Camaro M 979

Sv: Camaro M 979

Knapplån.

Den här tråden förvirrar mig. :D Har alltid haft ett gott öga för Camaro M och för två år sedan stod det mellan honom och Aerline H. Valet föll på Aerline då han "i regel" (vår uppfattning) uppvisade bättre temperamet.

Vill gärna höra med om hur han förärver sig. Främst temperament mässigt då stoet som ev. är aktuellt kräver en stabil hingst. ena gången hör man att han förärver underbart temperament och andra gången tvärtom.

Man vågar ju definitivt inte chansa. :o

Angåande hur man tolkar hans nedärvning av temperament så tror jag helt enkelt det handlar om vad för slags person/ryttare man är själv.

Han nedärver en önskvärd nerv och lyhördhet enligt mig, andra tycker att de är väl reaktionssnabba och kvicka i rörelserna.

För mig l'ämnar han ett mycket bra temperament för tävlingsbanorna.

Det var det jag funderade kring, om han bara betäckte eftersom han inte ses ute.

Skulle vara roligt att se vad han själv kunde göra i sporten, men antar att han får så mycket ston så dom vill låta honom betäcka på heltid ;)

Hej vill bara säga att hingstarna på millegarne gård är inga tävlingshästar utan de bedriver bara avel så alla som undrar kan sluta undra nu och camaro är en jättetrevlig individ som är helt underbar hoppar som bara den . Jag ser denna fina hingst och all deras andra fina hingstar då vi är uppstallade emd våran häst på deras gård

Hej,

ja jag är också intresserad av lite färsk info om Camaro M, varför syns han så lite just nu?

Har egen avkomma efter honom F-05, jätte fin.

Så lite uppdatering på avkommor och om Camaro M :rofl:

hej vill bara säga att camora bara är i avel och ingen tävlings de bedriver bara avel och inget tävlingstall .ser denna dina hingst varje dag då vi är i samma stall

Nerv och kvickhet är vi inte rädda för, men det får inte bli svårhanterat. Stoet är efter Elmshorn som är känd att ge hästar med nerv och temperament. Problemet med henne är att hon har ett sådant jävla humör, inte hennes nerv.

Vi spånar vidare. Det lilla äcklet ska först och främst komma hem innan något bestäms, det är ju trots allt ägaren som har ordet och jag som är mer åt avels-fanatiker hållet. :D

Mydryttarpållans ägares andra sto Marina (Master-Amiral) är betäckt med Camaro.

Han är skitläcker :d

Har en Camaro-avkomma som är fem år i år. Han är u ett Cardento-sto, vars temperament är tämligen egensinnigt emellanåt. Avkomman är betydligt trevligare än sin mamma. Visst är det lite "gnista" i honom, men det känns som att de dåliga egenskaperna från mamman har försvagats och de positiva förstärkts.

Han är ca 170 och var fjärdeplacerad i fyraårschampionatet förra året. Vi är faktiskt så nöjda med honom att vi ska försöka producera ett helsyskon till honom nästa år, om allt går planenligt.

Har jobbat med en del hästar efter Camaro och de blir oftast lite istadiga och lita småjävliga. Men e man bara väldigt tuff tillbaka blir de bra tillslut. De visar sig ofta vid stressade situationer, när de ska lastas eller hoppa ett läskigt hinder. Men de blir väldigt fina när de e lite äldre. :)

Min grane har en camaro M avkomma 03.
Han är stor 175.Ganska grov.
Fick 48 p fölvisningen. Trevlig i temperamentet.

Jag tror du har missuppfattat något ang % för förärvningssäkerhet, den betyder inte att han till 97% nedärver de siffror som hans blup säger utan är bara ett mått på det är många avkommer som gett hans blup resultat. Alltså de får en högre % ju fler avkommer som ingår i deras beräkning, siffrorna säger så att säga mer om det är 100 avkommer som ingår än om det är 15 och då får de en högre procent, sedan säger denna procent ingenting om det är så att hälften har 5 på något men de andra hälften har 9 och därmed höjer snittet.

Sälvklart återspeglar ett högt Blup med 97% säkerhet en god förärvning,men % i sig är inget mått på god förärvning.Tycker personligen att KWPN har ett mycket tydligt och bra avels index-där man bedömmer avkommor i olika åldrar explicit och relaterar detta sedan i %.
Att som hos oss jämföra hingstar vars äldsta avkommor bara visats på 3årstester med hingstar som lämnat ett stort antal svårklass avkommor i sporten är inte särskilt relevant.Camaro M har i senaste Bluppen 143 feliciano 146,Cortez 142 och dressyren har Don Primero 143 och Master 129. 3 års tester tillmäts alldeles för stor vikt,helt klart!!

Ursäkta om jag kapade tråden.....

På vilket sätt menar du istadiga? och att du skriver att de blivit bättre när de blir äldre. Har också intrycket av att många Camaro M avkommor behöver lite extra tid. '

Skulle dock gärna vilja att du utvecklade hur du menade.

Min Camaro M har mycket nerv, men är i det mesta super trevlig, där känner jag bara att jag måste ge honom tid att mogna. Har han fixat en grej så är det helt ok sedan.

VAd har det varit för moderstam på de unga Camaro M hästar du jobbet med?

Hej! Har varit på Millegarnes hingstvisningar många gånger och sett Camaro M från det att han kom hit till nu. I början var det meningen att Jens Fredriksson skulle tävla honom men det kom av sig, varför vet jag inte.

I år hade de en ung duktig ryttarinna från länet som visade honom i hoppningen och då verkade det som om de ville att han skulle komma ut och tävla med henne.

Jag tycker också det är synd att han inte visas lite mer eftersom det är mer intressant (för mig i alla fall) att avla på en individ som man ser presterar och fungerar i tävlandet och håller. Synd! Jag hade nog varit intresserad av honom som presumtiv fölpappa annars.

Har även hört och sett att avkommorna kan bli lite skarpa. Men det är som någon sa här i tråden kanske dels beroende på vem man själv är samt på mödernet.

De har varit så många olika så moderstamen kommer ja inte ihåg på de hästar ja jobbat med. de va ett tag sen me för den delen :)
Å med istadig menar jag tillexempel att de kan vara svåra att övertala, många av Camarohästarna va tillexempel otroligt svårlastade, några tog upp mot 3 timmar innan de gick in, har de väl bestämmt sig för att de inte vill så kan dom vara otroligt hårda i huvudet. Dom va oftast inte rädda för att lastas de va bara de att de hade bestämt sig för att de inte ville. Å de kunde visa sig i andra situationer me, som när kan pressade dem lite å de inte gillade de satte de sig på tvären i ville inte alls. Men alla e inte så och de e väldigt olika från häst till häst. Blir oftast trevliga när de blir äldre å man visar vem de e som bestämer. De jag har jopbbat me har varit snälla vid ridning och så, lite krångel vid inridning kanske om ja tänker efter.

På vilket sätt menar du istadiga? och att du skriver att de blivit bättre när de blir äldre. Har också intrycket av att många Camaro M avkommor behöver lite extra tid. '

Skulle dock gärna vilja att du utvecklade hur du menade.

Min Camaro M har mycket nerv, men är i det mesta super trevlig, där känner jag bara att jag måste ge honom tid att mogna. Har han fixat en grej så är det helt ok sedan.

VAd har det varit för moderstam på de unga Camaro M hästar du jobbet med?

Knapplån.

Den här tråden förvirrar mig. :D Har alltid haft ett gott öga för Camaro M och för två år sedan stod det mellan honom och Aerline H. Valet föll på Aerline då han "i regel" (vår uppfattning) uppvisade bättre temperamet.

Vill gärna höra med om hur han förärver sig. Främst temperament mässigt då stoet som ev. är aktuellt kräver en stabil hingst. ena gången hör man att han förärver underbart temperament och andra gången tvärtom.

Man vågar ju definitivt inte chansa. :o

Varje betäckning är en stor chansning,oavsett hur mycket man "säkrar upp".Att känna sitt sto och hennes härstamning minimerar dock chansningennågot.....Märkligt att du kallar stoet för ett litet äckel...kemin mellan er kanske inte är optimal???

Generellt vad menar "ni" som skriver "med mkt nerv"? Det kan ju betyda så mkt beroende på vem man frågar..Jag har själv en 07a som äe Camaro M -QE- National Zenith xx som än så länge är otroligt lätthanterig. Hon har ännu snällt gått med med på allt jag bett henne om, inkl lastning. Ja, jag vet, det kan vara lugnet före stormen men men...Med detta sagt kan dock tilläggas att hon skulle heller aldrig göra något utan att tänka efter först, dvs, hon kastar sig inte in saker men nyfikenheten vinnar varje gång, som jag ser det mkt bra egenskap hos tävlingshäst!

Annars verkar det som om hon kommer bli stor, större än mor som är ca 1,65, korrekt benställning & i mina ögon naturligtvis oerhört snygg att se på ;-) Jag är väldigt nyfiken på framtiden!

HEJSAN!

Jag ska snart bli en stolt ägare till ett stoföl e: Camaro M 979. Men jag har inte sett så många avkommor efter honom och undrar om du har någon efter honom eller om du har hört av någon annan?? Jag skulle veta lite temperament, resultat (fölvisning el tävling), storlek m.m?

Hon föddes med väldigt långa ben, blir skimmel och ädel i typen. Hon är väldigt cool i hagen och utanför, stressar inte upp sig och är väldigt självständig. När det är matdags så kommer väljer hon att stå och gosa med oss istället för att äta med mor och två andra hästar.

Tack på förhand

De skrivs så mycke hela tiden men ofta är de va man själv känner som är viktigt och hur stoet är. Avel är många gånger en chansning, våga prova och se :)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Avel Hejhej! I veckan nu får jag hem ett jättefint litet sto för hantering och inridning efter Camaro M UE: Pik Trumpf Det vore...
2
Svar
24
· Visningar
5 487
Senast: Görel
·
H
Avel Ja då har man kommit till tiden då lillan ska fylla 3 och tankar på betäckning är i full gång. Jag har några egna funderingar men önskar...
2
Svar
29
· Visningar
2 857
Senast: Helena T
·
Avel Hej hej! Jag ska snart bli en stolt ägare till ett stoföl e: Camaro M 979. Men jag har inte sett så många avkommor efter honom och...
Svar
7
· Visningar
4 877
Senast: Mazarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?