Canon Powershot S3 IS

tezz

Trådstartare
Ska köpa en ny kamera nu i sommar, och funderar lite på en Canon Powershot S3 IS, men är lite osäker i och med att den verkar vara ganska stor :crazy:

Är det någon här som har en sån och kan säga vad ni tycker om den?

Sv: Canon Powershot S3 IS

Tycker du ska köpa en riktig kamera istället.. Som Canon 20D.. Men om du inte har lust att lägga så mycket på en kamera så är det enda alternativet en Canon 350 D.. Om du vill ha hyffsade bilder dvs.

Det låter som att du är canonförsäljare...

Trådskaparen: Vad ska du använda kameran till, och på vilket sätt är det ett problem att den är stor? (vill du få ner den i fickan, är den tung etc) Väg för- och nackdelar med kameran. Är det ok att den är stor om man tar hänsyn till (troligtvis) bättre bildkvalite och bättre zoom än med en "vanlig" digitalkompakt?

http://www.cyberphoto.se är ett bra ställe att läsa om olika kameror på, se testbilder och så vidare. Ännu bättre är http://dpreview.com (engelska).

Som sagt, vad vill du ha kameran till, och vad förväntar du dig av den? Vad får den kosta? Kringutrustning (minneskort, om du bestämmer dig för en systemkamera kanske extra objektiv)? Det finns otroligt många kameramodeller, så det borde gå att hitta någon som passar dig :)

Funderar på ungefär samma sak. Fast jag tänkte mig systermodellen (den innan) som är ca 1000kr billigare.

Jag har också funderat på att köpa den. Eller S2an, men gillar inte att den är grå.
Kom fram till att jag kan få en systemkamera för nästan samma pengar och köpte i stället en Fujifilm S5600 för 2990. :D

Men att kunna zooma när man filmar och närgräns på 0 (!) cm vore rätt trevligt. (Visst är det rätt kamera jag tänker på?)

Behöver man zooma så pass mycket tycker jag inte att den är stor. ;)

Senast ändrad av en moderator:

så en digitalkamera är ingen "riktig" kamera lr vadå? ;)

neanott---> ska använda den som hobbykamera, en del tävling också, dels därför som jag vill ha en långzoom

maskrot---> jo, svart är ju snyggare än silver ;)
Japp, det är rätt kamera :)
hur är fujifilmen då?

De kameror jojo54 tipsar om är också digitalkameror, men digitala systemkameror ;)

Om jag skulle köpa en sådan stor kamera skulle jag gjort som jojo54 tipsar om och köpt en digital systemkamera. Det kostar iofs lite mer, men man blir inte lika låst som man blir med en kompakt.

okej :)

men jag har fortfarande ingen lust att gå omkring o släpa på en massa olika objektiv över halva sverige ;)

Men du behöver ju inte ha med dig en massa objektiv, ta bara med det som passar bäst för situationen.

Men känner du själv att en "digital systemkamera utan utbytbara objektiv" passar dig bäst så köp den. Vill du ha mkt zoom så blir ju kamerorna stora. Jag har själv en liknande (fast äldre & från Olympus) modell som jag trivs bra med.

Det behöver man verklien inte göra.. det objektivet man får med är oftast alldeles tillräckligt för hobbyfotografering.. men en sak ska du veta.. köper du en väldigt bra kamera kommer du ganska snart inse att du vill ha Ännu bättre och då är det systemkamera som gäller. Bättre att investera i en direkt alltså. Jag ratar numer vår vanliga digitalkamera som är av modell väldigt bra och använder vår Canon EOS 300D och har flera olika objektiv men det jag använder mest är det gamla vanliga som följde med kameran.

Jag säger som några fler här ovanför.. Ska du köpa en hyffsat bra kamera är det lika bra att köpa en riktigt bra på en gång. ;)

Jag har en S2'a och tror den är av ungefär samma mått som S3'an?

Kan bara säga vad att jag själv är nöjd med den.
Den passar till dom som vill ha en bra kamera men inte känner sig tillräckligt duktig för en systemkamera än men fortfarande vill ha en bra kamera med kapacitet att få bra bilder!
Den känns inte klumpig att bära heller, visst. Den är stor men absolut inte otymplig!

Sen är den himla praktisk då man slipper köpa och bära en massa extra objektiv.
Efter ca ett halvårs användning har jag visserligen kommit underfund med att jag hellre vill ha en systemkamera men den här duger tills vidare!

Härhttp://www.freewebs.com/lotta-e/ kan du se bilder tagna med S2'an, dom blir kanske snäppet bättre med S3'an?

Liknande trådar

Kropp & Själ Funderar på att köpa ett par sånna, men det är en helt ny marknad för mig. Jag hatar handskar och vantar, tycker de är obekväma och...
Svar
17
· Visningar
542
Senast: MissFideli
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025