Cancer i ögat...ngn som vet?

waldorff

Trådstartare
Hej!
Min lilla älskling som blev min första häst och min läromästare är i slutet av dräktigheten. I november blev hon sparkad i ögat av en unghäst och förlorade synen. :(
På det andra ögat märkte vi att ögon brynet såg svullet ut så vi tog dit veterinären som klämde och kände. Hon sa att det troligen var en tumör som låg bakom. Runt ögat har hon fått torr hud som elefanthud ungefär och trots hennes coola sätt är hon jätteosäker numera och rycker till om man kommer för hastigt på den sidan som knölen är. Svårt att bedöma avstånf osv.
Vi kan inte åka och ultraljuda detta i Umeå innan fölet är nog gammalt att åka den sträckan. Veterinären vill att vi skulle vänta.
Har ni NÅGON erfarenhet om sådana tumörer? :confused:
Förmodligen är detta hennes sista föl och sista sommar, mitt hjärta brister men det minsta jag är skyldig min lilla vän ar att slippa lida och minska i värde som häst och individ. :(
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

jag tror att det är otroligt svårt att uttala sig om det enskilda fallet - och ännu mer svårt om man inte är veterinär.

Det är ju extra klurigt om hon redan nu bara har syn på ett öga och det är det ögat som är drabbat. Och sen att hon är dräktig gör ju saken etter svårare - eftersom ni inte kan få till en undersökning. Eller kan ni kanske få ut en vet med UL ? vad gör ni om den blir helt blind ?
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

Veterinären måste ha tillgång till ultraljud, kan inte ta prov så nära ögat och som du säger, extra svårt nu när hon är dräktig.
Om hon blir blind så tar vi givetvis bort henne, men det är föga troligt innan fölning, hon har redan gått tiden ut. Förhoppningsvis så sker ingen större förändring innan hösten, men sånt kan man ju aldrig veta! Vid extrem tur är detta bara en fettknöl.
Jag vill närmligen veta om ngn varit med om detta förr, behandlingar, diagnos, eller förlopp. Trots allt är detta inte vanligt...

Linda
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

Okej...hoppas verkligen att hon iallafall hinner föda och föda upp fölet !

jag har en kompis vars ponny visade sig ha starr, först på ena ögat och sen på andra. När den var blind på ena ögat funkade den fortfarande jättebra (2.a i SM) men när andra ögat vart drabbat så var prognosen så dålig att de tog bort den i pincip med en gång.
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

Förra året hade ridskolan en ponny med ögonproblem. Han hade först ett "hål" i ögat, Det gick att åtgärda med hjälp av operation. Ett tag senare blev det värre igen och det visade sig vara en tumör som låg under ögat. Det var troligen den som orsakat de första problemen oxå.
Klubben valde att avliva honom, men han hade även vissa problem med benen. Dessutom blev han lätt stressad av nya situationer, Hade t ex en period med magsår. Så vet inte om möjligheten att åtgärda problemet genom fler operationer fanns.

På honom syntes ingenting runt ögat utan det var främst i ögat det blev förändringar, men jag antar att det är olika beroende på hur djupt tumören sitter..

Hoppas iaf att det löser sig med din pålla...
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

IMG_0908.jpg


Våran Loppa fick en tumör i ögat i november, så här såg den ut!

IMG_1489.jpg


Så här såg hon ut efter första operationen, de tog bort halva tumören för att kunna ha kvar ögat, för vid detta tillfälle var även det friska ögat dåligt....tyvärr så höll sig inte tumören bra utan tryckte på ögat så det skrumpnade. Så nu ser hon ut så här:

IMG_2122.jpg


Det har gått två månader sen sista operationen, så det är bara att hålla tummarna. Prognosen är väl inte jättegod eftersom det var en riktigt elakartad cancer. Loppans ålder talar också emot henne, hon är 23 år! Fy, jag vet inte hur jag ska klara mig utan min älskade gamla ponny....

Håller tummarna för dig! kram millus
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

millus skrev:
IMG_0908.jpg


Våran Loppa fick en tumör i ögat i november, så här såg den ut!

IMG_1489.jpg


Så här såg hon ut efter första operationen, de tog bort halva tumören för att kunna ha kvar ögat, för vid detta tillfälle var även det friska ögat dåligt....tyvärr så höll sig inte tumören bra utan tryckte på ögat så det skrumpnade. Så nu ser hon ut så här:

IMG_2122.jpg


Det har gått två månader sen sista operationen, så det är bara att hålla tummarna. Prognosen är väl inte jättegod eftersom det var en riktigt elakartad cancer. Loppans ålder talar också emot henne, hon är 23 år! Fy, jag vet inte hur jag ska klara mig utan min älskade gamla ponny....

Håller tummarna för dig! kram millus

Har hon inget öga där!!!??? :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

Usch, inga roliga bilder, men tack så mkt att du la in dom!
Har hört att hästar klarar sig utan problem med ett öga, bara dom har psyket för det, men i och med att hon blev blind på det andra i november....ingen lysande diagnos kan jag anta!

Linda
 
Sv: Cancer i ögat...ngn som vet?

Glädjande nyheter! Idag var vi på ATG med henne. Det är ej cancer utan incar av olika storlekar, inte farligt och hon kan leva ett normalt liv! *happy*
Dessa egenskaper ärvs EJ, så nu är det bara att välja make åt min lilla brud!
Linda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp