Checklista inför fölningen

Lillsillen

Trådstartare
Tänkte att vi kanske kunde hjälpas åt att sammanställa liten checklista med saker man bör tänka på och goda råd jag fått, nu när det börjar dra ihop sig till fölning snart...

Fyll på med Era tips o nyttigheter och kläm in dem i listan där de hör hemma så vi får en komplett checklista :)

1 - 2 månder före fölning
* stelkramsvaccinera
*

Precis före fölning
*
*

Direkt efter fölning
* ge stoet 1 liter betfor utblandat i 20-25 liter vatten och 1 dl salt.
*
*

Efter fölning
* inget kraftfoder förren 3:dje dagen efter fölning (HÄR har jag även hört att det inte ska ökas förrän efter 14 dar (!) ?? Hjälp!
*
*

Hajjar ni??
Hjälp oss nybörjare så vi inte missar nån viktig detalj :))
 
Sv: Checklista inför fölningen

Vilket bra intiativ! Jag är också nybörjare så jag kan bara komplettera med en lista jag sammanställt genom nätet och gav till ägaren när min "lånemage" blev dräktig

Sar:s lista

Inte äta under dräktighet!!!!

Djävulsklo
Finadyne
Cortison
Alger (innehåller jod och mycket miljögifter)
Naturmedel (diverse sådana)
Gran (sammandragande)
Avmaskningsmedel med prazikvantel
Droncit
Equimax
Cydectin comp
Ivomec comp

Inte använda på dräktigt sto
Orudis/zonsalva
Back on track

Avmaskningsmedel som går bra att använda
Pyrantelgrupp
Banminth
Fyrantel

Ivermectingrupp
Ivomec
Noromectin
Eraquell
Bimectin
Ev. Cydectin

Stoets skydd
Virusabort
1:a vaccination den 5:e dräktighetsmånaden början okt
2:a vaccination den 7:e dräktighetsmånaden början dec
3:e vaccination den 9:e dräktighetsmånaden börjanfeb

Stelkramp 4-5 veckor fore fölning mitten mars
Hästinfluensa? Måste kolla

Fölets skydd
Hästinfluensa
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 5-7 månader efter andra

Stelkramp
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 6-12 månader efter andra
 
Sv: Checklista inför fölningen