Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lina123

Trådstartare
Någon mer som var och såg Cesar Millan igår på Hovet i Stockholm??
Jag var där och jag tyckte det var en fantastisk "show" eller vad man ska kalla det. Såååååå himla bra och sjukt rolig :)) Gu va jag skratta! Hoppas det kommer ut någon DVD eller något så att andra kan få ta del av denna underbara turne.

Och jösses med folk där var, det var nog mer folk än när jag var på Britney Spears, haha. Kul! =)

Han ville förövrigt tacka oss i Sverige för att vi inte har förbjutid några raser, och för att vi motionerar våra hundar mycket mer än många andra länder.

And remember, "In mexico we dont use cockies in our eyes to get the dog look at you" :rofl:

Någon mer som var där? Vad tyckte ni?

(Ni som inte gillar Cesar behöver inte göra er besvär att kommentera, jag vet att ni finns ändå, tack) :)

Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Nej det behövs inte så mkt kommentarer, ditt inlägg säger allt!
Ok med show, kalla det bara inte hunduppfostran eller dressyr!
PL

Jag var där och jag håller med dig i allt!
(Pl, ge dig)

Himla väl ihopsatt show, såväl underhållande som undervisande. Han lyckades verkligen belysa de där sakerna vi gör utan att tänka på det som hundarna inte förstår något av. Det där med kameran som hund (och skadad människa) var underbart. Och godbiten i ögat, och katten! Ojoj, ett minne för livet helt klart.

Tack Cesar för att du finns :banana:

För att någon specifikt bad om det... Jag vägrar fortsätta "diskutera" detta med dig.

Du har inte fattat vad ett diskussionsforum innebär.
Ungefär som om jag skulle starta en tråd där man bara får kritisera CM o ingen får försvara!
PL

Ja men ditt problem är ju att du kritiserar allt, har inte sett en enda tråd där du inte sätter dig på tvären.

När någon i glädje undrar om någon anna varit på samma show så behöver du inte börja med dina snorkna, sura, översittar kommentarer, att ni inte kommer att vara överens är ju självklart eftersom du inte håller med så varför inte bara hålla mun?

Fast den här tråden handlar ju om showen som du inte ens har varit på om jag inte misstar mig?

Ja det gör mig lite sjuk att CMs gammaldags o delvis väldigt våldsamma o otimade metoder skall höjas till skyarna utan att ngn får säga ett knyst.
Du får väl triangla mig om du anser att jag gör fel!
PL

Att göra en CM tråd och tro att det inte blir en 5-sidors för och emot är ganska naivt.
CM kommer så länge han är aktiv att skapa debatt, och som sagt, detta är ett diskussionsforum.

CM är den bästa hundtränaren som jag har sett, som får resultat utan vare sig misshandel, höga skrik eller godis.
Så vi har nog inte sett samma saker, PM:a mig gärna ett klipp där han misshandlar en hund.

Sedan tycker jag att du ska starta en tråd där man bara får kritisera CM, som du sa. SÅ kan du hålla dig i den istället.

Jag hade gärna varit och sett CM, show, dressyr, uppfostran what-so-ever.
Det enda jag sätter mig mot är att han säger att han är född med denna förmåga. Det tror jag inte på men om han vill tro på det så fine. Han är en bra tränare för det. Han säger ju själv att han oftast tränar hundägarna mer än själva hundarna :)

CM är den bästa hundtränaren som jag har sett, som får resultat utan vare sig misshandel, höga skrik eller godis.
Så vi har nog inte sett samma saker, PM:a mig gärna ett klipp där han misshandlar en hund.

Sedan tycker jag att du ska starta en tråd där man bara får kritisera CM, som du sa. SÅ kan du hålla dig i den istället.

Jag hade gärna varit och sett CM, show, dressyr, uppfostran what-so-ever.
Det enda jag sätter mig mot är att han säger att han är född med denna förmåga. Det tror jag inte på men om han vill tro på det så fine. Han är en bra tränare för det. Han säger ju själv att han oftast tränar hundägarna mer än själva hundarna :)

Håller med dig, från början till slut!!
Ok, så igår kväll befann jag mig i Globen får att se den rosade men också av många bespottade Cesar Millan!

Från att ha sett honom på Tv och video så hade jag min uppfattning iof klar redan innan Globenbesöket, han är en enormt kunnig person med en stor medfödd känsla för djur.

Att ha en medfödd talang är inte alla förunnat, detta gäller ju även i stor grad hästar och deras ägare.
Häst eller hund, spelar ingen roll de båda följer ett språk som vi ofta inte kan och många gånger inte heller förmår lära oss.
Man ska inte bruka våld mot sina djur eller något djur, man måste dock vara införstådd med att djurens eget språk inte är våld. I en kraftmätning mot en häst, då förlorar människan stort, istället tar vi hjälp av rep, bett, grimmor, stigbett och piskor...för då kan vi få (läs tvinga) hästen att göra som vi vill. Vi skiter i den delen som kräver att vi talar med kroppen att vi bemöter djuret med deras språk, det enda språket dom förstår fullt ut.

Hästen eller hunden behöver inte ens titta på dig för att veta exakt vilket energi du utstrålar för dagen eller vilket humör du är på, kan vi göra det med dom???

Fascinerande var också att Cesar flera gånger påtalade hur ordfixerade vi är och hur galet vi kan tolka olika ord. Submissive, då läser många in undergiven, knäckt, rädd, förstörd...då kan man snacka massa skit om det!!

Vad gäller häst, då främst inom vår sport western...används ofta orden; break a horse...detta har pratats massa om, hur vi knäcker våra hästar, förstör dom...ordens rätta betydelse är, rida in, utbilda en säker häst..

Jag säger bara: CESAR FOR PRESIDENT!! Har sällan skådat en sådan varm, human och talangfull djurmänniska, som absolut vill undvika våld!

Jag är djupt imponerad och önskar att dom som sågar honom och som jag läste någon skrev; jag skulle hellre skjuta min hund än att låta Cesar titta på den , väx upp och släpp avundsjukan!!

*Kl*

Ni som var på Hovet, kan ni berätta lite om vad som hände? Gärna lite detaljer om just "hundproblem" om det togs upp där.

Beträffande "anti-CM-inlägg", strunta i dom. Författarna avslöjar sin okunskap, så låt dom sitta med den. ;)

LIA

Tack Lia, jag tror att detta är smart, vad sägs om att vi diskuterar showen och läser vettiga inlägg i tråden allihop?

Showen var till stor del just "show", han visade komiskt skillnaderna i hundhantering i hans Mexico och amerika. Hur han kom till LA och började gå ut med hundar, hur han mötte amerikaner som lindade kopplet tjuga varv runt handen och höll fast sig i ett träd innan han fick passera.
Sedan spelade han upp sin första konsultation i ett hem, hur han knackade på dörren och ett galet skällande började osv, osv. Efter en mycket roande inledning gick han igenom sin filosofis pelare.

Med hundar tog han upp problemen dra i kopplet, fixerad vid leksaker och galet hoppande på människor. Sedan hade han även en ledarhund under ubildning där för att visa likheterna mellan dem och hans egen träning. Han avslutade med att bjuda in ett freestyle ekipage (Som var känt va? Fast lilla jag är inte så insatt)

Ett genialiskt inslag var då han placerade en kamera på golvet "det här är nu en osäker hund", sedan berättade han hur folk beter sig, "hundälskaren" skriker till i falsett (som han måste ha tränat på länge) och frågar om h*n kan få klappa, ägaren säger visst och släpar fram en stela hunden från bakom sig "du måste vara social"
Sedan fick man se genom kameran hur falsetthundälskaren böjde sig över ´"hunden" och "hälsade"
Underbart!
Han använde samma teknik och jämförde sig själv med akutsjukvårdare men nu var kameran en skadad människa "O MY GOD! You look terrible, shit you're not going to make it!"
det var också underbart, speciellt då han avslutade med ett korrekt uppförande som bara gjorde en lugn i hela kroppen.

Väldigt snabb överblick, fick inte på långa vägar med allt. Innan pausen visades en hyllningsfilm till Daddy.
Jag var även med på frågestunden efteråt :banana:

Ni andra som var där, fyll i det jag missade, olika saker fastnade säker på olika av oss.

*Kl*

Ni som var på Hovet, kan ni berätta lite om vad som hände? Gärna lite detaljer om just "hundproblem" om det togs upp där.

Beträffande "anti-CM-inlägg", strunta i dom. Författarna avslöjar sin okunskap, så låt dom sitta med den. ;)

LIA

Det var mycket basic, förståelse för hur hunden reagerar och på vad (med vansinnigt roliga illustrationer av Cesar). Berättelser om klienter som haft diverse problem, förklaringar till hur dessa uppstod samt lösningar på problemet. Hela föredraget genomsyrades av ett stort humantänk och uppmaningar om att inte haka upp sig på specifika ord, hunden bryr sig inte om vilket ord som används, hunden bryr sig inte om du har två kronor eller två miljarder på kontot, hunden bryr sig inte om du är USAs president.
Det var mycket (men nyttiga) förklaring på olika reaktioner, när man ser det så vet man med sig att i grund och botten är det helt enkelt sunt förnuft.
Det handlar om en känsla och en förmåga, och att ge sig tid att stanna upp, slappna av och andas ut...

Fascinerande var också att Cesar flera gånger påtalade hur ordfixerade vi är och hur galet vi kan tolka olika ord.

Detta tycker jag är intressant när det gäller att träna djur. Man kan ju faktiskt lära en hund (eller häst) vilka kommandon som helst. Sitt behöver inte heta "sitt" utan kan lika gärna heta vad som helst. Var på en föreläsning med någon hundmänniska för ganska länge sen som sa att de flesta hundar tror nog att de heter "kom hit" eller "mat" för det ropar vi ofta på de :D

Jag brukar ex. kalla min hund för en duktig idiot (med glatt tonfall) när jag är irriterad på henne men inte kan "ta ut det" på henne, hon fattar ingenting :D

Vissa tycker det låter flummigt att prata om energier (men håller med om att en hund direkt kan känna av känslor/energier)- men det spelar ju ingen roll va man kallar det så länge vi talar om samma sak!

Och detta blev inte alls som jag hade tänkt det, varför är det så svårt att formulera sina tankar ibland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka