Cellförändringar, operation.

LBR

Trådstartare
Jag ska opereras för cellförändringar i livmodern och jag undrar om det gör något att man har en spiral eller om den måste tas ut först? Semestrar i sjukvården gör att det är svårt att få svar av rätt läkare och som jag förstått det är alla lite olika. Jag har ganska mkt cellförändringar och även om det inte är cancer så är det fortfarande mer omfattande än de flesta då jag har varit slarvig med att göra proverna.

Vill gärna ha info från er som gjort op. Hur kändes det? Hur ont gjorde det efteråt osv?

Kram på er!
 
Vet tyvärr inte gällande spiralen.

Jag tyckte mest det var lite olustigt innan. Jag fick lägga mig på en brits, sen sattes benhållare på, såna som finns på gynstol. Så fick jag ligga i den positionen när jag sövdes. Det kändes ju ganska utlämnande. Även om man vet vad de ska göra så kändes lite sådär halvt jobbigt att ligga sådär, fast jag hade ju skynke över så det var ju inte som att alla hade fritt synfält.

Efteråt hade jag lite ont i magen, som menskramper ungefär. Man fick inte ha sex utan kondom första tiden, kommer inte riktigt ihåg hur länge. Men i början var jag inte direkt sugen. Men det gjorde ju inte ont på riktigt liksom, mer molande som mensvärk. Jag blir ganska påverkad av narkosen så det var mest att vakna ur den som var jobbigt.
 
Jag ska opereras för cellförändringar i livmodern och jag undrar om det gör något att man har en spiral eller om den måste tas ut först? Semestrar i sjukvården gör att det är svårt att få svar av rätt läkare och som jag förstått det är alla lite olika. Jag har ganska mkt cellförändringar och även om det inte är cancer så är det fortfarande mer omfattande än de flesta då jag har varit slarvig med att göra proverna.

Vill gärna ha info från er som gjort op. Hur kändes det? Hur ont gjorde det efteråt osv?

Kram på er!
Ska du göra en konicering(heter det va), dom bränner bort cellförändringarna? det har jag gjort, och eftersom jag är svårsövt(fick megados lugnande) var jag klarvaken hela tiden. Dom lägger en bedövning i underlivet, tog ut spiralen, brände och satte in spiralen efteråt, ingen biggie tyckte jag iallafall,helt bedövad kändes inget, men man har mensvärk efteråt i ett par dagar i alla fall. Mina cellförändringar har aldrig återvänt och så är det för nästan alla, det är effektivt.
 
Hur det funkar med spiralen vet jag inte men kan som ovanstående säger tro att de tar ut den under ingreppet o sätter tillbaka den efteråt
Jag gjorde ingreppet för några år sedan (hade oxå mkt förändringar), men kan inte säga att jag hade ot efteråt, lite lätt typ mensvärk bara
Sen får man gå på regelbundna kontroller (vill minnas var 6månad första tiden) o sen efter ett år, nu går jag som vanligt när jag blir kallad, är det vart 4de tro?
 
Ville bara för det första tacka för tråden, precis påminnelsen jag behövde för att ta mig iväg på min cellprovtagning. :up:

Sedan angående puritys inlägg, när jag sövdes i gynstol för en operation kände jag mig inte så utsatt pga det, utan jag kände mig i trygga händer. Även om det såklart är lite jobbigt att sövas och opereras oavsett. Så du behöver inte varaoorolig, fråga läkaren alka frågor tills du känner dig säker och trygg (så trygg det nu går). Lycka till! :)
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Tusen tack för alla svar. Det är väl just det att känna mig utlämnad som är mest olustigt. Jag tror att de ska bränna så hoppas att det aldrig blir ett problem igen. Har en kompis som har gjort op 5 ggr...
 
Jag ska opereras för cellförändringar i livmodern och jag undrar om det gör något att man har en spiral eller om den måste tas ut först? Semestrar i sjukvården gör att det är svårt att få svar av rätt läkare och som jag förstått det är alla lite olika. Jag har ganska mkt cellförändringar och även om det inte är cancer så är det fortfarande mer omfattande än de flesta då jag har varit slarvig med att göra proverna.

Vill gärna ha info från er som gjort op. Hur kändes det? Hur ont gjorde det efteråt osv?

Kram på er!
Det är väl på livmodertappen du ska ta bort förändringarna? Jag har inga svar ang spiralen men jag gjorde själv en konisering för flera år sedan. Försätter antal bedövningssprutor ( kändes typ dom om man skrapar på nageln) och sedan bränner de. Kändes inte alls men luktade lite bränt. Inga problem alls efteråt! Hoppas allt går bra för dig!
 
Det är väl på livmodertappen du ska ta bort förändringarna? Jag har inga svar ang spiralen men jag gjorde själv en konisering för flera år sedan. Försätter antal bedövningssprutor ( kändes typ dom om man skrapar på nageln) och sedan bränner de. Kändes inte alls men luktade lite bränt. Inga problem alls efteråt! Hoppas allt går bra för dig!


Jo såklart på livmodertappen :) Jag ska sövas dock så slipper lokalbedövning vilket är skönt. Tack för svaret :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Spiralen tas ut i samband med ingreppet, det gjorde de iaf på mig. Jag var vaken båda gångerna och det var inga problem alls :) Inga problem att bli gravid sen efter heller, hann inte riktigt sätta in ny spiral :angel:
 
Angående spiralen har jag ingen personlig erfarenhet men ser att du fått svar av bland annat @Ninnurur

Har gjort det vid två tillfällen och varit sövd båda gångerna.När man lagt sig på operationsbordet så ser de bara till så att man ligger rätt och bekvämt, så drar de benen åt sidan som i gynstol när man sover. Jag hade trosor och den där klännings-liknande rocken och täcktes över med filt. Inte förrän jag väl var sövd tog de av mina trosor och på uppvaket hade de tagit på mig ett par sjukhustrosor. Jag upplever att de är mycket noggranna och värnar om att man inte skall behöva känna sig utsatt :)

Jag har väldigt lätt för att få infektioner och/eller urinvägsinfektion så de första 2-3 dagarna sved det lite, men absolut inte på ett sätt som man inte reder ut. Jag blödde lite till och från under 7 dagar och var tvungen att använda binda då man inte får använda tampong. Liksom @prallan upplevde jag också illaluktande flytningar som mest första veckan men som avtog helt efter ytterligare en vecka. Läkaren sa aldrig något om det men jag hade läst om det innan ingreppet.

Lite molnande mensvärk de två första dagarna men de var väldigt milda.
I övrig gällde duscha och inte bada, inga tamponger samt sex de kommande 2 veckor.

Vad gäller sövning reagerar alla så olika. Jag har gjort 8 ingrepp av olika karaktär, det är bara en gång jag blivit väldigt illamående (kräktes dock ej) och svimfärdig. Detta var dock efter en tredje magoperation och kan säkert ha en del i det :) Har man väldigt lätt för att må illa brukar de ge en en extra spruta innan man sövs. Annars brukar det för min del vara väldigt lugnt.Vaknat upp skrattandes två gånger :p
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Att de tar ut spiralen är för att inte riskera att fastna i trådarna, eller kapa av dem såpass att det blir svårt att få tag i dem igen :)
 
Tack för ditt utförliga svar! Jag hoppas på liknande behandling. Är lite rädd för att behöva "fläka upp mig" sas innan jag sövs. Är aldrig bekväm i gynstolen.
 
@LBR Jag förstår dig. Är också väldigt obekväm i gynstolen när man gör cellprov eller liknande så det var nästan lite skönt att vara sövd och liksom varken behöva klä av sig allt innan. Man somnade klädd och vaknade klädd så det enda tecknet på att något är gjort är ju om det svider lite eller ger molnande värk. Hoppas du också får uppleva detsamma. Det är aldrig kul med de där gynundersökningar,men man är glad att de finns :)

Om du är orolig för att du ska behöva fläka ut dig så berätta för sköterskorna :) jag brukar bara säga att det är ett väldigt obehagligt och utlämnande och det teamet runt en som söver dig innan gynläkaren kommer in upplever jag väldigt sympatiska och vänliga. Hoppas att du också får en så bra upplevelse som det går vid operation :)
 
  • Gilla
Reactions: LBR

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 969
Senast: Wonderwoman
·
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 897
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp