Bejbie

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en liten chihuahua här hemma. Och undrar hur ni tränar era? Min är otroligt "trög". Hon lyssnar jätte fint om man alltid har godis på kommando, men aldrig annars då vänder hon sig om och går. Är man ute och går sen släpper henne och kallar in henne kommer hon direkt. Men inte när det gäller som att sitta, ligga och sånt.

Jag tränar henne inte överdrivet och inte med för mkt godis ibland får hon det och ibland inte...Hon vet vad hon ska göra med bara skiter i det.

Hur ska ja göra?!

Sv: chihuahua

Klart hon ska ha "lön" för att hon jobbar! Antingen med godis eller lek med något hon gillar. Belöna med något hon tycker om m a o.

ja det klart hon får det, men hon måste ju även lära sig att kunna göra det utan med. Hon vet vad hon ska göra, men skiter mer eller mindre i det för hon inte vill...

Hur gammal ar hon?

..later som en smart hund faktiskt. Och tja, i arlighetens namn later det som om du behover trana mera :)

Och en sådan hund får man motivera rejält. Klart hon ska få godis när hon gör rätt, du märker ju att hon inte vill göra som du säger om hon inte får belöning och du kan knappast skicka henne i KBT för att ändra om hennes inställning till arbete. Om du hade velat ha en hund som jobbar in i döden för dig typ utan belöning har du fel ras. Jag tycker du får anpassa träningen så att hon blir motiverad, blir hon motiverad av godis får du använda det.

Så länge hon gör vad du vill med en muta framför nosen så är det väl bara att fortsätta muta?

Jag tolkar det som att det inte är vardagslydnaden utan trickträning etc som krånglar? Sådan träning ska alltid vara glädjefylld! (vardagslydnaden är väl mer ett måste, även om den såklart också ska löna sig för hunden).

Börja med att belöna med godis (eller leksak om hon uppskattar det, olika typer av belöning är alltid användbart) för varje sak hon gör rätt. Framför nosen om det så behövs. Börja sen ha kvar godisen i fickan när du ger kommandot, men belöna direkt när hon gör rätt. Så småningom ber du henne göra 2 saker innan hon får godis, sen tre osv. Variera sen, ibland ber du henne om flera saker på raken, ibland får hon godis direkt, så hon är beredd hela tiden och inte vet när den kommer. Men belöna alltid, så att det lönar sig att jobba.

Okej får fortsätta med det då:)

Pratade med uppfödare och hon sa att man inte skulle överdriva med godis m.m. Men hon hade väl fel :)

hon har faktiskt lärt sig gå på bakbenen idag:D Så känns bättre nu iallfall.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka