Chevinal Plus och mineraler?

T

Trollungen

Jag var lite snabb i vändningarna häromdagen efter ett tips jag fått ang hästar som pillar ut mineralfodret. Åkte och köpte en dunk med Chevinal Plus och när jag kom hem och läste mer noggrannt på förpackningen såg jag att den inte innehåller varken kalk eller fosfor. Nu är frågan vilket som är det bästa att komplettera med för att få kalk och fosfor?

Tidigare har jag gett Kraffts mineraler men hästen pillar ut dem som sagt och nu har jag ju en hel dunk Chevinal som jag känner att jag måste göra av med. Funderar på att komplettera med Biomineral eftersom det innehåller mineraler som inte finns i Chevinalen, det enda som finns i båda tillskotten är magnesium. Är detta en bra idé? Hur hade du gjort?

Sv: Chevinal Plus och mineraler?

Jag kompletterar med steel joint, men vanligt kalk funkar ju.
fosforen ordnas med en gnutta kli.

Tack för ditt snabba svar!

En till tanke, jag fodrar med betfor, som om jag inte minns fel innehåller kalcium och fosfor. Behövs kompletterande mineralfoder då eller räcker det med chevinalen? Jag har inte gjort så stor affär av att hästen pillat ut sina mineraler tidigare och det verkar inte som att han lider brist på något...

Betfor är väl kalkrikt, men skulle ge typ foderkalk. överskottet kissas ut.
Havre innehåller fosfor.
Jag ger bara ½ pump när de går på bete o inte tränas direkt.

Betfor inneh Ca, och fodrar du med havre kanske du inte behöver komplettera med Ca och P. men du måste nog räkna på din foderstat, vad Grovfodret har för Ca/P kvot samt vilken typ av kraftfoder, samt hur mkt du ger, så att du hamnar på rätt kvot.

Tack för hjälpen! Har inte skickat iväg hö för analys än för hästen går på bete ett par veckor till men jag ska börja stödfodra nu... Eftersom jag fodrar med både havre och betfor (och chevinal) så kan jag vara lugn ett tag till vad det gäller kalk och fosfor alltså :)

Ok, men det torde vara mer individuellt hur mkt en häst behöver- det kan inga tabeller räkna ut- lika lite som hos människan.

Vilken kvot ska vi ligga på?
Är det ngn som lägger upp sin kost efter det?
Ens med sina barn.

Du kan aldrig jämföra människans energibehov/näringsbehov med hästens energibehov/näringsbehov, Vi har helt olika uppbyggnats funktioner vad gäller diggetionsapparaten häst och människa, så skippa snorkigheten och läs på anatomin/foderstater bättre.:)

Reg.dat: 2006-01-11

--------------------------------------------------------------------------------

Ok, men det torde vara mer individuellt hur mkt en häst behöver- det kan inga tabeller räkna ut- lika lite som hos människan.

Tyvärr är det så att alla hästar har ett visst behov/olika behov, det som styr detta individuellt är ras, vikt, ålder, hull, kön, arbete, klimat etc

Ens med sina barn.

Om du menar att förmänskliga hästarna genom att ironisera råd och inlägg du har fått, då är du väldigt FEL på det här med hästar och utfodring, SORRY:cry:

Ens med sina barn.

Den största skillnaden mellan människobarn o hästar är att vi ger hästarna samma mat dag ut o dag in medan människor äter mer allsidig kost. :)

TS; är du säker på att du verkligen behöver ge mineraler? Jag har turen att med mitt grovfoder så behöver jag enbart tillföra fosfor (som jag ger i form av fosforbalans) samt selen (tokosel).

Mången krona kan man spara genom att ha en analys samt göra en foderstatus. Det är dessutom roligt att räkna foderstatusar och se vad som händer när man ändrar från ett foder till ett annat :D
Mitt nattliga nöje :p

Jag menar inte att vara snorkig.
Ser bara folk som är skitnoga enligt tabellerna till hästarna o samma ger barnen skitmat o godis:crazy:

Finns det ingen bra sida där man lätt kan räkna ut sin foderstat? Jag ger hö, silage, havre och betfor + lite lucern och chevinal och foderkrita för att jag blivit rekommenderat detta men klart att man måste hålla koll på att de får i sig rätt mängd.
Tror det är viktigt med halm och grankvistar också så att de får i sig ordentligt med grovfoder och träfiber för tarmarna. Då gnager de aldrig på stolp eller väggar heller ;-)

Slu har sin hippocampus som du hittar på nätet. Jag gillar den bättre än Freefarm.

Om du menar att förmänskliga hästarna genom att ironisera råd och inlägg du har fått, då är du väldigt FEL på det här med hästar och utfodring, SORRY:cry:
Har jag bett om råd:confused: däremot gav jag TS ett ngt felaktigt:o

glömde bort att jag även ger en hel del havre.

Sen kissar de ut en ansenlig mängd kalk o salter- märker det tydligt eftersom mina kissar i hink.:grin:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 570
Foder & Strö Jag har alltid gett Krafft minor röd och liknande vitamin-mineral prep. Men i mitt hö + lucern finns tillräkligt kalcium-fosfor, plus...
Svar
3
· Visningar
710
Senast: ponytails
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka