Chihuahua eller papillon?

E

elinamj

Det är den stora frågan..
Till er som har någon erfarenhet av någon av raserna: berätta gärna vad ni tycker. Fördelar och nackdelar. Beteende, pälsvård osv. :)

Sv: Chihuahua eller papillon?

Jag har ingen kunskap om Chihuahua, men de jag träffat har varit väldigt olik Papillon (som jag haft själv..). Hur kommer det sig att det är just dessa två raser som är intressanta?

Iaf, Papillonen är en helt fantastisk ras på alla sätt och vis! Friska, krya, alltid med, älskar att träna och vara aktiv samtidigt som de kan slappa i sängen en dag, gosiga, min var däremot väldigt självständig, men med lite träning gick det att lösa också. När jag ska skaffa en liten hund igen, kommer det bli en Pappis! De kräver en ordentlig genomborstning i veckan, men inte mer än så, hårar en del och har nära till skall.

Jag har precis köpt min min första blandras, vilket jag annars inte är för.
Blev en Pupillon/Chihuahua. Hämtar han den 4e feb

404761_3014705934094_1455948160_2974031_234302118_n.jpg

Följer med spänning tråden. Förlåt för KL.
Kände verkligen att jag ville dela med mig :)

Jag har då en chihuahua. Pigg, aktiv och alert men gillar samtidigt att mysa, nästan obefintlig jaktinstikt. Pälsvården hos en korthårig som min är obefintlig.

Några skillnader jag upplever är
*att papillonen är lite jämnare mentalt medan större variationer finns bland chi
*papilloner är inte lika intensiva som chihuahuorna och inte lika kvicka.
*papilloner är mjukare och följsammare.
*chihuahuor har lättare till skall.

Har 4 st "fjärilar", två pappisar och två phalener.
Vilken du ska välja beror kanske lite på vad du vill pyssla på med?

I papillonen har du en liten hund med massor med motor, den älskar att arbeta och är som ett litet kvicksilver.
Det är en viljestark liten individ med massor av intelligens och det är väl lite på "gott och ont" ;)
Vill man ha en liten, aktiv hund är pappisen ypperlig, men man får räkna med att den är aktiv även fast man själv inte alltid är det.
Pappisen är en hund som gärna är med där det händer men ligger lika gärna och myser i soffan nära, nära :love:
Mina småttingar är otroligt sociala, kontaktsökande och glad i allt och alla.
Dom har en tydlig av- och påknapp och energin tryter aldrig.
Dom lär sig otroligt fort och kan lätt bli uttråkade om man är för "tjatig".
Kvicktänkt och intelligent är nyckelord.
Pälsvården är inte mycket att orda om, rasen ska inte ha underull, håren ska vara glansiga och glasliknande så det är sällan den blir utomordentligt skitig.
Kammar och badar vid behov och jag tycker inte dom fäller så särskilt mycket, mera då under fällperioder förstås.

Mina småttingar är med på det mesta och vi tränar och tävlar bl a lydnad, viltspår.
Aktiverar dem med apportering, simning, cykling, långa promenader, jakt, agility(fast det är jag inte så förtjust i), förutom träningen och tävlandet.

http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6398889975/

http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6361977997/

http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6361978561/

http://www.flickr.com/photos/kickisbilder/6352777428/

En bekants vovve kör :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=Q8AX174kgD4&list=UUAbmGb-oHEEfIjSffwTmuFw&index=15&feature=plcp

Vilka fina papilloner du har! Det är så lätt att tänka sig att det bara är söta fluffiga hundar, men de verkar ju otroligt roliga och mångsidiga hundar! :)

Jag kan bara gå på utseende mellan de två, och då blir det lätt en pappis.
Är man osäker på pälsvården kan jag meddela att en nerklippt pappis är sjuuuukt söt :love::love: (vi har en sån som granne)

Tack, ja som "gammal" storhundsägare kan jag verkligen säga att uttrycket "stor, liten" hund är papillonen/phalenen personifierad.
Behandla den som en hund och du får en kanonhund.
Har en viltspårchampion och en som klarat anlaget, gjort björntest på både permo- och djurparksbjörn, backar inte för att skälla älg, grävling i konstgryt och som sagt var, jaga fågel.
Vi har även nosat lite på Brukset men tid och direkt intresse finns inte just nu.
Sen att det är en frisk ras som ofta når hög ålder ser inte jag som en nackdel heller

Jag har en phalene (dvs papillon med hängande öron) och han är väärldens goaste. Mycket intelligent och arbetsvillig , och väldigt social och gosig.
Pälsen borstar jag igenom en gång i veckan och tassarna(pälsen) klipper jag 1 gång varannan vecka , dusch ca 1 gång / 2 mån eller vid behov.
Han är dock lite vaktig och skäller då , han skäller också när han blir väldigt väldigt glad/upphetsad (tex när vi ska ut).
Papillon/Phalene är en väldigt bra familjehund som orkar vara med på de flesta aktiviteter :)
Angående hälsan så har min hund varit allmänt frisk , nu på senare år har han fått lite ryggproblem (han är snart 9) men inget han har ont av , går lite kortare lugnare promenader bara :)
Sedan som typ alla andra små hundar har han mycket tandsten , ofta. Han har aldrig gillat att tugga på ben etc , vilket kan vara en orsak till detta.

Senast ändrad:

Har ingen större erfarenhet av chihuahur. Men phalenér och pappisar är generellt ganska avvaktande hundar, smarta och kan ganska lätt bli skälliga. Borstar 2 gånger/veckan annars blir det tovor. Min är väldigt alert, blir tio i år. Hoppar sådär en 140 cm lätt :crazy: (ta bara fram en godbit så...). Men han är inte den modigaste hunden och såfort det blir lite kallt så fryser han, så lite klen på det sättet.

Jag har ingen kunskap om Chihuahua, men de jag träffat har varit väldigt olik Papillon (som jag haft själv..). Hur kommer det sig att det är just dessa två raser som är intressanta? l.

Jo, för att vad jag hört att de är väldigt trevliga hundraser som är framåt! Vill även ha en liten hund och dessa är då de finaste bland de små (enligt mig). Och som sagt, har hört att de är trevliga raser. Hoppas du är nöjd med svaret. :)

jag har en 2,5 årig Chihuahua/papilon okastrerad hane (mycket mer chihuaha än papillon)

när vi fick honom för 2år sedan sa förra ägaren att han var extremt skällig och ej rumsren enligt henne. hon hade ingen pli på honom kan man säga...

vi märkde dock inte av att han var skällig för sa man bara tyst var han tyst.
rumsren var han oxå :confused:

han var och ÄR rena dröm hunden (bättre än border collin jag oxå har)

sen har han ju sin personlighet och den är underbar :love: han är inte som alla andra hundar..

han ska alltid vara med när matte och husse myser i soffan och då är det helst mitt emellan :)
han tycker om alla som kommer hem men håller sig lite på avstånd när de gäller barn vid 3-7 års åldern.
går bra ihop med alla hundar, tikar som hanar. även om han är liten på 2.5kg så hänger han med de stora hundarna i leken.

han kan bli rätt flötig i manen om han äter ur skålar så den behöver tvättas emellan åt annars är hans pälsvård lagom tycker jag. den tovar sig inte.

han är lätt att ha med, anpassar sig bra.
går fot utan koppel.

jag har aldrig träffat en sådan bra "hundkännare" som han är! han märker direkt hur han ska bete sig när han träffar en ny hund och känner av vilken nivå han ska bete sig på.
Om ni vet hunden Daddy från Cecar Millan så kan man jämföra honom med hans hund Daddy :laugh:

han kan vara med hundar, katter, kaniner, hästar

så kan bara säga positiva saker om honom

32859603.jpg

32860986.jpg

32859604.jpg

jag har en 2,5 årig Chihuahua/papilon okastrerad hane (mycket mer chihuaha än papillon)

när vi fick honom för 2år sedan sa förra ägaren att han var extremt skällig och ej rumsren enligt henne. hon hade ingen pli på honom kan man säga...

vi märkde dock inte av att han var skällig för sa man bara tyst var han tyst.
rumsren var han oxå :confused:

han var och ÄR rena dröm hunden (bättre än border collin jag oxå har)

sen har han ju sin personlighet och den är underbar :love: han är inte som alla andra hundar..

han ska alltid vara med när matte och husse myser i soffan och då är det helst mitt emellan :)
han tycker om alla som kommer hem men håller sig lite på avstånd när de gäller barn vid 3-7 års åldern.
går bra ihop med alla hundar, tikar som hanar. även om han är liten på 2.5kg så hänger han med de stora hundarna i leken.

han kan bli rätt flötig i manen om han äter ur skålar så den behöver tvättas emellan åt annars är hans pälsvård lagom tycker jag. den tovar sig inte.

han är lätt att ha med, anpassar sig bra.
går fot utan koppel.

jag har aldrig träffat en sådan bra "hundkännare" som han är! han märker direkt hur han ska bete sig när han träffar en ny hund och känner av vilken nivå han ska bete sig på.
Om ni vet hunden Daddy från Cecar Millan så kan man jämföra honom med hans hund Daddy :laugh:

han kan vara med hundar, katter, kaniner, hästar

så kan bara säga positiva saker om honom]

Oj, vilken vacker hund! Det syns att det är mer chihuahua i honom!
Hur ofta aktiverar du honom (fråga till alla andra också såklart), och hur? :)

Jag har då en chihuahua. Pigg, aktiv och alert men gillar samtidigt att mysa, nästan obefintlig jaktinstikt. Pälsvården hos en korthårig som min är obefintlig.
Och jag har tvärtom en långhårig med massor av jaktinstinkt. Min chihuahua-tik är banne mig värre vad gäller jakten än vad min Jack Russell-tik är.

Min chihuahua jagar allting! Duvor på torget smyger hon på. Jagar nästan som en katt. Men hon är samtidigt lite dum och jag tror att hon gillar att de rör på sig (hon gillar att skrämmas) för hon kan smyga på duvorna och så när hon är en meter från duvan så börjar hon råskälla och springa fram till den så att den flyger iväg. Då blir hon jätteglad! :D

Men hon dödar gärna också, små möss i stallet, småfåglar, grodor, humlor, etc. För ett tags sedan var hundarna lösa och Jack Russelln nosade fram en liten mus. Hon lekte med den en stund och jag tänkte väl att hon skulle döda den, men icke. Efter några minuter när jag precis tänkte avbryta henne i hennes lek med musen gick chihuahuan in och gjorde klart jobbet. Ett stadigt hugg i "nackskinnet" på musen och skakade om den rejält. Den levde inte när hon släppte den 10 sekunder senare.

Ingen jättebra bild men här är en på min chihuahua med en liten fågel i munnen. Hur glad som helst över sitt byte.
n707427476_1507670_5633.jpg

han är med i min vardag och får upplopp då.

när vi bodde i stan gick vi långa promenader, åkte ner till sjön där han fick springa fritt och leka med vågorna och änderna :)

Nu när vi bor på landet går han ut själv med BC:n och gör sina behov, de leker och hittar på bus tillsammans och skäller när de vill in igen :)
sen följer han med mej ner till stallet, där släpper jag ut kaninen så de får springa runt och leka. hur gulligt som helst :love:

ja han har oxå jaktinstingter men jag känner inte att det blir ett problem när han är lös. hittar han något kan jag korrigera honom tillbaka ganska snabbt.
(men han kan vara bättre än katten att fång möss)

så som sagt han är med i vardagen för de mesta men ibland vill han bara ligga i soffan och gotta sig.

han kan komma fort upp i varv och bli skit aktiv som han kan bli lugn och avslappnad fort om man vill.

Ingen jättebra bild men här är en på min chihuahua med en liten fågel i munnen. Hur glad som helst över sitt byte. [IMG skrev:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/photos-ak-snc1/v375/84/11/707427476/n707427476_1507670_5633.jpg[/IMG]

åhh så sött! hur nöjd som helst :love:
kolla matte vad jag har fixat till middag idag :d

Och jag har tvärtom en långhårig med massor av jaktinstinkt. Min chihuahua-tik är banne mig värre vad gäller jakten än vad min Jack Russell-tik är.
Min chihuahua jagar allting!

Jag kanske är van vid hundar som är totala jaktidioter men räknar att han har nästan obefintlig jaktinstinkt då jag aldrig behövt tänka på/träna på specifikt att han inte ska jaga djur utan det har alltid funkat att kalla in honom även om han påbörjat en rusch mot ett djur. Skulle jag låta han så jagar han gärna duvor, måsar, lämmlar men han får som sagt inte och accepterar det utan problem.

(inte för att det hör till tråden men tycker det är lite illa att låta sin hund leka med och döda småfåglar och andra djur :crazy: )

(inte för att det hör till tråden men tycker det är lite illa att låta sin hund leka med och döda småfåglar och andra djur :crazy: )
Mina hundar är ute i inhägnad trädgård. Det är inte alltid vi har 100% uppsikt över dem när man gör annat. Gräset skall klippas, rabatterna skall rensas. Hundarna kommer ingenstans så de får gå lösa i trädgården när man ändå är ute.

Jag tänker inte stoppa mina hundar från att leta och rota runt i trädgården när tillfälle finns. Vi bor centralt i stan utan tillgång till egen gräsmatta annars, så när de kan vara lösa får de absolut vara lösa. Det är lyxigt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 673
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka