Camaro M fertilitet?

maria_b

Trådstartare
Någon som vet hur Camaro M:s fertilitet är? Är han tillgänglig för avel helt och hållet eller är han ute och tävlar så att man får räkna med att han är inte är tillgänglig närsomhelst?

Undran är för att jag tänkte på honom som ett andrahandsval. Stoet är inseminerad med annan hingst men tar hon sig inte så kommer vi nog byta direkt då språngavgift + transportkostnader för nuvarande är ganska dyr.

Sv: Camaro M fertilitet?

De officiella uppgifter som finns angående fertilitet är antal levande föl/betäckta ston. Detta finns att hitta på nätet (nånstans...)

Uppgifter om spermakvalisorten är inte "officiella" uppgifter, utan där tror jag att du får bäst svar om du frågar på stationer som tagit emot skick från hingsten ifråga.

Ok. Om någon vet var man kan hitta de officiella uppgifterna ang levande föl/betäckta ston så skriv gärna ut det.

Mvh Maria

Kan inte svara på frågan direkt, men vi inseminerade för 6 år sedan med Camaro, ett 15-årigt sto som tidigare haft tre föl, sista 4 år tidigare. Hon tog sig på första brunsten.

Enligt vad jag har hört tävlas han ej, utan står helt tillgänglig för avel.

Jag bytte till honom efter tre försök med annan hingst, det tog på första försöket :bow:!
Ett annat sto blev också dräktig direkt.

Han tävlas ej, används bara i avel.

Jag har aldrig hört att han skulle ha problem med skicken.
Våra två ston blev dräktiga på ett skick var när vi använde oss av honom 2006.

Camaro M är ej i tävlingsverksamhet, utan står endast till avel.

Hej!
Jag seminerade mitt treårssto som fått stimulanspaketet 2007 och efter många skick med allt från 10% till 80% oftast kring 60% levande spermier blev hon dräktig för att sen ha resorberat på 45 dagars kollen du hittar uppgift om betäckta/levande föl på ASVH blup sida där finns alla hingstar länk till Camaro http://www.blup.se/sv-SE/horses/5168-camaro-m

Mitt maidensto är nu dräktig med Camaro M. När vi seminerade henne hade hon två stycken stora mjuka ägg som seminveterinären älskade, och sen hade hon ett litet som var på väg ner. När vi UL:ade på 15 dagar för att kolla ifall det blev tvillingar innan de fäste på 17 dagar så hittade vi ingenting och jag var lite besviken eftersom jag redan tycker att det var sent på säsongen. Vi sa att vi skulle kolla på 19 dagar också bara för säkerhets skull och på 19 dagar fanns där ett befruktat ägg som enligt veterinären var 15 dagar gammalt!! Alltså hade stoet resorberat de två stora äggen och sperman hade levt kvar i stoet i 4 dagar och det hade tagit sig med det ägget som var på väg . :)

Seminveterinären sa innan seminationen att "pojkarna" såg mycket fina och aktiva ut.

Har seminerat mitt Maraton sto med Camaro M & det tog sig på 1:a försöket, hon går in på dygn 39 idag så vi hoppas ju att det håller tiden ut :-)

Jag har en bekant som hade ett sto nere på Millegarne för seminering med en annan hingst för några år sedan, vilket inte tog sig.
De använde sig då att Camaro M som "sista-chansen-hingst" pga hans goda fertilitet trots att de skulle varit en gångartshingst egentligen.
Nu tog det sig inte ändå, men det var Millegarnes andemening jag ville förmedla, Camaro Ms goda fertilitet.

Han är en läckerbit!

Enligt ASVHs statistik för betäckningsåret 2006/2007 hade Camaro M 21 ston på AI, 18 blev dräktiga (86%) , han hade 76 ston på TAI, 62 blev dräktiga (82%). Så dom siffrorna kan man inte klaga på.

Oj vad det hade ramlat in svar här:)

Det låter ju väldigt bra! Då känns det som ett bra val om stoet nu inte skulle vara dräktig med nuvarande hingst. Någon som vet om man bör höra av sig innan? Tänkte om nu stoet inte är dräktig på 17dygnskollen, räcker det att man hör av sig då?

Jag velade ju med hingstarna in i det sista så jag hörde aldrig av mig själv, utan jag sa bara till seminstationen vem jag ville ha. Bäst hade nog varit att snacka med dem innan, men vi kommer alla att få ungefär samma faktura i alla fall, så det är egentligen skit samma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 485
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 928
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka