Carotan och Halmix!

true_blue

Trådstartare
Carotan - torkade morotschips - jättebra tillskott som inte blev mögligt. Finns det att köpa någonstans i Sthlms-trakten? Fanns på Solna foder förr, men har ju försvunnit?

Halmix - såldes av Brunberg som gör horsehage. En hackad halm med lite melass - torr - och hårdpressad. Super som halmtillägg till min häst som måste banta och som blir knäpp av för lite hö att pyssla med. (plus att han måste ha fibrer förståss) Nu får han Halmix i påse och trivs bra och blir långsamt mer balanserad i hullet. Men när mina sex balar Halmix är slut, så finns inget mer för säsongen! Efterfrågan var för dålig, så dom gör inget i år!

Finns det någon som vet något liknande?mvh/T_B
 
Sv: Carotan och Halmix!

finns det torkade morotschips????
wow det vore något för min pålla!!!! vart finns det i sverige?

en anann fråga... vart hittar man horsehage? tänkte min pålla tycker ju d e gott med ensilage å när vi inte har kossorna i samma laggård nu i vinter så får hon juinte det.... synd på en 500kg bal att slänga 460kg för att man bara har en häst.....
 
Sv: Carotan och Halmix!

Äter inte hästen vanlig halm? Det är nog enklast och billigast.

Annars har Dodson & Horrell "Fiber Chaff" med ungefär 4,7 MJ per kilo, men jag har inte sett det så jag vet inte riktigt vad det har för "konsistens".
 
Sv: Carotan och Halmix!

Hästen äter vanlig halm, men stallet tar inte in halm, och då jag får ordna halm själv är det mycket enklare med den hårdpackade. Samt att det "alltid finns" - Får plats ca 10 kg i påsen - och den är fräsch, blir inte nertrampad./T_B
 
Sv: Carotan och Halmix!

Tack för länken, har använt Fiber-P förut, jättebra, men tar slut fort.../T_B
 
Sv: Carotan och Halmix!

Vad bra, då kanske du kan tala om hur det ser ut? Är det hårdpackat? Hur är det att mäta upp?

Jag ska flytta min häst till ett annat stall nästa år och jag vet inte hur mycket hö man får ta där, däremot vet jag att de tar sitt hö sent på sommaren ("Det har vi bra erfarenheter av" sade stallägaren, jag vet inte vad hon menade med det...). Dessutom står hästarna på halm, så det är nog läge att ge lite alfalfa... Men det måste vara lätt att förvara, transportera och mäta upp.
 
Sv: Carotan och Halmix!

Fiber-P ser väldigt smakligt ut. Små fiberpellets och sen alfalfastrån och örtgrönt och lite havre/sädeskorn och lite ärter... Man får lust att äta själv! Vi gav 1 dl per mål, och lösbajset blev prydliga bollhögar. Underbart!/T_B
 
Sv: Carotan och Halmix!

Aha, så det är inte som hackelse då? Utan mer som en blandning av müsli och hack?

Tack i alla fall! (Man kanske kan få tittprov hos foderhandlaren?)
 
Sv: Carotan och Halmix!

Carotan tror jag att du kan hitta hos en zoo-handlare,har för mig att Solna zoo säljer det på lösvikt och de kan du säkert prata med om att köpa "större mängd".
Annars får du höra av dig så ska jag se om "min leverantör" vill skicka till flera.. ;)
 
Sv: Carotan och Halmix!

Jag ger också Fiber-P, och jag kan verkligen rekommendera det. Det ser väldigt smakligt ut och min häst älskar det! Det känns som bra att ge kraftfoder med lite hack i. :)

Mvh Huntress
 
Sv: Carotan och Halmix!

Lätt att förvara, transportera och mäta upp... Där vinner Dynavenas Brick överlägset.
1,5 kg hårdpressad till storlek av en lite större tegelsten. Superfinhackat, ser ut som ängsgräs i konsistensen, ca 1 cm långt. 18 kg i en liten kartong.
HÄstarna älskar det. Dyrt som faaan är det dock.
 
Sv: Carotan och Halmix!

Mina torkade morötter köper jag på TB-foder som numera ligger i Vega i Haninge.
 
Sv: Carotan och Halmix!

Dyrt som f*n är dåligt. Dessutom vet jag inte om det finns någon återförsäljare där dit vi ska. Men jag har sett en skylt med D&H.

Ska man blötlägga det eller hur äter de tegelstenen?
 
Sv: Carotan och Halmix!

Södra Tyskland.

Men vem vet, de kanske har jättebra hö som man får ta hur mycket man vill av? :smirk:

Annars verkar det ju praktiskt att kunna lägga in en tegelsten till dem. Ska ha det i åtanke i alla fall. Har du värdena på bricksen?
 
Sv: Carotan och Halmix!

Vad betyder "dyrt som faaan"? Dvs vad kostar det? (Dynavena Bricks alltså)

Mvh Huntress :)
 
Sv: Carotan och Halmix!

Skrev samma sak i ett inlägg högre upp,carotan kan du hitta i zoo-affärer,då som morotsflis.
 
Sv: Carotan och Halmix!

amkm skrev:
Skrev samma sak i ett inlägg högre upp,carotan kan du hitta i zoo-affärer,då som morotsflis.


men i mindre förpackningar då....

vilket företag är det annars som tillverkar/förpackar det? tror du man kan få det skickat till granngården? men man kanse måste veta vart dom ska beställa det ifrån?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp