Checklista inför fölningen

Lillsillen

Trådstartare
Tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att sammanställa liten checklista med saker man bör tänka på och goda råd jag fått, nu när det börjar dra ihop sig till fölning snart...

Fyll på med Era tips o nyttigheter och kläm in dem i listan där de hör hemma så vi får en komplett checklista :)

1 - 2 månder före fölning
* stelkramsvaccinera
*

Precis före fölning
*
*

Direkt efter fölning
* ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.
*
*

Efter fölning
* inget kraftfoder förren 3:dje dagen efter fölning (HÄR har jag även hört att det inte ska ökas förrän efter 14 dar (!) ?? Hjälp!
*
*

Hajjar ni??
Hjälp oss nybörjare så vi inte missar nån viktig detalj :))
 
Sv: Checklista inför fölningen

Vilket bra intiativ! Jag är också nybörjare så jag kan bara komplettera med en lista jag sammanställt genom nätet och gav till ägaren när min "lånemage" blev dräktig

Sar:s lista

Inte äta under dräktighet!!!!

Djävulsklo
Finadyne
Cortison
Alger (innehåller jod och mycket miljögifter)
Naturmedel (diverse sådana)
Gran (sammandragande)
Avmaskningsmedel med prazikvantel
Droncit
Equimax
Cydectin comp
Ivomec comp

Inte använda på dräktigt sto
Orudis/zonsalva
Back on track

Avmaskningsmedel som går bra att använda
Pyrantelgrupp
Banminth
Fyrantel

Ivermectingrupp
Ivomec
Noromectin
Eraquell
Bimectin
Ev. Cydectin

Stoets skydd
Virusabort
1:a vaccination den 5:e dräktighetsmånaden början okt
2:a vaccination den 7:e dräktighetsmånaden början dec
3:e vaccination den 9:e dräktighetsmånaden börjanfeb

Stelkramp 4-5 veckor fore fölning mitten mars
Hästinfluensa? Måste kolla

Fölets skydd
Hästinfluensa
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 5-7 månader efter andra

Stelkramp
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 6-12 månader efter andra
 
Sv: Checklista inför fölningen

har inte stoet ätit betfor inna, så kan jag itne rekommendera att ge en stor giva bara för att hon fölat. Sen kan man ju minska kraftfodret ett par dagar, men absolut inte ta bort det helt.

Det viktigaste ni ska skaffa, är telefonnummer till lite folk. Veterinärer, kobönder, och nån som är erfaren av fölningar som bor nära er.
Jättebra att ha det uppskrivet på en lapp, för börjar fölningen krångla, så handlar det om minuter. Då ahr man itne tid att sitta och surfa runt efter telefonnummer.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Det står på deras hemsida att man inte ska använda det på dräktiga ston.
 
Sv: Checklista inför fölningen

1 - 2 månder före fölning
* skaffa telefonnummer till lite folk. Veterinärer, kobönder, och nån som är erfaren av fölningar som bor nära dig
* stelkramsvaccinera
*

Precis före fölning
*
*

Direkt efter fölning
* ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.
*
*

Efter fölning
* inget kraftfoder förren 3:dje dagen efter fölning (HÄR har jag även hört att det inte ska ökas förrän efter 14 dar (!) ?? Hjälp!
*
*

Hajjar ni??
Hjälp oss nybörjare så vi inte missar nån viktig detalj :)
 
Sv: Checklista inför fölningen

Kalasbra! Tack för det!
Men detta kanske kan ligga i en egen "Att undvika under dräktigheten"-tråd ??
 
Sv: Checklista inför fölningen

Gud vad bra att du skrev det! :bow:
Annars hade jag satt på paddarna när hon blir svullen under natten (för det kommer hon med största sanoolikhet bli).
 
Sv: Checklista inför fölningen

Det är olika bud om vaccinering av högdräktiga ston. Min veterinär vill inte vaccinera dräktiga ston i sista trimestern (alltså de sista fyra månaderna innan fölning), det är enligt vaccintillverkarens rekommenation. Därför revaccineras mina ston mot influensa (årligen) och stelkramp (vart tredje år) i december. Blandar man avelsdjur med tävlingshästar är det en bra idé att vaccinera mot virusabort.

Jag har alltid Microlax (köpes receptfritt på Apoteket) hemma och trycker rutinmässigt i det nyfödda fölet, för att underlätta tarmbeckets avgång.

Diarré hos veckogamla föl (i samband med stoets fölbrunst) kan ha samband med fölmask, som fölet infekterats med via råmjölken; för att förebygga det kan det vara en bra idé att avmaska stoet i nära anslutning till fölningen. Har man tidigare år haft problem med földiarré kan man välja att avmaska fölet mot fölmask vid 4 - 7 dagars ålder med förhöjd dos febantel (Rintal) eller fenbendazol (Axilur).

Här är en länk till en vettig pdf-fil om fölning.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Gud vad bra att du skrev det! :bow:
Annars hade jag satt på paddarna när hon blir svullen under natten (för det kommer hon med största sanoolikhet bli).

Jag hade inte varit det minsta orolig att använda BoT under dräktighet.

Det är ju så att om man inte kostar på dyra tester som bevisar att det är ofarligt så måste man skriva så. Precis samma gäller för graviditeter. Kan man som tillverkare inte garantera (genom dyrbara tester) att det är ofarligt så måste man avråda från användan.

På vilket sätt skulle det kunna vara farligt att använda dessa paddar?
 
Sv: Checklista inför fölningen

Varför ska man vaccinera mot stelkramp några månader innan fölning, det gör man ju ändå var tredje år eller vad det nu äer?

//Diana
 
Sv: Checklista inför fölningen

Varför skall stoet inte ha kraftfoder ?
Jag är helt skräckslagen inför det påståendet. Kan det ha någonting med kolikvarning att göra?
Jag har alltid gett mina foder som vanligt. Speciellt bra är det att ge ston som inte är sådär pigga på att fölet suger lite extra kraft så att de står stilla en stund.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag har heller aldrig hört detta förut. Vi har alltid fodrat stona som vanligt efter fölning.
 
Sv: Checklista inför fölningen

Jag hade inte varit det minsta orolig att använda BoT under dräktighet.

Det är ju så att om man inte kostar på dyra tester som bevisar att det är ofarligt så måste man skriva så. Precis samma gäller för graviditeter. Kan man som tillverkare inte garantera (genom dyrbara tester) att det är ofarligt så måste man avråda från användan.

På vilket sätt skulle det kunna vara farligt att använda dessa paddar?

BoT paddarna ökar blodcirkulationen på de ställena det används tex ben eller rygg. Man kan ju tänka sig att det kan störa fostret som lever på stoets "funktioner".
Hur som helst så skulle jag inte våga chansa att använda dom när det rekommenderas att man inte gör det.
Bara för de inte har gjort dyra tester betyder det ju inte heller att de inte har en anledning till att de skriver ut så.
Jag använder i vanliga fall både ben paddar och rygg pad men ej under dräktighet.

Jag har lärt mig att man ska avmaska stoet samma dag eller dagen efter fölning men tex banminth eller pyrantel.
Jag har hört olika också ang vaccinering, vissa säger att man ska vaccinera ca 1 månad innan beräknad fölning för att antikropparna ska överföras till fölungen medans andra säger att det istället kan vara farligt och att man ska göra det vid årsskiftet.
Jag ska vaccinera alla mina nästa vecka eftersom det ändå är dags då, sen kommer jag inte göra det igen i sommar.
Jag har aldrig hört nåt om att man ska minska/ta bort kraftfodret.

Annat som är bra att tänka på är att ha telefonlista med alla telenummer smidigt till hands + mobilen laddad :)
Telenummer; jourhavande veterinär, närmsta klinik, kunnig/van person, ammajouren.
Nappflaska och råmjölk är annat om kan vara bra att ha.
Att bli med föl-boken är bra att ha framme om man behöver kolla nåt.

Jag ser även gärna till att ha tillgång till transport... OM man skulle behöva åka iväg akut.

Förhoppningsvis behöver man inget av ovanstående..

Annat som är bra att ha i närheten är ju videokamera och/eller digital kamera så man kan för eviga miraklet! (och lägga ut bilder här på Buke till alla nyfikna :angel: )
 
Sv: Checklista inför fölningen

Och så får vi inte glömma bort oss själva. Vila och hämta kraft innan...
Har man otur så kör det ihop sig vid fölningen och det drar ut på tiden innan man kan gå o lägga sig.

Stoet ska helst ha samma box en månad innan fölning (rätt bakterieflora). Massor av halm och helst en bra bit upp mot väggen. Det är bra om man har extra halm inne i boxen så att man slipper dra in ny halm som dammar då man mockat bort fostervatten mm.
Lakan att lägga efterbörden i o knyta upp i svansen om den inte släpper på ett tag. Annars trampar stoet bara i den o halkar,och sen blir det svårt att se om den är hel. Bra om man har en större plastkasse att lägga den i tills man har tid att kolla att allting finns Mockningsverktyg till hands så man kan få bort gegget så snart som möjligt.

Vi hade kameraövervakning, vet inte hur jag skulle orkat detta annars, förstföderska och mitt första...
 
Sv: Checklista inför fölningen

nappflaska med djurnapp

Jodsprit eller Lotagen till naveln

Glidslem till ev rättning
 
Sv: Checklista inför fölningen

"ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt."

är det verkligen så?
 
Sv: Checklista inför fölningen

Viktiga kom-i-håg:
* skriv upp telefonnummer till veterinärer, kobönder, närmsta klinik, ammajouren, kunnig/van person som bor nära dig
* ladda mobilen o videokameran
*
*
*

Inköpslista
* nappflaska o djurnapp
* jodsprit eller lotagen till naveln
* glidslem till ev. rättning
* ev. Microlax, för att underlätta tarmbeckets avgång hos det nyfödda fölet
* avmaskningsmedel till stoet efter fölning
*
*
*

ATT GÖRA: 1 - 2 månder före fölning
* stelkrampsvaccinera
*
*
*

ATT GÖRA: Precis före fölning
*
*
*


ATT GÖRA: Direkt efter fölning

* tvätta naveln med jodsprit
*
*
*

Tips:
* kan man ev. ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.


ATT GÖRA: Närmsta tiden Efter fölning
* avmaska stoet samma dag eller dagen efter fölning men tex banminth eller pyrantel.
*
*
*

Tips: Efter fölning:
* inget kraftfoder förren 3dje dagen efter fölning??



Hjälp till att göra listan komplett :)
Skriv in DITT inlägg i listan, så blir det lättare att överskåda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp