Carte dÓr 1056

sona

Trådstartare
Dom har ju iår sänkt den här hingsten rätt så bra i pris. Men när jag googlar på honom finns inte så mkt att hämta. Har inte hittat mkt till videor varken på honom eller avkommor.

Någon här som har en avkomma efter Carte dÓr?
Vad passar han till för ston? Temperament?

Sv: Carte dÓr 1056

Han börjar ju bli till åren komna nu så vill man betäcka med honom är det dags att göra det nu så att man hinner med.

Jag har ridit ett par avkommor (import Tyskland) och de har varit trevliga. Ingenting negativt om dem alls. Däremot vet jag inte om de har varit några exteriöra superhits precis, men de har varit fina ridbara hästar utan problem.

Har hans tyska index för 2008:
Dressyr 74 (94%)
Hoppning 114 (92%)
Skritt 81 (84%)
Trav 80 (88%)
Galopp 91 (86%)
Ridbarhet 77 (87%)

404 tävlande avkommor
3 har placeringar i Svår Dressyr
23 har placeringar i svår hoppning

Har haft kontakt med ett par Carte d'Or avkommar och alla har varit otroligt trevliga i temprament, bra gång och snygga.

Jag har ridit en avkomma, ett ungt sto! Supermysig och ärtig häst, en riktig sporttyp!
Är nu hos fodervärd som har med henne på Strömsholm där fodervärden pluggar tror jag :)

Den är vig som en katt och hoppar allt överambitiöst!

*KL**
Ingen som har något att fylla i om hingsten? Han har samma far-morfarkombination som Come Back II, finns det några andra likheter? Annat spännande?

jag hjälper en uppfödare som fick en superfin avkomma efter honom... mamma va dock väldigt ädel och det blev avkomman med... och supersnygg.. hon gick och vann 3-års testet med 9 9 i hoppning 2009! Tyvärr fick dom ta bort henne (avsparkat ben) någon månad efter det :-(

Låter ju som en riktigt fin avkomma, synd att det gick som det gjorde.. Såg att Carte dor ligger väldigt lågt i pris iår, det är fler som sänkt priset, men är det inte lite synd att A-premierade ska behöva sänkas? Det är en tuff marknad..

Låter ju som en riktigt fin avkomma, synd att det gick som det gjorde.. Såg att Carte dor ligger väldigt lågt i pris iår, det är fler som sänkt priset, men är det inte lite synd att A-premierade ska behöva sänkas? Det är en tuff marknad..

Samtidigt är ju många av de A-premierade lite till åren komna och folk vill ha nytt och fräscht även till unga ston tycker jag det ser ut som.

Visst är trenden så, men är det det smartaste egentligen? Alla brukprovsvinnare blir inte A- eller Elithingstar. Vi ser mycket upp till holländarna och vad jag förstått så använder de gärna äldre bra hingstar på yngre oprövade ston... Och leder det mesta. Det borde väl kännas mer riskabelt med två helt oprövade individer. Både ston och hingstar kan ju vara slutprodukter eller nedärva en egenskap de inte själv visat att de har.

Kl¨
Den häst som Ida_81 nämner känner jag också till och vill bara lägga till att hästen fick dubbel diplom 47p i gångarter och 50p i hoppningen och året var 2008 :) Hon var verkligen något utöver det extra :)

Mitt sto är dräktig med Carte dÓr på inrådan av hingstägaren.
När jag åkte till stationen med henne så hade jag en annan hingst i tankarna men gjorde en kovändnig när jag kom till stationen och pratat med 2 personer som oberoende av varandra rekommenderade denna hingst på mitt sto. Stoet i fråga är 163 cm i mkh, lågställd och långlinjerad och åt det grövre hållet.
Hingsten har jag träffat inne i boxen, gav ett otroligt trevligt intryck! Luktade och sniffade på mig, otroligt snälla ögon. Han rids inte längre, men såg honom röra sig i hagen, visst showade han och visade upp sig men det syntes att han kunde röra sig! I mitt tycke en mycket trevlig gentleman som det inte är fel att ta till vara på medans tid är! :laugh:

*till viss del knapplån*
Vad är hingstens exteriöra svagheter? Enligt blup har han rätt dåligt betyg på benen, och enligt omdömet är han tåtrång. Har avkommorna ärvt det också, finns det ytterligare problem? Någon som vet?

Jag har betäckt mitt sto med Carte d´or i år. Har sedan tidigare en avkomma efter Looping och en efter Capriano med henne.

mb_204884306.jpg

Här är avkomman efter Looping.

20120303120_192153196.jpg

Jag har ridit in ett sto e.Carte d'Or, super härligt temprament och jätte fin i kroppen och ja hon är underbar. Ska till hösten hoppa in henne är det tänkt.

Och nu i sommar har det kommit två föl efter honom också i samma stall och dom är super söta och jätte mysiga hittills :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 582
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka