Cellehingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 812
Celle är ett stuteri, om jag inte minns fel. :smirk: (minnet är urdåligt just nu - skyller allt på min :devil: förkylning!)

Susanne

Att hingsten är Celle-ägd, dvs av Landgestüt Celle. Celle grundades 1735 vid staden Celle i Tyskland. Idag har stuteriet ca 140 st avelshingstar.

Är det ett tyskt stuteri man får välja, vilket årtionde som helst - ja då är det bara Trakehnen och 1950-talet som gäller.
Tänk å få se hingstar som Hansakapitän, Totilas, Komet och Gondolier :love:.

Dit skulle jag också villa åka, förstås, men kanske förflytta mig till slutet av 1800-talet med hingstar som bl.a. Morgenstrahl och Flügel. :D Eller varför inte Flyinge och Strömsholm vid samma tidpunkt...

Jag har varit på Celle och det är absolut inget att hurra för studiebesöksmässigt. Klart de har fina klassiska hingstar där men det är inte mykcet roligare där än på Flyinge! :D

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 533
Senast: Freazer
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 268
Senast: BornAgain
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025