Sv: centrerad ridning o hästar..?
Jag har båda böckerna, den andra var lättare att ta tills ej men det berodde nog på att jag åren innan gått igenom den första. Upplever den andra mer pedagogisk, lättillgänglig.
Har gått grundkurs och fortsättningskurs i centrerad ridning och det var ett lyft för min häst - att få bära sej själv och få stöd av min sits.
Nu har jag en tränare som har stor insyn i centrerad ridning och många saker hon ber mej göra hjälper mej få ordning på mej - o i o med det hästen. Traven, galopen, slutan, allt fungerar bättre med det.
Att man först sitter och skrittar i början är för att man ska komma ifatt sej och hästen, hästen skall vara koncentrerad på mej - är den inte det så har det gått fel!! Den dagen jag upptäckte centerad ridning var det ett verkligt upplyft. Jag rider även AR och tränar för en islandshästtränare.
Tråkigt? Nej. När sitsen fungerar, när jag har koll på min kropp då går hästen i ren takt, framåt och pigg på allt nytt. Vänder runt bara jag flyttar sätet o "lampan" på bröstet åt ena sidan, ungefär som man kan få se på westernshower. Tråkigt?? O nej!! Balans och ett med hästen - det är något det!