nyttnick
Trådstartare
Nu är jag trött på bilar igen. I synnerhet min bil som bara strular.
I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa under en långkörning. Inga andra problem med bilen, så det var inga problem att köra vidare.
Bilen skulle ändå in på service, så jag bad dem titta på lampan också. Nu får ni ursäkta alla fel som blir i beskrivningen, för jag är otroligt okunnig när det gäller bilar, motorer, mekanik osv.
De rengjorde Map-sensorn. Lampan slocknade, men tändes innan jag kommit halvvägs hem. Ok, in igen och byte av sensorn. Nu var lampan släckt hela vägen hem, men tändes på väg till jobbet dagen efter. In igen på verkstaden - 4 dygn denna gången.
De har bytt flera givare, om alla var laddluftgivare eller om det bara finns en sån, det vet jag inte. De har fäst något stag som släppt, fixat någon ventil och sugit vakuum (ja ni ser, glasklart eller hur? Blir trött på mig själv för att jag är så okunnig i frågan). Lampan slocknade, de testkörde bilen i 2 mil utan problem, men den tändes innan jag var ute ur stan igen.
Uppkoppling mot databoxen ger felkod som säger att problemet är laddluftgivaren, som är bytt. Vid elektrisk mätning får de ut ungefär 160hk i stället för de 185hk som ska gå att få ut, men de säger att antagligen så är det reella jag får ut ur bilen mycket lägre än så. Gissningsvis har jag tappat runt 50 hk. Det blir inget laddtryck i turbon.
De tror inte att det är något fel mekaniskt på turbon, de funderar på om det är fel på något elektriskt som styr turbon.
De idéer som är kvar, som de ska titta på om ett par veckor är någon arm som styr turbon och något lock som sitter nära avgassystemet som ska öppnas för att inte få för högt tryck när turbon går igång, om det kanske inte stänger som det ska.
Finns det någon här som varit med om liknande? Idéer på vad det skulle kunna vara?
Jag har försökt att läsa på bilforum, men det enda jag får fram är att alla saab 95 före 2004 är skit, och eftersom det är en 2001:a så hjälper det mig inte så mycket. Har inte möjlighet att köpa ny bil just nu, även om det skulle ha varit en bra idé.
I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa under en långkörning. Inga andra problem med bilen, så det var inga problem att köra vidare.
Bilen skulle ändå in på service, så jag bad dem titta på lampan också. Nu får ni ursäkta alla fel som blir i beskrivningen, för jag är otroligt okunnig när det gäller bilar, motorer, mekanik osv.
De rengjorde Map-sensorn. Lampan slocknade, men tändes innan jag kommit halvvägs hem. Ok, in igen och byte av sensorn. Nu var lampan släckt hela vägen hem, men tändes på väg till jobbet dagen efter. In igen på verkstaden - 4 dygn denna gången.
De har bytt flera givare, om alla var laddluftgivare eller om det bara finns en sån, det vet jag inte. De har fäst något stag som släppt, fixat någon ventil och sugit vakuum (ja ni ser, glasklart eller hur? Blir trött på mig själv för att jag är så okunnig i frågan). Lampan slocknade, de testkörde bilen i 2 mil utan problem, men den tändes innan jag var ute ur stan igen.
Uppkoppling mot databoxen ger felkod som säger att problemet är laddluftgivaren, som är bytt. Vid elektrisk mätning får de ut ungefär 160hk i stället för de 185hk som ska gå att få ut, men de säger att antagligen så är det reella jag får ut ur bilen mycket lägre än så. Gissningsvis har jag tappat runt 50 hk. Det blir inget laddtryck i turbon.
De tror inte att det är något fel mekaniskt på turbon, de funderar på om det är fel på något elektriskt som styr turbon.
De idéer som är kvar, som de ska titta på om ett par veckor är någon arm som styr turbon och något lock som sitter nära avgassystemet som ska öppnas för att inte få för högt tryck när turbon går igång, om det kanske inte stänger som det ska.
Finns det någon här som varit med om liknande? Idéer på vad det skulle kunna vara?
Jag har försökt att läsa på bilforum, men det enda jag får fram är att alla saab 95 före 2004 är skit, och eftersom det är en 2001:a så hjälper det mig inte så mycket. Har inte möjlighet att köpa ny bil just nu, även om det skulle ha varit en bra idé.