Cavalierfrågor

Philosophia

Trådstartare
Mina föräldrar funderar på att skaffa hund igen. De har tidigare haft en Cavalier, som trots DMVD hade turen att bli strax över 11 år. Nu är det ju ett par år sedan och jag vet att Cavaliersällskapet har arbetat kraftigt för att förbättra Cavalierens hjärtstatus. Men min mamma är ändå tveksam till att skaffa sig en Cavalier igen av rädsla för blåsljud/DMVD.

Är det någon som vet, är rädslan befogad (jämfört med andra hundraser alltså, någon garanti finns ju aldrig) eller brukar det betraktas som hyfsat säkert om man köper en valp från en uppfödare där både tik och hane har ultraljudats nyligen före parning och där tidigare valpar inte har uppvisat symptom?

En annan fråga, mina föräldrars Cavalier blev lite loj när han började bli medelålders (inte slö, men obusig). De vill egentligen ha en lite piggare hund som är pigg även vid ganska hög ålder, men frågan är om denna lojhet som deras förra uppvisade var rasotypisk och att Cavalieren egentligen är en ganska pigg och busig hund.

Sv: Cavalierfrågor

Philosophia skrev:
Mina föräldrar funderar på att skaffa hund igen. De har tidigare haft en Cavalier, som trots DMVD hade turen att bli strax över 11 år. Nu är det ju ett par år sedan och jag vet att Cavaliersällskapet har arbetat kraftigt för att förbättra Cavalierens hjärtstatus. Men min mamma är ändå tveksam till att skaffa sig en Cavalier igen av rädsla för blåsljud/DMVD.

Är det någon som vet, är rädslan befogad (jämfört med andra hundraser alltså, någon garanti finns ju aldrig) eller brukar det betraktas som hyfsat säkert om man köper en valp från en uppfödare där både tik och hane har ultraljudats nyligen före parning och där tidigare valpar inte har uppvisat symptom?

En annan fråga, mina föräldrars Cavalier blev lite loj när han började bli medelålders (inte slö, men obusig). De vill egentligen ha en lite piggare hund som är pigg även vid ganska hög ålder, men frågan är om denna lojhet som deras förra uppvisade var rasotypisk och att Cavalieren egentligen är en ganska pigg och busig hund.

Jag tror det är ganska lugnt att köpa bara man kollar upp väldigt noga att de flesta bak i stamtavlan är hjärtkollade. Och att man kollar hunden i tidig ålder.

Min cavalier är iofs bara 2 ½ år men hon är inte särskilt busig. Dock pigg och mkt glad. Men hon har heller aldrig varit så busig så det kanske har med personligheten att göra. Men visst kan jag se gamla hundar som är lite loja. Men jag tror mer att det beror på vad du sysselsätter hunden med.

En annan ras som är ganska lik cavalieren är papillonen som visseligen är mkt mindre men märkbart "speedigare".

Jag har haft två stycken Cavalierer som båda hade blåsljud på hjärtat. Trots detta blev de båda drygt 12 år gamla så bara för att inte pumpen fungerar som den ska betyder det inte att de kommer att dö unga.....:D

Vår första dam var väl inte den mest busiga man kan tänka sig även om hon gillade att jaga bollar och liknande..:)
Nummer två däremot, hon var ett riktigt busfrö något som höll i sig ända till dagen innan vi fick åka och ta bort henne (hjärtat orkade inte längre då:cry: ).

Så det är mycket individuellt hur de är, Candy (den första) var lite mer reserverad av sig när det gällde främmande människor, och hon var helt igenom mammas hund. Dessy (nummer två) ääääälskade människor och trodde givetvis att alla människor älskade henne (oftast hade hon rätt) plus att hon var min hund..:love:
Så om de blir busiga eller lugnare kan vara svårt att säga, fast Dessy märktes det rätt väl på tidigt att hon skulle bli ett riktigt yrväder.....:rofl: :rofl:

/Carina :eek:

Tack både Ruben Salte och Lenita för svar! Jag har även hört mig lite runt på andra ställen och så vitt jag förstår så har man en helt annan kontroll över DMVD hos Cavalier än tidigare. Jag tycker att Cavalieren är en helt underbar hundras, särskilt om den hund man söker ska trivas som i princip ren sällskapshund.

Så vi får se vad min mamma säger. Min mamma är annars lite insnöad på Jack Russell och har faktiskt idag varit och kikat på en fyraveckorstik som egentligen är tingad (men den blivande matten är dock ett osäkert kort). Jag känner både mamma och mormor till valpen och pappan ska tydligen vara väldigt lugn och väldigt lite terrier. Jag tror att det skulle kunna bli bra, även om jag fortfarande håller tummarna för att det blir en Cavaliervalp! :)

Liknande trådar

K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 666
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar