centrerad ridning o hästar..?

Sv: centrerad ridning o hästar..?

Mycket klok sagt! Använder också Sally Swifts bilder och typ av liknelser & bildspråk som verktyg helt enkelt, inte som nån inriktning eller ridstil. Ju fler verktyg i verktygslådan, ju bättre rustad är man för flera typer av hästar man råkar på.

Dressyrtanten läser denna diskussion och undrar om vi har sett samma centrerad ridning? Vad man ser beror ju på utövarna och jag har väl då kanske sett sådana utövare av CR som har varit duktiga? De jag känner är tävlingsryttare och tränare och är väldigt duktiga och kunniga. Kanske inte bara tack vare CR, men iaf vet jag att CR har hjälpt dem förstå viktiga delar av ridningen.
Det är ju en gång för alla så att vi människor lär oss på olika sätt. Endel fattar genast Sally Swifts bildspråk, andra kommer aldrig att fatta det, utan behöver något annat för att förstå samma sak. Och så finns det ryttare som har så mycket egen talang att de inte fattar varför folk måste göra det så invecklat, men de kan ha svårt att träna andra då de inte inser problemen. :confused:

Bra fråga! Jag tycker inte att centrerad ridning är någon speciell sorts ridning. Det är bara ett oerhört analyserande och bildrikt språk (av författaren Sally Swift) för att förklara vad man ska göra med sin kropp för att kunna rida som Kyra Kyrklund, tex. Alla är ju inte begåvade med gudomliga sitsar (eller är ni det??) och det är svårt att hitta dit. Varför det kallas centrerad ridning vet jag inte. Men nu när jag har fattat vad hon menar med det, att man ska vara nära sin häst, så kan jag tycka att namnet är ok. I början då jag läste boken fattade jag ingenting av mjuka ögon och centrera sig, men tex så ser man oerhört tydligt då min man hoppar vår arab vilken skillnad det blir när han centrerar sig och kommer nära hästen, vilket är svårt för honom då han är lång och araben liten.
Men alla som inte har en perfekt sits (och jag har nog knappast sett en enda ryttare som har det vad jag kan minnas) kan ha glädje av att läsa i boken. Den tar alltså inte hur man ska utföra övningar eller hur hästen ska utbildas, utan man måste ha sin vanliga ridteori bakom, men den kan hjälpa till mycket att rätta till små problem man har i sin ridning genom sitsförbättring och framförallt genom att få mer harmoni med sin häst.

Varsågod! ;)
Och kom ihåg att inte läsa för hastigt, den är väldigt mastig. Det tog lång tid för en hel del saker att sjunka in för mig så man fattade hur hon menade! :idea:

Är det många som bara sitstränar?
Men jag håller med till viss del. Det finns risk att man fastnar i
"Hästen går dåligt för att jag sitter så dåligt. Därför har jag inte rätt att kräva något av den förrän jag sitter perfekt, avslappnat och balanserat." Efter ett och ett halvt år har jag insett att min foderhäst faktiskt är väldigt ouppfostrad. Något som mina instruktörer försökt tala om för mig från början.

Jag har båda böckerna, den andra var lättare att ta tills ej men det berodde nog på att jag åren innan gått igenom den första. Upplever den andra mer pedagogisk, lättillgänglig.

Har gått grundkurs och fortsättningskurs i centrerad ridning och det var ett lyft för min häst - att få bära sej själv och få stöd av min sits.

Nu har jag en tränare som har stor insyn i centrerad ridning och många saker hon ber mej göra hjälper mej få ordning på mej - o i o med det hästen. Traven, galopen, slutan, allt fungerar bättre med det.

Att man först sitter och skrittar i början är för att man ska komma ifatt sej och hästen, hästen skall vara koncentrerad på mej - är den inte det så har det gått fel!! Den dagen jag upptäckte centerad ridning var det ett verkligt upplyft. Jag rider även AR och tränar för en islandshästtränare.

Tråkigt? Nej. När sitsen fungerar, när jag har koll på min kropp då går hästen i ren takt, framåt och pigg på allt nytt. Vänder runt bara jag flyttar sätet o "lampan" på bröstet åt ena sidan, ungefär som man kan få se på westernshower. Tråkigt?? O nej!! Balans och ett med hästen - det är något det!

Jag hoppas att jag inte skrev något om att det skulle vara tråkigt?? Tvärtom, det är ju oerhört motiverkande att inse att det går att bli bättre, och bättre osv!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 052
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka