre "våningar" (ca 2 meter hög), och så tänkte jag inreda den nedersta våningen med värme, så att det aldrig blir kallt där liksom.
Så att han alltid har tillgång till värme.

För att förtydliga så är det en bur uppdelad i tre "våningar" (ca 2 meter hög), och så tänkte jag inreda den nedersta våningen med värme, så att det aldrig blir kallt där liksom.
Så att han alltid har tillgång till värme.

Jag har läst någonstans att de inte är speciellt bra att ha gnagare i ett stall pga, att de ofta blir väldigt fuktig luft som inte är bra för dem. Utan en sval och torr miljö med 15-21 grader. Sen skall de vara en ljus plats där buren står. Hoppas de hjälper lite :)

Jag har pratat med flera väldigt chinchillakunniga personer nu, och dom rekomenderar det inte. Öronen och så kan tydligen förfrysa väldigt lätt, och det är ju inte säkert att chillan fattar att "här ska jag vara när det är en viss temperatur" eller så...

Jag har bara spånat lite.
Vissa verkar tycka att jag är helt hemsk som ens frågar, men frågar man inte så får man ju inte veta heller?
Eftersom att jag vet några personer som har chinchillorna ute (men med tillgång till värme), så undrade jag lite hur bra det egentligen är...

Jag har också hört endel som har dem ute men har själv alltid haft mina inne, vill inte riskera att något skulle hända pga. av miljön. :/

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka