golden_tinka

Trådstartare
CEM )Contagious Equine Metritis)
en bekants två ston som nu är på betäckning, testades positivt på CEM,
så jag skulle vilja veta hur CEM smittar? då den ena tidigare bara har blivit insiminerad (1 gång) den andra betäckt (1 gång).
Hingstarna måste vara rena vet jag, men testar alla hingst/semin stationer stona som skall betäckas/insimineras?
kan en häst som aldrig blivit betäckt/insiminerad bära på CEM?
vilka följder kan det bli av smittan?
Hur botar man?

Tacksam för svar:)

Sv: Cem

CEM är smittsam livmoderinflammation. Det smittar dels genom betäckning, ett smittat sto smittar sitt föl vid fölning, det kan även smitta via boxar, transporter och gemensamma hagar.
Ston behandlas genom allmänbehandling med antibiotika. Hingstar behandlas lokalt, och ska sen ha provbetäckt 3 ston som klarar sig undan smitta för att betraktas som "rena".
Stona får flytningar, förkortad brunstintervall.
Stona kan bli dräktiga trots CEM, men oftast inte.

Vad är det för ras detta gäller?

Det handlar om Haflinger.
Hur ser man om dom har CEM (stona), veterinären var ju ute och skrev en hälsojournal på dem ett par dar innan dom åkte men sa inget om detta!
Så har avelsstona det kan det smitta även till unghästarna då?

Vad jag förstod det som hade dom på hingsstationen "spolat" dom rena vad innebär det?:confused:

vet du hur vanligt det är med CEM? Det är ju inget man direkt brukar höra talas om!

Och vad kan det ge för skador? sterilitet?:crazy:

Nej, det är inte vanligt i sverige.
Alla travhingstar testas varje säsong, och de halvblodshingstar som står på semin.
Hur det är med ponny vet jag inte.

CK skrev:
Alla travhingstar testas varje säsong, och de halvblodshingstar som står på semin.

Konstigt att dessa har fått det!:confused:
Importerade haflinger hingstar skall testas, men hur det är annars vet jag inte! Tack för dina svar:)

CK skrev:

Fast hur är det med regelverket/testmetoden utomlands????:devil:

Enjoy Lavec var ju inte smittad sa dom..exportlandet..:angel:

Och när jag var på seminkursen så berättade dom att tyska hingstar kunde vara fria..enligt deras tester.
Väl i Sverige så var dom positiva..:confused:

AM

Jag tror att man måste leta efter CEM specifikt för att se det. Skickar man in ett "vanligt" prov så kan man inte påvisa CEM.
DVS har man ett sto som man bara tar ett helt vanligt bakterieprov på så kan man mycket väl missa CEM.

Syns det på utsidan så att säga att ett sto har CEM?

Vilka symtom i så fall ska man vara vaksam på?

Ponnyhingstar på semin testas precis som halvblod som går på semin.
Därimot testas inte ponnyer på Naturlig betäckning, mer än om dom är importerade, då testas dom en gång, inte varje år.

sök på det här Contagious equine metritis så kanske du får upp något!

I slutändan visade sig att dom ston tråden handlade om inte alls testade positivt på CEM ett missförstånd då hingsthållarna var dansk/tyska och kommunikationen var dålig...:crazy:

Ponnyhingstar på semin testas precis som halvblod som går på semin.
Därimot testas inte ponnyer på Naturlig betäckning, mer än om dom är importerade, då testas dom en gång, inte varje år.

Två ston här testades i förrgår då den hingst som dom ska betäckas med har det som krav!

är det vanligt? har aldrig hört det innan att tona ska testas!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Novalisa
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 377
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 206
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras