Chevinal Plus och mineraler?

Sv: Chevinal Plus och mineraler?

Får det stå en stund är det en tjock massa på botten.
Ser ut som kalk- samma konsistens.

TS; är du säker på att du verkligen behöver ge mineraler? Jag har turen att med mitt grovfoder så behöver jag enbart tillföra fosfor (som jag ger i form av fosforbalans) samt selen (tokosel).

Mången krona kan man spara genom att ha en analys samt göra en foderstatus. Det är dessutom roligt att räkna foderstatusar och se vad som händer när man ändrar från ett foder till ett annat :D
Mitt nattliga nöje :p

Näe jag är inte helt säker på att jag behöver ge det... Har ingen analys på höet än men eftersom jag fodrar med havre och betfor så håller jag mig lite lugn. Tänker ge av chevinalen nu när jag har den så hästen får selen och e-vitamin iallafall. Tänker jag rätt nu? Kan inte låta bli att känna mig lite..."oansvarig" eller hur jag ska uttrycka mig :o

Du kan aldrig jämföra människans energibehov/näringsbehov med hästens energibehov/näringsbehov, Vi har helt olika uppbyggnats funktioner vad gäller diggetionsapparaten häst och människa

Det är klart att det finns en hel del skillnader mellan människans matspjälkningssystem och hästens. Vi är ju anpassade till att äta olika sorters föda. Men att hela systemet har helt olika funktioner vet jag inte om jag håller med om. Hur menar du?

Ok, men det torde vara mer individuellt hur mkt en häst behöver- det kan inga tabeller räkna ut- lika lite som hos människan.

Vilken kvot ska vi ligga på?
Är det ngn som lägger upp sin kost efter det?
Ens med sina barn.

Menar du Ca/P kvoten eller energi/proteinkvoten?
TS fråga gällde väl Ca/P men jag tolkar ditt inlägg som du menar energi/proteinkvoten?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 570
Foder & Strö Jag har alltid gett Krafft minor röd och liknande vitamin-mineral prep. Men i mitt hö + lucern finns tillräkligt kalcium-fosfor, plus...
Svar
3
· Visningar
710
Senast: ponytails
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka