Checkrems funderingar i alla ära...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
Sv: Checkrems funderingar i alla ära...

om jag säger såhär - gullan var en enormt svår hästa att ha att göra med! om var dunderfräsch, har själv vrat med henne på kliniken efter varje sart och flera därmellen - men dom hitta ALDRIG något!! så anledningen till att hon hoppade i häjften av starterna var att hon var ivrig och ville mer än hennes kropp kunde... sen behöver inte en häst vara ofräsch för det. hennes syskon är exakt lika dana fast vissa aldrig ens startat!! och jag tror inte det beror på träningen eftersom gullan var lika dan när hon kom från j-o persson å han har väl bara lugna kallblod. så hon har inte förändrats något sen dess!!! hon är som sina syskon - vart så sen första selen lagts på ryggen första dan. sen får ni tro vad ni vill angående hennes fräschhet, men jag borde ju veta eftersom jag sprungit maratonloppet inne på kliniken med henne och ändå aldrig hittat nåt... det var just pga att hon betedde sig som hon gjorde somman b´var på kliniken med henne för att hitta det som störde henne, men det fanns inget. det var helt enkelt huvudet som på vissa andra hästar!!!!!!!! alla behöver inte vara ofräscha för att dom är heta och vill mer än dom kan, och det resulterar ju i orent trav som kanske blir galopp.....

Oj, det här var intressant... :idea:

Jag som undrade varför de nordisar jag träffat här "nere" (gamla tävlingshästar) har så underutvecklad ryggmuskulatur om man jämför med vilken varmblodstravare som helst. :eek:

Jag tycker att det är lite riskabelt att ge sig ut på ett forum och säga till någon att man ska käka upp hästen högt i alla lägen för hästen jobbar aldrig rätt i sin kropp högt uppkäkad.

Ska man ha käk på unghästar eller hästar som är benägna att sticka ner skallen vid långsamkörning ska den inte hindra hästen från att bära sitt huvud.

Alla är saliga på sin tro men om man tänker lite på vad man gör med hästen när man käkar upp den så tycker jag att vem som helst borde inse att hästen belastar som kropp fel om man hänger upp huvudet i skyn.

/// ghost

Är det någon som har lust att visa bilder på när en käk är lagom och när den inte är det, så man får ett hum om vad ni menar

LeGrandé skrev:
Är det någon som har lust att visa bilder på när en käk är lagom och när den inte är det, så man får ett hum om vad ni menar

Kolla i den här tråden: (Ursäkta Humelibumlan att jag lånar dina fina bilder :cry: )

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=607957

På bilderna i början är käket vad jag tycker lagom om man ska motionsköra. Men jag använder enbart käk vid inkörning, sedan ska de kunna gå utan att köra ner huvudet.

Vid tävling är det så klart kortare och då är käket ett balanseringshjälpmedel som varierar i längd från häst till häst.

Hoppas det klarnade lite...

/// ghost

jo det är självklart att hästen jobbar rättast om den får gå fritt, det har jag aldrig påstått. jag kör alltid mina hästar med så lite krux som möjligt för att hästen skall känna sig fri och ledig och då jobba rätt för att utveckla kroppen på bästa sätt. men saken som vi diskuterade var att någon nämnde något om att man absolut inte skulle annvända check i onödan och började snacka om att hon skulle skicka sin häst på tillkörning (eller vad man säger) så sa jag att det funkar att träna fullt ut med check oxå om man vet vad man gör... jag är absolut inte för det men eftersom jag jobbat hos en som alltid använder check så har jag vant mig vid att det går att annvända det åxå...
så INGET sagt om att det är skonsammast - för det är det inte är det inte och det tror jag alla vet!!!:banana:

lucillehornline skrev:
jo det är självklart att hästen jobbar rättast om den får gå fritt, det har jag aldrig påstått. jag kör alltid mina hästar med så lite krux som möjligt för att hästen skall känna sig fri och ledig och då jobba rätt för att utveckla kroppen på bästa sätt. men saken som vi diskuterade var att någon nämnde något om att man absolut inte skulle annvända check i onödan och började snacka om att hon skulle skicka sin häst på tillkörning (eller vad man säger) så sa jag att det funkar att träna fullt ut med check oxå om man vet vad man gör... jag är absolut inte för det men eftersom jag jobbat hos en som alltid använder check så har jag vant mig vid att det går att annvända det åxå...
så INGET sagt om att det är skonsammast - för det är det inte är det inte och det tror jag alla vet!!!:banana:

Bra inlägg! :idea:

Men det är faktiskt så att alla VET inte... :crazy:
Det är det som är så farligt med att skriva på forum, det är svårt att formulera så att folk kan läsa nyanserna.
Och en nybörjare på trav kan mycket väl sitta här på travforumet och läsa och snappa upp saker. Alla kan ju inte allt från början och tyvärr kan ju det ge vissa konsekvenser. :(

Men Buke är skitbra, jag lär mig nya saker hela tiden! :idea:

För att återgå till ursprungsämnet:

Jag håller på med inkörning/tömkörning av min kallblodstravarhingst f-04. Han är emellanåt VÄLDIGT lätt i gumpen och slår ofta bakut när jag tömkör av olika anledningar, han är glad, han är pigg, han är tonåring, han är hingst, han tycker att jag är övertydlig i mina hjälper (kan själv:devil: ) och när selen var på lagning hade jag två gånger en skitbröstsele när jag tömkörde som tryckte.

Jag märker ju att det är mycket bättre med checkrem och jag har beställt en slaggjord och ska få hjälp att "montera" den första gången av sadelmakaren. Men jag vill minnas att jag har läst någonstans här på travforumet att det är smart att sätta en cykelslang mellan skaklarna så att hästen inte får upp benen och riskerar att hoppa över. Nån som har erfarenhet av detta och vet hur långt bakom bakbenen/rumpan det är lagom att sätta slangen? Man vill ju inte att hästen slår i slangen och hämmas i sin bakbensaktivitet.

prinsus_ skrev:
Nån som har erfarenhet av detta och vet hur långt bakom bakbenen/rumpan det är lagom att sätta slangen? Man vill ju inte att hästen slår i slangen och hämmas i sin bakbensaktivitet.

Kolla i Boken Nya Champion, tror det står ngt i den

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 372
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka