Centrerad Ridning

MissourisTopsanna

Trådstartare
Någon som gått kurs, eller liknande?

Jag har nu anmält mig till en cr kurs då jag tyckte det lät super. Fokus är på ryttaren. Men det är nytt för mig så vill gärna veta mer! Är det värt att gå denna kurs? :)
 
Sv: Centrerad Ridning

gå på den och se själv!

jag tycker det är den bästa formen. alldeles för många tränare fokuserar för mycket på enbart pållarna
 
Sv: Centrerad Ridning

Det är absolut värt att gå en CR-kurs!
Du kommer att lära dig kroppskontroll, och att inse att man inte alls behöver banka och hålla emot för att få hästen att känna vad du vill.
 
Sv: Centrerad Ridning

kan säga att min tränare går cr kurser och det är nästan det ända vi fokuserar på och hästen som har varit sjukt het är helt underbar att rida på nu, hela min kropp känns annorlunda i ridningen och jag kan för första gången sitta på riktigt i sadeln, tränare jag haft innan har kollat på hästen och gett mig övningar jag ska göra med hästen, men denna tränare har gett MIG övningar och då följer hästen bara med ;) jag läser även sally swift centrerad ridning, men innan jag hade lektionerna tyckte jag boken var lite för tung i teori så det blev lättare för mig när tränaren delade upp boken åt mig ;)
 
Sv: Centrerad Ridning

Jag har gått kurser i cr förut. Första och andra gången var jag helt såld och tyckte det var fantastiskt! men efter några gånger kände jag att jag inte utvecklades mer. Jag kunde alla grund övningar, de funkade bra men kände att jag inte fick ut mer efter ett tag. Absolut värt att gå om man behöver hjälp med sin egen sits och sina inverkningar!
 
Sv: Centrerad Ridning

Jag behöver absolut hjälp med det. Skumpar som en studsboll i nedsittning osv... Då skickar jag iväg anmälningsblanketten nu på momangen. :) Ska bli kul.
 
Sv: Centrerad Ridning

Jag har gått kurser i cr förut. Första och andra gången var jag helt såld och tyckte det var fantastiskt! men efter några gånger kände jag att jag inte utvecklades mer. Jag kunde alla grund övningar, de funkade bra men kände att jag inte fick ut mer efter ett tag. Absolut värt att gå om man behöver hjälp med sin egen sits och sina inverkningar!

Fast då kanske de hänger på de kurser du har gått? CR går ju utan problem att ta vidare upp till högsta nivå, men går man en kurs med sits och inverkan så är det ju det man får.

TS:
Jag rider för en instruktör som är CR utbildad, jag rider varje vecka så det kanske blir lite skillnad mot en kurs, ibörjan var det som att jag var nybörjare igen men nu har vi kommit en bit på väg så även om det fortfarande handlar om sits och inverkan så är det under sidvärtsrörelser och samling istället för som ibörjan då hästen mest gick på lång tygel och jag hittade mig själv.
 
Sv: Centrerad Ridning

Go go go!!!:bump:

CR har gjort otroligt mycket både för mig och min trasiga kropp och våra hästar :bow:
 
Sv: Centrerad Ridning

Absolut. Du kommer få en fantastisk balans och sits och en kul kurs.
Centrerad ridning handlar ju inte bara om att sitta i balans till häst utan hitta balans kroppen överhuvudtaget. Det är lätt att förstå och vad är vad är viktigare än att man är i balans på hästen för att underlätta.
Ha det kul. :rofl:Frida
 
Sv: Centrerad Ridning

Någon som gått kurs, eller liknande?

Jag har nu anmält mig till en cr kurs då jag tyckte det lät super. Fokus är på ryttaren. Men det är nytt för mig så vill gärna veta mer! Är det värt att gå denna kurs? :)

Det är väl som med alla tränare - vissa är duktiga pedagoger, andra inte. :D


Jag rider för en CR-tränare med jämna mellanrum och är väldigt nöjd, det hjälper mig mycket. Stor fokus på ryttaren - på andning, på balans, på detaljer. Hästen gör rätt om du gör rätt.

Vi gör även Feldenkraisövningar, etc. Tror att det är nyttigt för alla människor, och särskilt om man är lite sned och vind i kroppen. :love:
 
Sv: Centrerad Ridning

Den 18-20, tre heldagar med cr. Det ska bli oerhört kul! Ser ännu mer fram emot det nu efter att ha läst hur positiva ni är till det!
 
Sv: Centrerad Ridning

Jag fick min skogsridna 23 åriga travare att gå i form för första gången på just en sådan kurs :-D
Det var nog första gången någonsin för honom med :-P
 
Sv: Centrerad Ridning

Jag fick min skogsridna 23 åriga travare att gå i form för första gången på just en sådan kurs :-D
Det var nog första gången någonsin för honom med :-P

Vad roligt :) Jag har ju en fin polla som går bra i form. Tar tyvärr inte med henne på kursen då hon står på vila. :/ Så jag ska låna häst där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Windy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp