Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen
Det bästa är att fodra dem rejält, ha stora marker, motionera dem. När man är med dem kan man förstärka den naturliga rangen för att se till att den hålls och alla vet sin plats.
Ibland kan ju en häst ha lite stört språk. De kan ha gått ensamma och inte fått lära sig hyfs. För vissa hästar är såna hagkompisar helt ok. Men andra kan reagera väldigt kraftigt.
Båda mina hästar har varit lite såna som haft lite stört språk. Min ponny slogs som bara den för sin sak då han var yngre. Så han tog ofta ledningen på ren envishet och våld. När han blev äldre började han backa ur iom att han inte orkade strida. Han har fortfarande vid 29 års ålder inte riktigt lärt sig läsa andra hästar. Men han är utdömd för lynnesfel för 20 år sen. Så jag tror ngt är lite förstört i honom. Det är så mycket som han haft problem med utöver det som kan kännas som normalt hos en häst som levt ett hårt liv.
Min andra häst hade inte lärt sig hyfs. Han var en ung slyngel som inte fått lära sig att vänta eller göra som de ranghöga bestämt.
När jag fick honom sattes han i samma hage som bla en häst som länge gått som hingst. Han var en gammal och klok ledare som dock tog en fight om någon häst inte hade normala sociala kunskaper. Han var bussig för det mesta. Men spårade någon ur var han bestämd. Han var super iom att han sade till "framifrån" om inte kroppsspråk räckte. Det blev inte några skador av det.
Mina hästar får INTE gå på varann då jag är i närheten. Då sköter jag tillsägelser inom flocken om det behövs. Och jag följer den naturliga rangordningen. Sånt tror jag kan gynna harmonin i flocken.
Det kan gå att få en bully att skärpa sig. Man kan sas "ta flocken ifrån dem". Men det finns inte många människor som orkar jobba så. Man måste då spendera mååånga timmar i flocken per dag.. Vi pratar mer än fulla arbetsdagar i stort sett. Och så fort hästen blir "störd" i energin sjasas den bort från flocken. Men det är få utom elitidrottare som orkar vara rörlig så heldagar. För det kan behöva upprepas i flera dagar/någon vecka.
Den KAN gå. Men det finns inga garantier. Jag vet dock en som gjort det några gånger(tror jag vet en till, men är osäker). Men trots att jag träffat mååånga människor, även inom problemlösaryrket/tränaryrket har jag aldrig träffat en människa med det tålamodet och fysiska uthålligheten som han har. Många kallar honom Cesar iom likheterna i sätt att arbeta.
Jag själv är envisare än de flesta jag mött och kallas ofta energiknippe. Men jag vete fasen om jag skulle orka det. Just att jobba med någonting sånt som är så samma, samma och fysiskt krävande vet jag inte om jag skulle orka hålla fokus på på ultimat sätt. Jag hade iaf inuti varit grinig efter några timmar eller iaf några dagar.
Jag funderade dock på det med min yngling iom att han var taskig mot en häst. Som tur var slapp jag testa iom att vi släppte en en surmärr istället som gjorde jobbet. Jag var lite desperat och hade börjat fundera på att göra det själv med avlösning av mannen ovan.
Ska det vara garanti måste det göras så fort de släpps ut tills de kommer in. Och konsekvent. Människor kan vara för långsamma och ha bristande uthållighet psyksiskt som fysiskt.
Det Cesar gör är ju att utbilda djur i att ha hyfs separat från andra djur och med hjälp av djur som har korrekt språk och rätt energi. När man har en stabil flock kan man släppa in en vilsen själ i fel energi. Då kan flocken ta sig an att fostra den. För att hjälpa den i fel energi kan man rasta den rejält och ge dem mkt stråfoder.
En häst blir sällan arg på en annan häst för att de tycker den är i "för låg" energi. Det är oftast för att de tycker att hästen är störande i form av för hög energi och/eller inte vet gränser och ger sig inpå andra zoner. Man kan hjälpa djuren lära sig repsektera "personlig sfär" oc inte klampa in nära oinbjudet hos människa eller djur. Och man kan hjälpa dem ha låg energi genom att rasta dem rejält och ge dem mycket tuggtid.
Jag tror du får svårt att få någon problemlösare att komma och jobba med hästen i flocken heltid. Man gör inte sånt gratis åt andra. Och det blir för kostsamt för någon att betala alla de timmar som kan tänkas gå.
Som tränare tänker man förhoppningsvis också på det resultat man kan leverera. Och då får man se till att man får nog tid att lösa problemet. Tyvärr måste ägarna då vara villiga att slanta upp. Man måste ju äta själv med.