F

Fantasi

Jag har blistrat kot och hovleder fram med ceder oil, dagen efter är hon synbart svullen runt båda kotor fram men en tydlig skillnad då ena är mycket mer svullen än den andra. Som jag har fått lära mig så är det troligtvis någon liten inflammation om den ena kotan reagerar mer än den andra, min fråga då är ska man gå på igen med ceder oil, och i så fall efter hur lång tid för att undvika "blisterskador".

Och hur mycket bör/skall man röra på en häst som behandlats med ceder oil?

Tacksam för svar då jag inte brukar använda så "starka" medel annars och känner mig lite bortkommen.:bow:

Sv: ceder oil

Du har fått rätt information ang svullnaden. Tycker du ska tvätta med grönsåpa och vatten två dagar efter du blistrat för att undvika att det "tar om". Torka med handduk efteråt. Om inga blisterskorpor uppstår så tycker jag du kan blistra igen om en vecka och upprepa samma procedur med att tvätta bort det. Cedar Oil är det ingen fara om det kommer vatten på och jag tycker du kan rida som vanligt. Ju mer hästen rör sig desto fortare går svullnaden efter blistringen ner.

Dum fråga kanske.. men jag kan verkligen inte nåt alls om blistring.

Varför gör man det?
Hur gör man det?
Vad är det som händer när man gör det? (reaktionen alltså)

Lillaloppan skrev:
Cedar Oil är det ingen fara om det kommer vatten på

Det håller inte jag med om, det är då det mest vattenkänsliga jag använt. Däremot tvätta bort helt borde gå bra.

Capable Case skrev:
Dum fråga kanske.. men jag kan verkligen inte nåt alls om blistring.

Varför gör man det?
Hur gör man det?
Vad är det som händer när man gör det? (reaktionen alltså)

Tanken är att man skapar en hudirritation som "tar med sig" inflammationen i leden då den läker ut. Resultatet är oftast en oöverträffat snabb läkning av t ex. lindrig kotledsinflammation. Men det är inget för den okunnige att hålla på med då det är mycket viktigt att göra på rätt sätt och att tvätta bort blistret i tid osv.
Bland fritidsryttare tror man ofta att blistring är förbjudet men det är det inte och det används av många proffs och amatörer inom både trav och ridsporten.

Har använt litervis med Cedar Oil i mitt yrkesliv och aldrig haft några problem med kontakt med vatten. Vad skulle hända menar du vid kontakt med vatten?

Lillaloppan skrev:
Vem ska annars göra det till dig?

Jaaa... Inte nån vettig veterinär i alla fall. De måste behandla hästar enligt 1) vetenskap och 2) beprövad erfarenhet.
Forskning har visat att blistring ej har den effekt som de som använder det påstår.
Men det är ju bara forskning det... Det finns tusen och åter tusen som ändå inte köper argument mot blistring. :smirk:

ceder oil har jag änvänt en gång och hästen har blivit bättre i leder efter det

Senast ändrad av en moderator:

Lillaloppan skrev:
Cedar Oil är det ingen fara om det kommer vatten på

Vad jag vet av ceder oil användning så får det absolut inte komma vatten på det de första fyra dagarna för att det inte skall bli blistskador och otäcka sår.

Lickety skrev:
Jaaa... Inte nån vettig veterinär i alla fall. De måste behandla hästar enligt 1) vetenskap och 2) beprövad erfarenhet.
Forskning har visat att blistring ej har den effekt som de som använder det påstår.
Men det är ju bara forskning det... Det finns tusen och åter tusen som ändå inte köper argument mot blistring. :smirk:

Det är många veterinärer som ordinerar blistring
Jag tror man kanske undviker att göra det på fritidshästar då kunskapen om häst är ganska dålig i den gruppen.
Kan du visa vilken forskning du talar om ?

Hört på föreläsning som handlade om doping av en högt uppsatt person på ATG organisationen (ej klassat som doping dock). Har ej forskningen. Tvivla gärna.

Lickety skrev:
Men ojsan, hittade det på en gång när jag googlade, tur för dig! :)

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/21/43/3647d180.pdf

Han som föreläste är en av dem som står med som utredare av frågan, så han borde ha koll på det absolut senaste. Denna föreläsning hade vi relativt nyligen, så faktan borde vara upp to date.
Kommer säkert en fullständig rapport senare.

Hittade tyvärr ingen forskning om blister i den rapporten.
Men efter att ha sett otaliga hästar som varit halta eller ofräsha gå klockrent efter blister och efter att ha blistrat mig själv flera gånger så kan jag nog säga att jag vet att det fungerar.

Forskningen om blister o bränning som ledde till att metoderna inte rikigt betraktas som i överensstämmelse med "vetenskap o beprövad erfarenhet" gjordes ngn gång i början av 80 talet, jag kommer inte ihåg av vilka. Borde gå att hitta på SLU-biblioteket.
PL

Jag hittar ingen redovisning av blister i den rapporten. Vilka som rekommenderar blistring, ja väldigt erkända veterinärer i det här landet i alla fall (tänker inte nämna namn och stationer). Men dom kanske inte rekommenderar det till "kreti och pleti" eftersom det kan göra skada felanvänt?

peter_lundin skrev:
Forskningen om blister o bränning som ledde till att metoderna inte rikigt betraktas som i överensstämmelse med "vetenskap o beprövad erfarenhet" gjordes ngn gång i början av 80 talet, jag kommer inte ihåg av vilka. Borde gå att hitta på SLU-biblioteket.
PL

Det var på den tiden Sören Nordin och Stig H Johansson drabbade samman i media om blistringens vara eller inte vara. Jag hittade inget på SLU.
Men jag har för mig att Sören hade ganska gott på fötterna med forskning som talade till blistrets fördel. Sen kommer frågan alltid vara kontroversiell om det är befogat att tillföra smärta för att ta bort smärta.

Den drabbningen har jag inget minne av.
Har svårt att tänka mig att Sören N skulle haft ngn forskning som talade för blister att komma med.
Den studie jag tänker på publicerades eller refererades i svensk veterinärtidning o var såpass negativ att intresset för bränning o blistring minskade drastiskt bland veterinärerna. Jag tror att man måste ta direkthjälp av biblioteket om man inte kommer ihåg på ett ungefär vad titeln var.
Till Lickety, uppdrag!
PL

Senast ändrad:

SOU 2001:16 Kartläggning av alternativmedicinska behandlingsmetoder för djur sida 119Manuella behandlingsmetoder;
huvudsakligen ämnade att korrigera
störningar i rörelseapparaten:
Kiropraktik
Naprapati
Osteopati
Passiv rörelse
Sjukgymnastik
Manuella behandlingsmetoder;
huvudsakligen ämnade för behandling
av kroppens mjukdelar:
Hydroterapi
Kinesiologi
Klassisk massage
Kyla/Värme
Lerbehandling
Liniment/Blistring/Bränning
Naturenliga metoder för att stärka kroppens
självläkande förmåga:
Antroposofisk medicin
Homeopati
Vitamin- och mineralterapi
Naturläkemedel/Örtmedicin

Står med under alternativ behandlingsmetoder, dvs inget behandlingsresultat kan styrkas med vetenskap.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 063
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar