centrerad ridning o hästar..?

C

carroleo

tänkte på en sak..eftersom många "centreradridningryttare" hänger här o gnäller..(iblan på himla bra gnällit sätt!! tack för de!)..o eftersom ni inte har nått eget ställe undrar jag va ni tänker om hästens utbildning o träning..när den ska komma o vem som ska göra de?

att ja frågar e för de enda smidiga glada o normalfina centreradridninghästar ja sett har vart nyköpta..men när de ridits ett tag e de faktiskt tyvärr rätt lika ök.. lessen o säga det o ja vet ja säger de för hårt, men så ni förstår hur det ser ut i mina o nåra andras ögon..ök me skitnödiga ryttare på

de tar ju jättemånga år för er o bli sådär bra som ni säger ni ska bli men borde ni verkligen ha häst undertiden som ni ger fel signaler o sitter lite snett på osv undertiden?

att ja frågar e för ja inte får de alla ni..förlåt ja tar er som en grupp..säger o gå ihop me hur ni gör..o om de nu går ihop(?) verkar de inte så bra för hästen(?!)

obs..ja har tittat på ganska många häromkring men såklart inte alla........................!

Sv: centrerad ridning o hästar..?

"de tar ju jättemånga år för er o bli sådär bra som ni säger ni ska bli men borde ni verkligen ha häst undertiden som ni ger fel signaler o sitter lite snett på osv undertiden?"

Om ryttare som sitter snett och ger fel signaler inte skulle ha häst skulle väldigt många hästar behövas säljas. Förstår inte varför just illasittande centrerade ryttare skulle behöva låta bli att rida när de är i väldigt gott sällskap med alla andra ryttarkategorier?

ja e så hopplöst otydlig..

men själv tycker jag att man kan ha häst trots man har dålig sits o kroppsuppfattning bara man blir bättre..o bara man ser till att tänka på man rider en häst, inte sitter på en häst flera år o knappt kan göra nånting för man e så nervös för man inte har perfekt balans osv osv men de va JA tänker..va nyfiken på andras tankar

grejen e att de kanske bra övningar för ryttaren att göra IBLAND men man måste RIDA också?! de bör jar bli så nu folk säger "ja rider centrerat" dels låter de rätt kul eftersom de inte alltid sitter så sentrerat...men de verkar se de som de inte behöver nått annat..o när ja sett deras hästar ser ja att deras hästar behöver nått annat iaf..

har ja bara träfat "centreradryttare" som missförstått nått..eller struntar ni i hästen nåra år o tänker de kommer bli så himla bra sen..eller??? ja tänker annorlunda..men e nyfiken på idén nu när de e nått folk ÄR..att de e centrerad ryttare..ungefär lika sektaktigt som "ja rider AR" som jag själv tror ja gör

nån som förstår frågan?

Jag måste bara säga att jag knappt orkar läsa din text eftersom det är så dålig svenska. Dessutom kan jag tänka mig att alla inte tar frågan på allvar eftersom man får ett ganska "barnsligt" intryck med en text skriven med halva ord.

Om hästen har rätt förutsättningar annars; stor hage med buskompisar, får komma ut på långpromenad ett par dagar i veckan osv. Då tror jag faktiskt inte hästen dör av att ha en ryttare som sitstränar 2-3 ggr/vecka i 30 minuter per gång. Men då måste ju ryttaren verkligen jobba på sin sits också så att man efter ett år (bara tog nåt) kan avancera och ge hästen lite utmaningar också.

"Jag måste bara säga att jag knappt orkar läsa din text eftersom det är så dålig svenska."

Håller med... låt det hellre ta lite tid att skriva... :smirk:

Håller med om att man inte bara kan sitta och fila på sitsen, utan att hästen måste också tränas.
Jag vet inget om centrerad ridning, detta gäller väl oavsett inriktning.

Grejen är att när man tränar på sin sits på ett korrekt vis så går hästen i form och börjar bära. Man behöver alltså inte RIDA (det ni kallar det)för att få en häst i form. Den går i form av sig själv så fort ryttaren slutar sitta ivägen.

Tack!
Jag tänkte skriva något liknande!

Fast i trådskaparens ögon tillhör jag dem som kan sälja sin häst eftersom jag inte är skicklig nog att sitta korrekt ännu, dock tränar jag på det...

Haha, i så fall skulle alla jag känner sälja sina hästar, det lär ta 300 år att lära sig rida så.......

det e ju bara det som är att följa med me sitsen du menar..att inte sitta ivägen..och då går hästen väl ungefär bara i sin gamla vanliga form.. Men man vill ju mer än så!?

och de när man vill mer än bara fria formen i hagen på otränad häst som ja tycker de verkar lite konstigt med vissa som *bara* fortsätter träna inverkande(?)sits och vissa faktist säger de bara behöver det

de kanske va en bra tanke från början men de börjar se ut som många sitsryttare glömmer de rider hästar o bara tror allt ska bli bra för de tränar på o sitta o går till chiropraktorn o equiterapeften..men istället springer deras hästar iväg såfort de kan eller går o sover för de tröttnat..så de ser mest ut som nån sorts fin teori..men ja har aldri sett nån som nåt målet

(menade visst man får ha häst trots man inte sitter perfekt, fick det bara inte gå ihop med endel av de som skrivs här) (har tagit lååång tid på mig skriva nu! :-)

Jag förstår inte hälften av vad du skriver, eftersom svenskan inte hänger ihop. Men min syn på det hela är: centrerad ridning är en jättebra bas när man vill lära sig den följsamma sitsen. Men det har inget att göra med den inverkande sitsen.

Hm... Det är kanske inte det som är iden med centrerad ridning. Den följsamma sitsen tillför just inte hästen så mkt, det är riktigt. Fastnar man i den så händer det inet mkt.

Jag tycker att ditt inlägg är ett typexempel på att döma ut en hel lära (jag vill inte kalla centrerad ridning en ridstil) p g a några av utövarna. Det finns duktiga och mindre duktiga ryttare oavsett om de rider "centrerat", "akademiskt" eller på något annat sätt.

Jag tycker att grundtankarna i Sally Swifts böcker är enkla och vettiga. Det som böckerna i grund och botten handlar om är, som jag uppfattar det, att ryttarens kroppskontroll och balans är grunden för all ridning. Detta måste vi väl alla vara överens om?! Det enda som jag uppfattar som speciellt med hennes lära är att hon har många specifika övningar och tankebilder som man kan använda för att komma till denna kroppskontroll. Om de funkar eller inte är nog individuellt, men för mig som gammal kampsportstjej har dett.ex. varit till stor hjälp att få insikten om att min balans och kraft kommer från magen även när jag sitter på hästryggen.

Givetvis är det inte utvecklande för en häst att år ut och år in bära runt på en ryttare som enbart fokuserar på sin egen sitsträning, men det har Sally S aldrig föreslagit. Självklart skall man också rida hästen för dess tränings skull, men jag kan inte se att dessa saker utesluter varandra. Dessutom är faktum är att de flesta av hennes övningar börjar PÅ MARKEN. Tanken är alltså att man skall öva utan att belasta hästen med sin obalans och sina misstag. Detta tycker jag är precis motsatsen av det du beskriver och något som jag inte har stött på särskilt mycket i andra böcker.

Jag fattar ingenting av alla de här inriktningarna som ni eller vem det nu är säger sig tillhöra. Jag tycker att barockridning, centrerad ridning, klassisk dressyr och tävlingsdressyr kan vara precis samma sak. Det finns egentligen bara två sorters ridning (om man nu inte pratar om olika discipliner, men då rider man ju ändå förhoppningsvis på samma sätt) och det är bra och dålig ridning. Och dessa finns inom alla sk "inriktningar" som diskuteras på Buke.
Jag använder lite av Sally Swifts bra bilder för att komma rätt i ridningen. Det har inget med att göra hur hästen ska tränas eller vem som ska göra det. Man utvecklas i den takt man kan och hästen också. Jag tycker inte att någon annan ska utbilda hästen utan att man ska göra det själv förutsatt att man inte är nybörjare, då bör man rida rutinerade hästar för att få känna på hur det ska kännas. Men ridning är ridning precis som hantering också kan vara utförd på fel och rätt sätt.

Cillavan skrev:
Jag använder lite av Sally Swifts bra bilder för att komma rätt i ridningen. Det har inget med att göra hur hästen ska tränas eller vem som ska göra det

problemet e att fler o fler verkar tro hästen tränas automatiskt för att de sitter centrerat o tänker på liknelserna i boken....men de ser ut o va tvärt om när man ser hästarna gå...därför ja undrar lite!

Cillavan skrev:
Det finns egentligen bara två sorters ridning (om man nu inte pratar om olika discipliner, men då rider man ju ändå förhoppningsvis på samma sätt) och det är bra och dålig ridning.

håller inte med för de beror på va man tycker e bra o de kommer aldri finnas två som tycker lika..bara ett mesigt sätt o slippa konflikt eller försöka komma undan

carroleo skrev:
håller inte med för de beror på va man tycker e bra o de kommer aldri finnas två som tycker lika..bara ett mesigt sätt o slippa konflikt eller försöka komma undan

Om vi säger så här då; destruktiv vs uppbyggande ridning.

Destruktiv ridning borde rimligtvis vara dålig ridning.

Bra sagt. Jag menar naturligtvis ridning som antingen förstör eller bygger upp hästen. Varför det skulle vara mesigt att anse att viss ridning är dålig kan jag inte förstå. Jag är inte ute efter att slippa en konflikt. Det finns absolut flera som tycker lika om hästens träning och utbildning, se andra trådar om clinics osv.

Jag är av den åsikten som fler har skrivit, det finns två olika sätt att rida: bra och dålig ridning.. (uppbyggande/förstörande osv) Jag har insett att jag blandar lite allt möjligt i min ridning som jag tror de flesta gör..

.. men nu till vad jag ville med mitt inlägg: Vad är centrerad ridning? Sitta centrerat på hästen? Eftersträvar inte alla det? Som ni märker så har jag ingen aning om vad det är och vilket mål de eftersträvar, kan någon förbarma sig över mig och svara :confused:

merci! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 052
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka