• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lelleman
  • Startdatum Startdatum
L

lelleman

Vad kul att Carême gjorde ett så bra 70 dagars test att han blev godkänd i sverige! Stort GRATTIS! Kul oxå för alla som fått föl efter honom i år!:banana:

Sv: Carême

Det var ju skoj, synd att han inte gick igenom på svenska bruksprovet utan får "tas in" annan väg.

Vad kul att Carême gjorde ett så bra 70 dagars test att han blev godkänd i sverige! Stort GRATTIS! Kul oxå för alla som fått föl efter honom i år!:banana:

Han fick 10, 10, 10 utav domarna för sin enorma hopp kapacitet.

Och tur och väl är det att ägarna trodde på sin hingst och inte lyssnade på det svenska bruksprovet. :idea:

Han fick 10, 10, 10 utav domarna för sin enorma hopp kapacitet.

Och tur och väl är det att ägarna trodde på sin hingst och inte lyssnade på det svenska bruksprovet. :idea:

Kanske lite svårt för den svenska nämnden att bedömma något annat än vad de ser framför sig, för på det svenska bruksprovet i år hoppade han verkligen inte 10-mässigt så så kan man ju faktiskt inte jämföra, uppenbarligen har han ju utvecklats i positiv riktning och nu kunnat visa fram sig från en bättre sida.

Åter igen visar det prov på att våra korta prov kanske inte är så lyckade är hästen inte i toppform precis de få dagarna och visar fram sin bästa sida ja då är det kört. Räcker med en dålig dag och det vet väl alla som håller på med hästar att sådana kommer då och då.

Gud vad roligt!

Carême var min absoluta favorit som 3-åring, men såg allt han gjorde på årets bruksprov och jag förstår att nämnden inte kunde släppa igenom honom med den hoppningen.

Vad bra att han utvecklats så fint :banana:

Åter igen visar det prov på att våra korta prov kanske inte är så lyckade är hästen inte i toppform precis de få dagarna och visar fram sin bästa sida ja då är det kört. Räcker med en dålig dag och det vet väl alla som håller på med hästar att sådana kommer då och då.
Ärligt talat, tror du att det hade blivit bättre om provet hade varit 4 veckor till? Han kan ju lika gärna ha varit i en tillväxtfas = att det var vid fel tidpunkt på året för honom, för att senare ha hunnit växa färdigt och nu vara i fas med sig själv på detta provet.
Det behöver inte nödvändigtvis bero på att provet är för kort...

Carême var min absoluta favorit som 3-åring, men såg allt han gjorde på årets bruksprov och jag förstår att nämnden inte kunde släppa igenom honom med den hoppningen.
håller helt med du!

**KL**
jag tycker också att det är jätteroligt att han fick så fina poäng på 70-dagars. Vilka hingstar får göra de tyska bruksproven egentligen?
/U

I Tyskland finne det ju en uppsjö av hingstprov, alltifrån Celles prov som pågår i nästan ett år, till 70 dagars och 30 dagars prov.
En del av proven görs vid diverse Landesgestut, Hingstanstalter andra är i helt privat regi.
Här är som ett exempel en link till vad Celle erbjuder.
http://landgestuetcelle.de/cms/front_content.php?idcat=45&changelang=1

Jag förmodar att hingsten bör (måste) ha passerat en Körung inom sitt förbund och sedan är det upp till hingstägaren hur mycket man vill kosta på vad det gäller prov. Vissa prov är ju mer ansedda än andra, fast jag har ingen lust att försöka mig på en värdering.

När det har diskuterats om ett längre prov i Sverige, har ju det alltid kommit tillbaka till hur det praktiskt skulle kunna lösas till en rimlig kostnad för hingstägarna, eftersom det vare sig finns lokaler eller personal för ett sådant prov.

Tyskland har ju i stor utsträckning kvar sina statsunderstödda hingstdepåer och Landesgestut där det hela kan fortgå. Vi kan ju jämföra med hur det var på Flyinge (Strömsholm) när verksamheten bedrevs i statlig regi, hingstfölen köptes då in på hösten och var sedan i en konstant kontroll under hela sin uppväxt, det gallrades varje år, och för de som fanns kvar som 3 åringar, utmynnade det sedan i ett bruksprov format efter dåtidens krav.

Jag gratulerar också Careme, han är ett välbehövligt nytillskott på Ramiros hingstlinje, det finns inte så mycket kvar, framför allt inte yngre hingstar, som går tillbaka på denne matador.

Hingsten behöver inte ha godkännts vid "körung", utan de kan börja med ett HLP och sedan godkännas på sattelkörung eller via sporten.

Nu skiljer det lite inom förbunden, men just att det inte spelar någon roll vilket de gör först gäller de flesta. I hannover måste de sedan prestera i sporten för att bli godkända i klass 1. Så körung, HLP och sedan sportsresultat. Tidigare fanns alla de olika alternativen för att få hingst godkänd i Eylers "Ausgewählte Hengste...".

Jag håller med om att det var kul att han vann hoppningen! Starkt jobbat helt klart. Jag såg honom aldrig i år men jag gillade honom på det lilla jag sett innan, ffa typen. Och här visade han ju att det inte fattas något i hoppningen heller!

Kanske lite svårt för den svenska nämnden att bedömma något annat än vad de ser framför sig, för på det svenska bruksprovet i år hoppade han verkligen inte 10-mässigt så så kan man ju faktiskt inte jämföra, uppenbarligen har han ju utvecklats i positiv riktning och nu kunnat visa fram sig från en bättre sida.

Jag håller med om att han var svag och inte imponerade alls i hoppningen under årets bruksprov, däremot tyckte jag mycket om det jag såg av honom 2008, dvs som 3 åring- och då var han ju godkänd för avel oxå:love:

Jag tror absolut inte att det har med provets längd att göra.

Otroligt kul :). Mitt sto som var dräktigt med honom kastade tyvärr i februari, men jag hoppas kunna ta något eller flera ston till honom 2010.

*knapplån*

jag tycker att det är jättekul att han vann hoppningen :bump: och att han nu är godkänd i Sverige igen! :bump: jag har en helt bedårande hingstfölunge efter honom och jag kan utan tvekan tänka mig att göra en till :love:

håller med övriga om att han ej var kanonbra i år på bruksprovet, han hade ett par dåliga dagar där tyvärr.. och så är det ju ibland, man kan inte prestera på topp hela tiden :D

Grattis till alla er som har en Careme avkomma i stallet ;)!!

Han hade ju annars haft möjlighet att komma tillbaka 2010, som 5-åring och göra om det Svenska provet:)

Det hade varit riktigt kul om de gjorde det!:)
Då hade han ju verkligen få visa framfötterna, och bevisa sin plats i svensk avel ...

Men som sagt, trevligt att "svackan" i våras var en tillfällighet, och inte tvärtom:)

Det hade varit riktigt kul om de gjorde det!:)
Då hade han ju verkligen få visa framfötterna, och bevisa sin plats i svensk avel ...

Men som sagt, trevligt att "svackan" i våras var en tillfällighet, och inte tvärtom:)

Håller helt med :)

Tycker att det är en fin häst med fin stam men att han både som 3-åring och nu som 4-åring saknade det där "lilla extra" i hoppningen. Han hoppade väl men hade ett svagt avstamp och "imponerade inte"...

Kul att se hur många ston han får näst år?:)

Håller helt med :)

Tycker att det är en fin häst med fin stam men att han både som 3-åring och nu som 4-åring saknade det där "lilla extra" i hoppningen. Han hoppade väl men hade ett svagt avstamp och "imponerade inte"...

Kul att se hur många ston han får näst år?:)

Vi får hoppas att han kommer tillbaka till Sverige, efter att ha fått en sådan betygsättning utav domarna, så är risken nog att flera vill köpa honom och att han inte kommer tillbaka.

Vill börja med att säga GRATTIS till Eva som äger Carême!! Det lönar sig att kämpa för nåt man verkligen tror på :)
Jag är också en stolt ägarinna till en Carême-bebis! Ett underbart hingstföl som det ska bli väldigt spännande att visa på fölmönstringen i helgen ;) Hoppas att Carême kommer tillbaka för att finnas för betäckning i Sverige nästa år igen, kan tänka mig en till likadan..! Men som många har påpekat så är det nog stor chans/risk att vi förlorar ännu en bra hingst till utlandet..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 541
Senast: Sassy
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 286
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
478
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka