Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
CHAPMAN
född 1982
Elit premierad
170 cm hög
e. Chagall - Dorn - Kalmuck
Bruksprovssegrare i sitt bruksprov med bl a 9 - 10 i uppsutten hoppning och 40 poäng exteriört.
Han har tävlat i GP dressyr med massor av segrar och placeringar både nationellt och internationellt.
Han representerade Sverige vid VM i Haag 94 och var Sveriges vinstrikaste häst flera år i rad.
Han har blivit årets fadershingst i Breeders.
Han har lämnat flera godkända hingstar bl a Baryshnikoc 867, Camaro 918, Copain 900 och Rambo 910.
Han har avkommor placerade i både svår hoppning och svår dressyr.
Han har även avkommer som tälvar framgångsrikt i fälttävlan och körning.
OBS! Att uppgifterna i hingstkalogen för 2004 är inte korrekta t ex höjd m m.
Jag skulle absolut inte haft något emot att sätta ytterligare en Chapman - Ceylon-avkomma till världen, men tyvärr står han på naturlig betäckning och det är långt till Skåne!
Jag har en jättecool kille e.Chapman - Cavalotti och väntar ett helsyskon till honom om några dagar.
Tempramentet hoss denna häst är helt otroligt, hans mamma är en riktigt hispig märr, men han har varit lika lugn och förståndig hela sitt liv (1 år). Inget är konstigt för honom allt nytt verkar helt naturligt. Trots detta är det ingen kossa utan han älskar att visa upp sig och stila för nya människor. Tror att han med tiden kan bli en mycket trevlig tävlingshäst med mycket utstrålning. Hoppas att syskonet blir ett sto med samma temprament, hon kommer i så fall att ersätta sin mamma i avelsboxen med tiden.
Hade ett sto e. Chapman-Marduk som jag tyvärr fick slakta alldeles för tidigt pga av en skada. Men hon gav verkligen allt för sin ryttare, var mkt bra att ha med att göra.
Enda som jag (förutom knepigt temperament) har hört som negativt för Chapmanavkommor är att de har tendens till underhals vilket bl a min hade. Man fick jobba för att hon skulle gå i rätt form, kallades för giraffen som liten
Har en avkomma efter henne som inte har ärvt detta i alla fall... men väl viljan att jobba och utstrålningen.
Jag har träffat på flera avkommor efter Chapman och måste nog säga att de alla hade lite speciellt temperament. Känsliga, kanske lite "enmanshästar". Inga nybörjarhästar i alla fall. Ingen har varit dum, men kunde nog bli det med fel hantering.
Intressant detta med underhalsar, har jag inte tänkt på innan men det stämmer nog faktiskt...
Alla har också varit mkt rörliga. (Sett 5-6 st vuxna hästar på nära håll, så jättemånga är det inte.)
Kul det här med underhals, jag har inte hört det förr. Min egen lille är precis tvärt om, en riktig hingsthals trots sin ringa ålder. Så det är nog skiftande, själv har han ju en trevlig hals.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Hästmänniskan Första hästen hittade jag på annons i tidningen Ridsport (lusläste den i flera år innan jag slog till). Sedan dröjde det många år och en...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.