Charles de Kunffy

via

Trådstartare
På sista tiden har vi haft ett antal riktigt intressanta diskussioner här på forumet, så jag tänkte att det är bäst att hålla igång den andan, innan allt handlar om sadlar igen... :)

Läser just nu Charles de Kunffy. Det är alltid intressant när man läser en ny författare, att se hur samma sak kan uttryckas på många olika sätt. Bla skriver han så här:
"Horses try to escape the rider´s influence by three major escape mechanisms based on their naturel inclination to avoid working with the haunches. Horses find it easier to push rather than to lift and carry the rider. It is easier to shuffle with small steps and drag their feet on the ground. They try to avoid increased articulation in their joints, the reorganization of their balance that results from moving with a longitudinally flexed posture. Horses escape the rider´s control over their haunches by:
1) Inversion of the topline- using their sympathetic muscle system for fighting or resistance. Variations include overflexion and head tossing.
2) Speeding up the rythm of their footfall, rushing their tempo by running on their forehand as rapidity necessitates progression by the body´s weight pulling the structure forward with kinetic energy.
3) Moving crookedly-shoulders in or out relative to the line of progression of the hips, and haunches travellingin or out relative to the shoulders progression. Crookedness can also result from their moving without spinal alignment. This produces unlevel, uneven, choppy, stiff strides and a jarring motion that blocks the flow of energy from hocks to bridle and causes stres points in the body.

It is fascinating to recognize that these three escape mechanisms adjusted, refined, altered, and tamed constitute the very "vocabulary" of classical schooling patterns."

Är det någon som har några begåvade tankar kring detta? :D

Sv: Charles de Kunffy

Från vilken bok/ vilken sida har du hämtat citatet?

Själv har jag ett väldigt utdraget :angel: (dvs, jag har hållt på i ett och ett halvt år ungefär :p) projekt att parallelläsa de Kunffy och Paul Belasik. Det går mest ut på att jag med ojäma mellanrum tar ut de vackra :love: böckerna ur bokhyllan och bläddrar lite förstrött i dem - läser bildtexter och småsnuttar här och var. Av dessa båda gubbar tycker jag att de Kunffy känns trevligast, framför allt känns han väldigt metodisk - till exempel i den figur där han systematiserar träningsprinciperna (ska inte gå in för djupt på detta så att någon komme roch ställer svåra frågor till mig om det - som sagt är min läsning av mer sporadiskt slag :angel: ). Vad jag egentligen mest ville säga med allt detta bladder är att jag också ser fram emot diskussionen, väl mött!

Jag har aldrig läst de Kunffy, men det jag läst OM honom har låtit bra. De tre punkterna som du citerar är begåvade nog! Därav de få svaren kanske?

Mvh Monika

Är det bra och illustrativa bilder tycker du?

Mina tankar började röra sig i denna riktning.
Att rida är en dialog mellan ryttare och häst. När hästen lär sig att balansera sig själv och ryttaren så erbjuder den en hel del obalanserade rörelser och då just de CdK tar upp. Detta behöver definitivt inte vara ett sätt för hästen att undvika att arbeta med bakdelen utan en del av vägen fram till samling. Så det jag väl motsätter mig är ordvalet escape.

Har två av hans böcker, Manege patterns och Training strategies för dressage riders. Gillar sättet han skriver på och man hittar mycket matnyttigt. Särskilt boken där han går igenom ridvägarna och deras användning och betydelse för hästens utveckling.

Har inte läst just denna bok, men en utav Wendy Jago som heter "Solving Schooling Problems with NLP". I den hänvisar hon hela tiden till Charles de Kunffy och hon dels rider för själv, dels citerar.

Väldigt bra bok med många tänkvärdheter. Det jag läst om CdK i den verkar vara klokt och vettigt.

OlleAtlas

Curtis skrev:
Är det bra och illustrativa bilder tycker du?

De flesta bilderna, ja. Men inte de där han själv rider... Karln ser alldeles vansinnigt stel och spänd ut.
Jag har inte kommit så långt i boken, men alla "psykologiska aspekter" jag har läst hittills verkar genomtänkt och förståndigt på alla sätt och vis. Det lilla jag har hunnit läsa om hjälpgivning håller jag inte riktigt med om.

Zora skrev:
Mina tankar började röra sig i denna riktning.
Att rida är en dialog mellan ryttare och häst. När hästen lär sig att balansera sig själv och ryttaren så erbjuder den en hel del obalanserade rörelser och då just de CdK tar upp. Detta behöver definitivt inte vara ett sätt för hästen att undvika att arbeta med bakdelen utan en del av vägen fram till samling. Så det jag väl motsätter mig är ordvalet escape.

Jag tror jag förstår hur du menar, men han skriver ju också att man använder sig av detta i träning, dvs vägen mot samling. Så egentligen kanske ni är överens?

Har två av hans böcker, Manege patterns och Training strategies för dressage riders. Gillar sättet han skriver på och man hittar mycket matnyttigt. Särskilt boken där han går igenom ridvägarna och deras användning och betydelse för hästens utveckling.

Ja, manege patterns verkar intressant. Den står iofs inte högst på inköpslistan, men det är mkt möjligt att det blir en sådan så småningom.

OlleAtlas skrev:
Har inte läst just denna bok, men en utav Wendy Jago som heter "Solving Schooling Problems with NLP". I den hänvisar hon hela tiden till Charles de Kunffy och hon dels rider för själv, dels citerar.

Väldigt bra bok med många tänkvärdheter. Det jag läst om CdK i den verkar vara klokt och vettigt.

OlleAtlas

Ja, klok och vettig verkar han vara. Man får undvika att titta på de stela ridbilderna bara. Det finns dock bilder på riktigt bra ridning i boken, med andra ryttare, där jag antar att några är hans elever.

Karln kanske har någon skada...eller också ät han bättre på att lära ut, än att rida själv.

Monika

via skrev:
På sista tiden har vi haft ett antal riktigt intressanta diskussioner här på forumet, så jag tänkte att det är bäst att hålla igång den andan, innan allt handlar om sadlar igen... :)

Ja, visst har det blivit lite fart få oss! :D

Mvh Monika

Eller så försöker han att sitta "korrekt". Lodrät sits - Achtung!

Vad skriver han om hjälpgivning som inte låter bra?

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Var en disk. om honom på UDBB där det handlade mycket om att han ville ha folk att luta sig mycket bakåt. Frågan var om huruvida det var ett medel för att få tröga elever att fatta, eller om han verkligen ville ha folk att rida så. Intressant!

Jag har hört citat av honom att "you must earn the vertical". Jag tror det är samma sak som jag har utsatts för en gång i tiden, att man lutar sig bakåt för att trycka ner sätet i sadeln. Under rätt vägledning kan det ge alla dessa framåtlutade ridtjejer en aha-upplevelse.

Tessan

Noir:Eller så försöker han att sitta "korrekt". Lodrät sits -
Achtung!

-Ungefär så ser det ut, ja.

Vad skriver han om hjälpgivning som inte låter bra?

Tessan

-Har inte tid att leta citat nu, men jag fick intrycket att det var var mer "stöd" än kontakt, det kändes lite för tyskt för min smak. Bilderna gör ju också sitt till hur man tolkar texten. Jag har dock fortsatt att läsa, och jag börjar bli mer och mer överens med honom. Han använder ett annat språk än vad jag hade valt i de flesta beskrivningar, men så är det ju ofta, man får försöka se samma sak, med andra ögon, beskrivna med samma ord. Och tänka är ju bra att göra! :)

Senast ändrad:

ja, det här känner jag igen på min unghäst ;)

Han går naturligt i en vänstersluta - croked.
fått ordning på det (någrolunda jämn böjning och spårar) gör att ->
Han jobbar rätt bra genom ryggen men spänner halsen - lite inversion of the topline.
Får sökning framåt-neråt och icke spänd överlinje ->
Ökar farten, antingen genom att inte kunna gå kvar i skritt eller börjar springa i traven - speeding up the rytm.

psychogrrl skrev:
ja, det här känner jag igen på min unghäst ;)

Han går naturligt i en vänstersluta - croked.
fått ordning på det (någrolunda jämn böjning och spårar) gör att ->
Han jobbar rätt bra genom ryggen men spänner halsen - lite inversion of the topline.
Får sökning framåt-neråt och icke spänd överlinje ->
Ökar farten, antingen genom att inte kunna gå kvar i skritt eller börjar springa i traven - speeding up the rytm.

Om man fortsätter i citatet då: Hur tycker du att du kan använda dig av detta i träningen?

Ja, det är ju en bra fråga ;)

Genom att böja i andra riktningar/på andra sätt än hans naturliga kan jag få avslappning och stretch/muskelbygge på ställen där han inte får det i sin vänstersluta.
Inversion of the topline vet jag inte riktigt hur man kan använda? - nåt förslag?
Inte heller ökning av rytm/tempo. Isåfall använda den ökade energin till att bära istället, men vet inte om det är det han menar?

psychogrrl skrev:
Ja, det är ju en bra fråga ;)

Genom att böja i andra riktningar/på andra sätt än hans naturliga kan jag få avslappning och stretch/muskelbygge på ställen där han inte får det i sin vänstersluta.
Inversion of the topline vet jag inte riktigt hur man kan använda? - nåt förslag?
Inte heller ökning av rytm/tempo. Isåfall använda den ökade energin till att bära istället, men vet inte om det är det han menar?

Jag vet ju inte heller hur han menar, eftersom jag bara är knappt halvvägs genom boken, men min första tanke var en grej som Francois Lemaire de Ruffieu skriver om, och som jag har sett George Morris öva med vår hopplandslag: När hästen vill vara över tygeln, höj handen ännu högre, så att din hand alltid är högre än hästens mun, tills hästen VILL sänka huvudet. Då låter du din hand följa med nedåt, framåt, så att på bettet är en belöning. Detta var på ett ungefär GM förklaring.
FR skriver så här:
*Raise your hand a few inches, to a foot above the saddle.
*Apply firm and equal tension on both reins.
*Create impulsion by applying pressure at the girth.
*When your horse starts pulling down on the bit, yield with your hands to allow his head and neck to descend and stretch forward.

FR kallar detta för neck extension.

En intressant grej i sammanhanget är att jag har fått höra att GM har ridit för FR, så nu vet jag var GM fick detta ifrån.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 945
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar