Caslick-operation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare katarina nordström
  • Startdatum Startdatum
K

katarina nordström

Hej!
Jag har ett sto som jag betäckte i början på augusti. I samband med detta gjordes en caslick-operation. Är det någon som känner till hur det fungerar när man gjort ett sådant "ingrepp"? När ska stygnen tas bort? Jag ska göra 90-dagars kollen vecka 46 troligtvis. Tacksam om någon vet lite mer om detta. Jag är nybörjare på området!

Sv: Caslick-operation

Det kommer an på vad det är sytt med.
Men om hon syddes i augusti, och det var tråd som skulle bort, så skulle det väl ha varit gjort någon vecka efter?

Vid fölning rekommenderas att du har med en sax, så du kan klippa upp henne.
Efter fölningen skall hon sys igen.

Lycka till!
mvh

Anledningen till att man syr igen är av olika anledningar, vissa ston "suger" in luft andra är lite slappa så det kommer in smuts (mitt sto) så då syr man igen för att hindra att stoet får infektioner i livmodern.
På mitt sto har de tagit bort styngen på första ultraljudet ca 18-20 dygnet oavsett om hon var dräktig eller skulle betäckas om.
Vi fölning så ska du ha en vass, sterilierad sax så du kan klippa upp stoet. Då tar man på sig plasthanskar och för in handen i slidan och lägger handen där hon är sydd och sen klipper du. Sedan ska hon sys så snart som möjligt.
Vi missade fölningen på mitt sto i år och hon sprack upp väldigt fint där hon hade blivit sydd så det var ingen fara men vi tvättade henne noggrant med någon decifiktions medel (minns ej namnet)

Hu
får stoet ingen bedövning alls? "klipp upp", "sprack så fint"...
Eller resonerar man som man gjorde om spädbarn ända in på 60talet?

60-talet!!!!! Hugaligen, jag har själv blivit både uppklippt och spruckit så fint helt utan bedövning(90-talet), jo, i klippögonblicket fick jag snosa in en ampull med något mysko. men i det läget man är i just då skiter man i vad de gör, (bara man får dö). Nej då, skämt åsido. Kolla upp ditt sto med en veterinär, stygnen bör nog tas bort i god tid till fölning. Om hon har stygnen kvar så är det mycket starkare än hennes "normala" hud vilket kan leda till onödigt stora bristningar.
Lycka till!!
Nina

Hej,
stygnen kan du ta själv annars tar de bort dem när du 90-dagars kollar henne.
Jag har ett sto som vi syr igen varje år p.g.a. infektionsrisk och eftersom jag är lite halvnervös att behöva klippa upp henne själv vid förlossning, för precis som på människor behöver du klippa mitt i en värk för minsta smärta för mamman, så klipper vi alltid upp henne innan själva fölningen. Jag brukar ringa veterinären när jag tycker att det drar ihop sig för fölning inom några dagar och då kommer hon och klipper upp stoet med bedövning. Jag har blivit lugnade många gånger med att de brukar "spricka så fint" om man trots allt missar fölningen och inte klippt upp före, de brukar spricka i sömmen.
Det är som flera andra skrivit mycket viktigt att hon sys igen så snart som möjligt efter förlossning.

Lycka till!
Rafaella

Jag antar att du svarat både mig och trådskrivaren ...
Det där om 60talet och spädbarn; jag läste nånstans att man skar i spädbarn utan bedövning för att deras smärtförnimmelser var inte utvecklade.
Kan inte vara lätt för en lekman att klippa upp ett sto i rätt ögonblick.

Ja, spädbarn opererades så sent som under 70-talet utan bedövning. Ruskigt!!!
Jag skulle inte heller våga mixtra med sax under fölning, det är jag alldeles för nipprig och blödig för....
Nina

Tack för alla svar!
Jag är ju lite orolig för att ta bort stygnen själv, så jag väntar nog tills vi gjort 90-dagars kollen. Sedan är det bara att hoppas att hon fortfarande är dräktig, och att det går bra resten av tiden. Det är ju första gången jag tar föl på henne, så jag tycker man är smått nervös hela tiden för att något ska gå fel, men hon har ju haft två föl sedan tidigare så jag hoppas allt går bra!

Katarina

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Elbe92
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar