Camaro M 979

E

Elof

Hej alla glada!

Är fullt medveten om att det finns några trådar om denne hingst, men jag skulle ändå vilja ha lite färska kommentarer om Camaro. Någon som vet något om hans avkommors temperament? Funkar han som förädlare? Har även hört skilda åsikter om vad han ger för storlek. Är glad för ALLA kommentarer från olika håll!

Tänkte betäcka med ett sto med stam Robin Z-Utrillo, vad tror ni?

Sv: Camaro M 979

Hej,

ja jag är också intresserad av lite färsk info om Camaro M, varför syns han så lite just nu?

Har egen avkomma efter honom F-05, jätte fin.

Så lite uppdatering på avkommor och om Camaro M :rofl:

Vad menar du med syns lite just nu? Han tävlas inte, står bara i avel.
Skitfin tycker jag, men har inte sett en massa avkommor som jag kan bedöma, bara hingsten själv som är kanonläcker... :d

Cagancho o Camaro M tycker jag verkar vara de som starkast förärver sig vilket kanske inte är så konstigt då Calido, deras far, har 97% förärvningsäkerhet.

Men vad Camaro ger för temperament är intressant!!! Har hört att de blivit lite skarpare än Cagancho....men vet ej säkert.

Tror du gör ett jättebra val med Camaro M på en Robin Z-märr. Jag har en treåring efter Camaro M - Feliciano och hon är en mycket ädel fröken. Har bara plus att säga om henne utom en sak - hon blir liten. Hon är 155 cm och blir nog inte många centimeter större.
Annars är hon en pigg, vaken och oerhört lättlärd häst som både löshoppar med god teknik och rör sig bra.

De avkommor jag har sett på tävling har alla varit snygga hästar, med arbets- och hoppvilja. Många har rört sig mycket bra också. Sedan vet ju inte jag vad mödrarna har lämnat i de fallen.....

Det var det jag funderade kring, om han bara betäckte eftersom han inte ses ute.

Skulle vara roligt att se vad han själv kunde göra i sporten, men antar att han får så mycket ston så dom vill låta honom betäcka på heltid ;)

vad jag förstått från andra Camaro M avkommor är de trevliga hästar men med nerv.

Min är också en av dessa mycket trevlig och inga dumtag, men alltid levande och hittar på hyss, samt att han har en del nerv och mycket "go" i sig.

Får se hur han utvecklas i takt med utbildningen och mognad. :d

Cagancho o Camaro M tycker jag verkar vara de som starkast förärver sig vilket kanske inte är så konstigt då Calido, deras far, har 97% förärvningsäkerhet.

Men vad Camaro ger för temperament är intressant!!! Har hört att de blivit lite skarpare än Cagancho....men vet ej säkert.

Jag tror du har missuppfattat något ang % för förärvningssäkerhet, den betyder inte att han till 97% nedärver de siffror som hans blup säger utan är bara ett mått på det är många avkommer som gett hans blup resultat. Alltså de får en högre % ju fler avkommer som ingår i deras beräkning, siffrorna säger så att säga mer om det är 100 avkommer som ingår än om det är 15 och då får de en högre procent, sedan säger denna procent ingenting om det är så att hälften har 5 på något men de andra hälften har 9 och därmed höjer snittet.

Det var det jag funderade kring, om han bara betäckte eftersom han inte ses ute.

Skulle vara roligt att se vad han själv kunde göra i sporten, men antar att han får så mycket ston så dom vill låta honom betäcka på heltid ;)

Vad jag hörde från Millegarne var att de helt enkelt var för rädda om honom för att låta honom tävla, för stor skaderisk.
Hoppa kan han vill jag lova, vilka språng jag fick se på en hingstvisning de hade. :d

Och jag trodde att det var för att han kom igång för sent. han skulle vara så mycket efter alla andra ändå...

Jag har träffat ett par avkommor efter Camaro M och de har inte varit speciellt uppseendeväckande. De har varit tråkiga, helt enkelt. Jag vet inte om det beror på att han inte nedärvt sig något där och att det "tråkiga" kommer ifrån mödrarna, men de avkommorna efter honom var bara allmänt trista.

Det var någon här som nämnde att han lämnade skarpa avkommor med mycket nerver? Det är inget som jag har märkt av, i alla fall inte på de avkommor som jag har sett efter honom. Det är inget som jag hört talas om heller, men det kanske finns ett par, absolut. Det är nog dock inget som man enbart kan beskylla på hingsten, utan det kan ju ha med mödernet att göra också.

Min har Helwan som mf, så visst kan det komma en hel del "nerv" från honom.

Men min är verkligen inte en "tråkig" häst :idea:

Däremot såg jag två Camaro M avkommor i Falsterbo förra sommaren som såg rätt "matta" ut, men jag tror det tillviss del har att göra med att många Camaro M avkommor är rätt stora och det tar tid att växa i kroppen.

Min är stor men endock reaktionssnabb och vaken :)

Jo, de flesta blir rätt stora och då får man ju ha lite tålamod. :idea:
Jag menade dock att de jag sett varken varit snygga att titta på eller haft bra gång eller någonting, men de såg snälla ut i alla fall.

Min underbara 3-åring är efter Camaro, en riktig pärla! Har alltid varit snäll som ett lamm, men väldigt stark i huvudet.. Märker man rätt lätt nu när han har blivit lite äldre, men han är aldrig dum!

Är just nu 170 hög och växer säkert ett par cm till, är ganska grov men inte överdrivet.. Fin och jämn i kroppen.. Riiiiiiktigt snygg att titta på:love:

Jag håller på och rider in en 05:a e. Camaro M- Robin Z. Väldigt lyhörd och enkel. Men det finns mycket framåt. Rör sig och hoppar bra. Väldigt kvick i fötterna. Men han är inte stor. Bara ca 156. Vi hoppas han blir något större.

Jag har fött upp en efter Camaro M som gick bra på fölvisning med bla 9:a på galoppen och han lär bli stor trots att mamma bara var 156cm. Har också ridit in en efter Camaro-Fullblod som var lite mindre men också trevlig modell. Gemensamt var att de var rädda om benen och lite nerviga/känsliga som jag tror att de generellt blir efter honom.
Camaro själv är ju kanonfin och hans avkommor verkar bli bra i typen och få bra gång. En del vet jag har haft problem att rida in sina Camaro-avkommor, men när det är gjort har de gått bra!
Har du ett mkt skarpt sto avråder jag nog, men om man vill förbättra typ och gång tycker jag absolut att han är att rekommendera.
Varför han inte tävlas tror jag personligen (har inga belägg för det) beror på att Millegarne helt enkelt inte hittat en hoppryttare som de kan samarbeta med, och deras dotter rider bara dressyr...
Synd att han inte tävlas, han hade fått SÅ mycket fler ston om han visats ute men det blir samma misstag som de gjort med sina andra hingstar som inte heller visas ute...

Har inte heller sett så uppseendeväckande avkommor efter honom,så för mig finns det mkt intressantare hingstar!
Sedan tycker jag att argumenten att inte tävla honom verkar bullshit!

Det finns ju fler avkommor för framtiden som skall få visa upp sig.

Min tex. :rofl:

han har helwan som mf,

Sedan måste jag hålla med om att det är synd att man inte fått se mer av Camaro på tävlingsbanorna, vad nu än orsaken är.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Avel Hejhej! I veckan nu får jag hem ett jättefint litet sto för hantering och inridning efter Camaro M UE: Pik Trumpf Det vore...
2
Svar
24
· Visningar
5 487
Senast: Görel
·
H
Avel Ja då har man kommit till tiden då lillan ska fylla 3 och tankar på betäckning är i full gång. Jag har några egna funderingar men önskar...
2
Svar
29
· Visningar
2 857
Senast: Helena T
·
Avel Hej hej! Jag ska snart bli en stolt ägare till ett stoföl e: Camaro M 979. Men jag har inte sett så många avkommor efter honom och...
Svar
7
· Visningar
4 877
Senast: Mazarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?