Caslickopererat dräktigt sto..

Kaba

Trådstartare
Ligger denna tråd fel, så ber jag om ursäkt. Chansar med att lägga den under avel.

Mitt sto är dräktig och ska föla i juni. Efter att ha tappat ett föl förra året pga bakterier i livmodern, så valde veterinären att sy igen henne. Ingen överdriven lutning på vulvan som odräktig, men tydligen så blev den lite mer lutande i slutet på dräktigheten. Jag börjar nu fundera på hur man gör med detta när och OM det är dags för fölning? Öppnar veterinären upp henne eller måste jag klippa upp henne vid fölningen? Eller låter man det bara vara?

Finns det fler ston här som är sydda? Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det någon som har haft samma historik med tappat föl, fått sin häst sydd och hur gick det sen?
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Ëftersom hon dragit in bakterier i slutet på dräktigheten skulle jag satsa och samla mod att klippa upp henne själv om hon inte visat ordentliga fölningstendenser innan ,så jag kan ringa vetten .

Skulle dock *INTE klippa upp henne 1 vecka 14 dagar innan som endel gör .


Mia
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Mitt sto är med sydd nu, för första gången. Du kan klippa upp det själv, med en steril vass sax, det ska helst ske så nära fölningen som möjligt, därför kan det vara svårt att hinna få ut en vet som klipper...

Enligt seminvet så måste man inte klippa upp dem, utan kan låta dem spricka upp när fölet kommer ut, om de sen spricker upp mer än de ska, så sys de bara i samband med seminering( om stoet ska betäckas igen), då har svullnaden hunnit lägga sig.

Min seminvet klipper aldrig upp de egna stona utan låter dem spricka själva och det har inte varit några problem med det.

Jag kommer att försöka få ut vet att klippa upp mitt sto om jag hinner med det... Känner mig inte bekväm med att klippa själv, men kommer att ha en sax i närheten i värsta fall...
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Jag fick veta att ett sto hos mig som skulle föla var det. Veckan innan!
Distriktaren kom ut och gjorde det men de sa att vi kunde det alt låta henne spricka.
Vi valde dock ta ut vet. Hon fölade 5 dygn senare utan problem och det hann läka innan det lilla.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Min sprack mer än nödvändigt tack vare att vi inte hann klippa henne, när det satte igång var hon för orolig för att det skulle funka.
Så det blev MYCKET att sy.. tack o lov stannade det innan analöppningen.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Vårt sto kastade också fyra veckor före beräknad födsel. Hon fick gå tom den säsongen. Året därpå prövade vi igen och sydde ihop henne vid konstaterad dräktighet på 90 dygn.

Vi skaffade en kirurgsax som låg beredd i stallet två veckor före bf (?). När det väl var dags behövdes den inte, stoet sprack bara så mycket som var igensytt :)

Prövade samma metod igen men tyvärr så kastade hon efter sju månader.. :(
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Hittade ni orsaken till varför hon kastade första gången, Sandra1989? Hur och varför fattades beslutet att sy henne?

Tråkigt att höra att hon kastade igen... min är fortfarande dräktig. Inte lika stor som förra året, men det rör sig åtminstone där inne.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Nej, egentligen inte. Troligtvis på grund av att hon var för "slapp" och därmed släppte in bakterier. Inför varje säsong fick hon sköljas några gånger samt få en långverkande antibiotikakur (genta?). Därefter tog hon sig.

I efterhand tror vi mer på att det var en kombination av bakterierna och ärftlighet. Vi fick kontakt med uppfödaren som berättade att mamman till stoet varit lika svår. När Walle (avkomman) kastrerades var den ena kulan liten som en hasselnöt och den andra normalstorlek för hans ålder.

Första gången hon kastade var även första gången hon gick så långt i dräktigheten, så vi visste inte om hennes beteende var normalt. Vid andra dräktigheten kunde vi konstatera att hon låg väldigt mycket första gången, även om det var snö och svinkallt ute. Kanske var det fel på fölungen redan från början? Det får mig att tro mer på gener. Samtidigt kan det ha gjort det ännu lättare för bakterier att komma in.

Vi diskuterade stoet med seminvet och då dök frågan om att kanske sy henne upp. Egentligen tänkte vi inte pröva igen då vi lagt ner så mycket pengar på ingenting. Men så dök warsteiner upp, billig och kompletterade stoet bra = ett sista försök. Och glad är jag för det för nu finns Walle, en vallack där risken för att föra vidare dåliga gener är 0 % ;)
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Lycka till med ditt sto! Jag håller tummarna, vet hur nojig man är när det har gått fel. Man vågar inte tro förrän det står en livs levande varelse framför en :crazy:

Vårt sto jäklades lite med oss. I och med att hon kastade en månad före beräknad födsel började vi vaka tidigt. Det slutade med att vi vakade i sex veckor, hon gick två veckor över istället :grin:
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Jag klipper upp ngt dygn innan fölning.
Viktigt att ha en sax med rundade spetsar så man undviker stickskador om stoet ,mot förmodan skulle bli rädd och kasta sig eller annat. De flesta ston står dock helt opåverkade av uppklippning.

Har haft ston i stallet som ägarna låtit spricka upp av sig självt år efter år, de flesta verkar klara det utan problem alls, men några har spruckit upp fel, allt för mkt och det har verkligen inte varit kul att försöka lappa ihop dem efteråt.

OM man är orolig för ev smärta hos stoet, så kan man enkelt bedöva området som ska klippas genom att hålla en isbit emot en stund innan.

Lycka till.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Tack för bra tips!

Såg att mitt sto inte är sydd ända upp, kan hon spricka mer uppåt då, eller är det åt sidorna som man är rädd för?
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Tack för bra tips!

Såg att mitt sto inte är sydd ända upp, kan hon spricka mer uppåt då, eller är det åt sidorna som man är rädd för?

Oftast så fortsätter det spricka där man redan sytt, men det kan också spricka åt olika håll, och vill det sig riktigt illa så kan det spricka upp till analen.

Men som sagt, det är väldigt enkelt att klippa upp det , antingen man har is i magen och tar för givet att man inte missar fölningen, eller så ordnar man det några dygn innan.
Det låter mycket,mycket värre än vad det är.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Tack för bra tips!

Såg att mitt sto inte är sydd ända upp, kan hon spricka mer uppåt då, eller är det åt sidorna som man är rädd för?

Likadant hos mitt sto, men mellan anus och det sydda är det ett liiitet hål, ser ut som om vet har gjort det medvetet??
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Likadant hos mitt sto, men mellan anus och det sydda är det ett liiitet hål, ser ut som om vet har gjort det medvetet??

Ja det var det jag menade, där är ju en öppning nertill så hon kan kissa, men sen är där inte sytt upptill mot anus, hålet är nog 1-2cm, det måste ju vara gjort så för att hon INTE ska fortsätta spricka uppåt mot anus?
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Ja, så har jag med tänkt. Ser nog mest ut så här :confused: när jag funderar på den saken.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Har du aldrig gjort det eller sett det bli gjort rekommenderar jag inte att klippa upp det själv. Ring istället ut en veterinär eller en riktigt avelskunnig person som kan hjälpa dig. I alla fall visa dig hur det ska gå till exakt.

Jag hade aldrig låtit stoet få spricka upp själv, har sett ston som knappt gått att rädda eftersom folk missat att klippa upp stona.
 
Sv: Caslickopererat dräktigt sto..

Har du aldrig gjort det eller sett det bli gjort rekommenderar jag inte att klippa upp det själv. Ring istället ut en veterinär eller en riktigt avelskunnig person som kan hjälpa dig. I alla fall visa dig hur det ska gå till exakt.

Jag hade aldrig låtit stoet få spricka upp själv, har sett ston som knappt gått att rädda eftersom folk missat att klippa upp stona.

Klokt att ta någon kunnig till hjälp.
Och visst är ditt råd bra, man ska givetvis inte medvetet låta sitt sto spricka av sig själv.
Men faktum är att oftast går det ändå bra även de gångerna, lite onödigt att skrämma upp mer än onödigt.:o
Det finns ston som inte bör klippas upp för många dygn innan pga av olika anledningar, och väljer hon då att föla ngn vecka tidigare så står man då där och kanske måste klippa själv.

Om ma n med sitt pekfinger och tumme känner efter där stoet är sytt, med pekfingret " lyfter upp" huden, byter ut fingret mot den trubbiga saxen så är riken minimal att det inte ska lyckas.

Mitt råd är alltså, ta hjälp om möjligheten finns, men få inte panik om ni måste hjälpa stoet själv.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 285
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 305
Senast: Digbil
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 828
Senast: Quandezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp