N

nixa 324

När ni tränar era hästar och cantrar.
Hur långt cantrar ni då?
Kör ni flera kilometer i sträck eller i fem minuters intervaller?
Eller hur gör ni?
Hur länge orkar ett fullblod? (givetvist individuellt, men i snitt)

Sv: cantra

Vi cantrar i regel ett varv, ca 1600m i normalt tempo med varierande uppvärmningar ( i vårt stall där jag jobbar ). Sen är ju träningen väldigt individuell beroende på häst, men generellt är det så vi gör. En galopphäst i full kondition orkar nog ett ex antal varv men det är ju inte bara det som räknas, ben och kropp ska hålla för påfrestningen också ;)

Jaha, men då är det hästar i tävlingskondition som går det då eller?
Tänkte att det kanske var ett bra sätt att konditionsträna på, men det känns ju som man ska lägga sig på en betydligt lägre distans då?

Du kan säkert träna ett fullblod att galoppera ganska långt men en häst i träning ska nog inte cantra mer än max 3000 meter alltså 2x1600 meter.

Vad som händer annars är att du tränar upp de långsamma muskelcellerna och det är INTE vad vi vill ha!:angel:

Tappar den explosiviteten då?
Om man inte ska använda hästen till galoppsport då?
Utan bara vill ge den en bra kondis?

När jag hade hästen min (ett arab sto) vid en travbana brukade vi kantra ca en mil om dan ett par dagar i veckan. Hon skulle ha orkat betydligt mer men runt, runt, runt, blir lite tråkigt tyckte matte... :angel:
Övriga dagar tränade vi dressyr, hoppade lite eller bara luffade i skogen :)

Det är ju ganska många som åker in till täby galopp på ridhästträningen för att galoppera av sina hästar, eller bara konditionsträna i galopp... men hur de bygger upp dem kan jag alldeles för lite för.

Åka till täby galopp på ridhästträning... berätta mer, finns det info på nätet om detta? :)

Det ska finnas en länk på täby galopps hemsida ( www.tabygalopp.se ) där det ska stå öppet tider. Förr var det måndagskvällar från 18 som man fick åka in med sin egen häst och betala en slant för att få använda banan. Faktiskt ganska populärt :), jag var själv bara inne en enda gång med min fd ridhäst men det var en salig blandning där, allt från ponnys till amatörtränade galopphästar... men som sagt, kolla hemsidan för där ska det stå tider och regler m.m :)

Min man lusläste Tom Ivers bok. Gick efter den i träningen med häst nummer 1.
20-tempo, 600 meter per minut. I NIO-TIO kilometer. Non-stop. Flera gånger i veckan.

Jag blev trött. Hästen inte nämnvärt efter ett antal månaders träning.

Starade på 2400 meter. Inte någon överväxel och helpigg i mål:angel:

Såld som hopphäst.

Nu tränas det kortare sträckor :)

Läste han ettan eller tvåan? Tom I ändrade sina metoder efter ett tag. Intressant att höra, jag vet några som har använt sig av metoderna men jag tror att de flesta har återgått till traditionell träning. Jag följde hans diskussionslista på nätet i ett par år innan han dog och det verkade mest vara distansmänniskor som lyckades med hans metoder.

På nåt sätt har jag känslan av att 300 års "trial and error" har kommit ganska långt när det gäller att träna galoppörer. Visst finns det många sätt att förbättra våra metoder men så länge hästarna ser ut som dom gör så funkar grundmetoderna ganska bra. Givetvis med variationer för vilka förutsättningar man har.

Travet är dels mycket yngre och dels mer av en teknik- och materialsport så dom har fler variabler att jobba med. Men allt vi vill är att springa så fort som möjligt mellan 1000 och 2400 meter.

Ungefär min erfarenhet också av att träna i nån variant av den Tom Ivers rekommenderade (bok 2). Hästen blev aldrig trött men saknade överväxel, pigg som f-n (:devil:) efter löp.

Har för mig att Hide and Seek tränas i någon form av intervallträning hemma på "sin" gård.

Har för mig att Hide and Seek tränas i någon form av intervallträning hemma på "sin" gård.

Ha, ha! Du menar att HAJDEN tränar så på SIN gård! :devil: Har svårt att se Hasse Lundsan räkna puls och försöka bestämma över Hajden.... Där kan man snacka om en häst som vet precis vem som bestämmer!! Kan det vara Natural Horseman Ship?

Senast ändrad:

Min man lusläste Tom Ivers bok. Gick efter den i träningen med häst nummer 1.
20-tempo, 600 meter per minut. I NIO-TIO kilometer. Non-stop. Flera gånger i veckan.
Det finns dessutom relativt ny forskning som visar att man nöter brosket i benen (hästarnas också:angel:) när man tränar. Jag blev lite förvånad när jag läste det för man har ju alltid talat om att "leg them up" men det verkar vara en vettig studie. Ska se om jag kommer i håg att leta efter den så kan jag lägga ut en länk.

Sånt har jag tid med nu när jag sparar mina hästars brosk!:o

Det finns dessutom relativt ny forskning som visar att man nöter brosket i benen (hästarnas också:angel:) när man tränar. Jag blev lite förvånad när jag läste det för man har ju alltid talat om att "leg them up" men det verkar vara en vettig studie. Ska se om jag kommer i håg att leta efter den så kan jag lägga ut en länk.

Sånt har jag tid med nu när jag sparar mina hästars brosk!:o

Läste något liknande nyligen, långa sträckor av trav och långsam canter tillförde tydligen ingenting för bentillväxten (iaf inte på de ställen där det behövdes), 2-åringar blev snarare känsligare för skenbensömhet om de fick mycket för mycket av långa långsamma pass monotont tempo.

Hide and seek bestämmer själv när och hur han ska träna förresten. :D

Läste något liknande nyligen, långa sträckor av trav och långsam canter tillförde tydligen ingenting för bentillväxten (iaf inte på de ställen där det behövdes), 2-åringar blev snarare känsligare för skenbensömhet om de fick mycket för mycket av långa långsamma pass monotont tempo.

Hide and seek bestämmer själv när och hur han ska träna förresten. :D

Det måste ha varit samma studie. Hur fel vi har haft!:o

Hajden bestämmer väl i stort sett ALLT, även när de andra får gå ut och in och sånt, om jag har förstått saken rätt. Men det kan det vara värt!:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 445
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka