Cheval Liberte eller värmlandsvagnen?

FruS

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av Cheval Liberte och Värmlandsvagnen?
Vilken av dessa två är mest prisvärd osv?
Glad för alla svar! ☺️

När jag skulle köpa släp så aktade jag mig för just christ/värmlandsvagnen och cheval. Har hört så extremt mycket negativt om dem så det är inget jag skulle våga ställa min otroligt betydelsefulla häst i. Det är dålig kvalité rakt igenom. Dessa märken är två av de billigaste på marknaden, och det är så att du får vad du betalar på.

Själv valde jag istället att gå upp ett hack prismässigt och köpa en Bäckmann. Den är jag supernöjd med!

Glad för alla svar! ☺️

Skulle inte heller vilja ta i de med tång ens!
Jag själv har ett Tranesläp, det som numera är Thule/Trailergruppen. De är inte heller så fasligt dyra, men bra kvalité!

Jag har en ny värmlandsvagnen och är nöjd. Enkel, smidig och fungerar bra för oss. Den nya är inte alls som dom gamla som var hoppiga, skramliga och obefintlig ventilation i. Valet föll på den också eftersom jag får dra mest i den på B-kortet.
Jag är inte speciellt imponerad av cheval ärligt talat.
Den dagen jag har råd/möjlighet vill jag dock ha ett Boj men till dess funkar VV fint.

Är supernöjd med mitt Cheval! Mycket prisvärt och inte så dålig kvalitet som många tror, tvärtom bra kvalitet för pengarna.

Jag har haft min Cheval i sju år nu (det är en -08). Det enda problemet jag har med släpet är att det läcker in vatten genom sidofönstren, detta trots att jag lämnat in den för tätning.
Hästarna verkar nöjda och släpet ligger bra efter bilen.

Har en ny Värmlandsvagn och jag är nöjd med den. Dock är den ganska liten invändigt så det är inget för en hög och stor häst. Bra ventilation med öppningsbara fönster, går bra efter bilen, hästen verkar trivas. Den är vit invändigt med slagskydd i metall på sidorna och två stora fönster på båda sidorna fram. Så den är inte mörk som de gamla VV var heller. När jag byter blir det till en som är mer rymlig inuti. Köpte denna då jag behövde ett släp snabbt och det är den lättaste boggievagnen vilket passar mitt B-kort utmärkt. Skramlig eller hoppig tycker jag inte att den är.

Enligt återförsäljaren som säljer både VV och Cheval så måste man till Cheval köpa till en extra gummimatta om man ska köra broddat eller med en häst som skrapar mycket, den är så tunn så den håller inte för särskilt mycket. Annars gillade jag de mer utrustade Chevalen med kombinerad slagdörr och ramp bak samt deras speciella boggielösning som verkar väldigt bekväm för hästen. Men priset de hamnar på då tycker jag inte är värt mot mer erkända kvalitetssläp.

Hej!

Min extremt kinkiga häst ÄLSKAR värmlandsvagnen. Långt finare släp dissar hon. Jag hade hellre köpt en VV än nåt utländskt lågpris.
/Lavinia, som helst vill ha en Thule, men hästan vill såklart ha ett UME... *suck*

Glad för alla svar! ☺️

Det blev ett nytt Cheval Libertesläp med alugolv, hård baklucka, broddmatta och sadelkammare.
Verkade väldigt välgjord och rejäl.
De är välutrustade från början och rymliga för hästen.
Tror att jag kommer att bli nöjd.
Annars får jag väl byta!
Det värsta är att man måste vänta några veckor för registreringen i Frankrike.

Det blev ett nytt Cheval Libertesläp med alugolv, hård baklucka, broddmatta och sadelkammare.
Verkade väldigt välgjord och rejäl.
De är välutrustade från början och rymliga för hästen.
Tror att jag kommer att bli nöjd.
Annars får jag väl byta!
Det värsta är att man måste vänta några veckor för registreringen i Frankrike.

Puttar upp tråden lite. Letar själv efter nytt släp och undrar om du blev nöjd med ditt Cheval?

Har också ett nyare Cheval. Vi köpte det för tre år sedan. Försäljaren berättade att de hade haft mycket problem med släpen när de introducerades för att de inte var gjorda i material för den svenska marknaden, till exempel rostade de mycket på grund av vägsalt mm som vi har här men som inte används på samma sätt i Europa. Jag var mycket ifrågasättande till kvaliteten då jag hört mycket negativt om Cheval, men försäljaren hade bra svar på alla mina frågor. Min pappa var med och han kan det mesta om bilar, båtar och släpvagnar och tyckte att det verkade vara ett bra släp som är byggt i vettiga material. Bra grundutrustat dessutom. Jag har inte haft några problem med mitt, använder det mest vår, sommar och höst då jag tävlar mest samt åker och hämtar stallpellets med det och jag försöker sköta det noga. Tvättar ofta både in- och utvändigt och skulle säga att det fortfarande är i stort sett nyskick!

Jag har en ny värmlandsvagnen och är nöjd. Enkel, smidig och fungerar bra för oss. Den nya är inte alls som dom gamla som var hoppiga, skramliga och obefintlig ventilation i. Valet föll på den också eftersom jag får dra mest i den på B-kortet.
Jag är inte speciellt imponerad av cheval ärligt talat.
Den dagen jag har råd/möjlighet vill jag dock ha ett Boj men till dess funkar VV fint.
Därför jag också funderar på VV, bilen jag har idag får inte dra så mycket. Men är rädd att den ev skulle bli för liten för en stor häst :down:

Därför jag också funderar på VV, bilen jag har idag får inte dra så mycket. Men är rädd att den ev skulle bli för liten för en stor häst :down:
Den funkar men jag känner nu efter mitt inköp av unghästen att jag vill ha en större transport med mer plats när jag tagit mitt utökade och planerar att byta transport.

Vi har Cheval och haft i 6 år nu köpte den ny från återförsäljare i Värmland. Den rullar många mil om året pga av tävlande travhäst, inga problem. Förstår inte vart ifrån alla fått att Cheval är så dåliga??!! Våra hästar åker super bra, går stadigt efter bilen och den är ljus & fin invändigt. Inget att gnälla på alls, och vi hade VV äldre modell i över 15 år innan vi bytte till Cheval.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: Roheryn
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
3 474
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar