Camaro M 979 & Looping 876

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chilipop
  • Startdatum Startdatum
C

chilipop

Försöker leta hingst till mitt sto, det är svårt det! Finns så många!
Men nu har jag en el. två hingstar som kanske passar. Så nu undrar jag om det är någon som har lite "bakom kulissen" tips till mig. Om det är någon som har träffat el kanske jobbat med nån av dessa hingstar...

Vilket har temprament hingsten i vardagen & ev. tävling/uppvisning?
Vad är hingstens plus respektive minussidor?
Hur blir avkommerna? Blir dom bäst med en speciell typ av sto?
Osv.....

Vad ni än kan komma på så blir jag djupt tacksam!

Sv: Camaro M 979 & Looping 876

varken camaro eller looping tävlar väl?
Inte looping iaf, gammal skada som satt stopp för de.
Har sett en film på looping från gurresta och där går han i hagen o är väldigt cool fast de är massa folk o hästar i omlopp.

Jag kan själv tycka att looping har lite tråkig exteriör men har ridit 3 avkommor till honom som alla har varit supertrevliga :love:
Gummibollar med normala till bra rörelser och framför allt otroliga skallar :bow:

Jag har träffat Looping live för lääänge sen. När han var på Markebäck. Vilket fall så var han en jättetrevlig och cool hingst.

Nackdelen med Looping är väl att han synts lite för lite och inte har så mycket egna meriter pga sin skada.
Fördelarna är ju att han lämna god exteriör och typ, trevligt lynne och lämnar avkommor i alla disipliner. Har dessutom bra sperma kvalité.
Mitt fullblods sto fick förra året en gudomlig avkomma efter honom och väntar ett helsyskon nu i maj.
Han är själv mycket trevlig också.

Jag har tyvärr ingen vetskap om Camaro men Looping däremot :love: Störtskön kille som e jättetrevlig att hantera! Fick som sagt tyvärr ingen chans att visa upp sig på tävlingsbanorna som det var meningen att Tinne Wilhelmsson skulle göra.
Jag har dessutom ägt en avkomma efter Looping. Helt okomplicerad att rida in (va i princip bara att sitta upp ;)). Dessutom var han otroligt personlig o lättlärd. Charmade alla med sina tricks! Hihi!
Tror att Looping passar dom flesta ston. Verkar som man kan rida vilken diciplin som helst med hans avkommor... Finns avkommor som tävlar höga klasser i dressyr, hoppning o fälttävlan.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om honom tror jag ;)

Jag har ett sto f. 03 e. Camaro M. Väldigt snygg och trevlig, rör sig bra och hoppar trevligt och gärna. Hoppar alla typer av hinder och är överlag väldigt orädd, men stressar lite lätt upp sig (tror dock det är mammas gener som spökar). Jag har både bilder och filmer om du är intresserad, PM:a i så fall.

Generellt de avkommor jag har sett är trevliga och lika i typen samt rör sig bra och hoppar trevligt.

Jag tycker att det känns som två ganska olika hingstar. Camaro ligger högt på blup-indexen och hans avkommor visar sig i championat etc. Looping vet jag inte riktigt, han är väl kanske inte dålig, men tja... Jag hade av de två definitivt valt Camaro M. Nu är jag kanske partisk eftersom vi har en bra Camaro-avkomma. Har ibland hört att det kan vara lite nerv i Camaro-hästarna, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara negativt.

Vad vill du ha för starka sidor hos hingsten?

Tack för alla svar!!!!!:bow:

Jo, jag har ett sto e. Quite Easy - Maraton som är jätte trevlig o hanskas med men vid ridning har hon lite humör och kan vara ganska rund om ryggen om man kan säga så... ;)

Så jag vill inte ha en hingst till henne som spär på det!
Annars vill jag förbättra galoppen, inte försämra skritt o trav (har helt ok enligt mig :p) och sen är hon lite åt det lågställda hållet så det får jag också tänka på... O så klart förbättra hoppningen!!

Men tempramentet är ganska viktigt för mig för att jag tror att jag ska behålla det själv, och jag är ingen profsryttare

Är det någon där ute som har blandat Quite Easy el. Maraton med de ovan nämda hingstarna????

Jag säger som så här:

Looping kan man lägga på vilken piraya/krokodil/yrhätta/kärring/nervrak som helst och ändå få en avkomma med mycket trevligt temprament. :D

Camaro är ju lite mer känd för att lämna skarpt, inga knäpphuvuden men mycket nerv och skarphet.
Maraton är ju känd för det samma, Även Magini och Briar är ju likadana och Maraton finns ju bakom båda så jag gissar på att ditt stos hyss kommer därifrån ;)

Såg en jättefin Looping-Fullblod igår när vi var o löshoppade. Han hade 4 likadana. Alla hade fått en oerhört flott sida o mycket bra temperament. Jag var nyfiken just för att jag hade funderingar på att ev använda Looping på mitt sto med 50% fullblod.

By the way...den hoppade jättebra o hade en bra galopp. Traven var en 7 inte mer.

Tack för alla svar!!!!!:bow:

Är det någon där ute som har blandat Quite Easy el. Maraton med de ovan nämda hingstarna????

Jag var för några år sen fodervärd på ett sto e. Looping - Maraton - Lansiär och tog ett föl på henne. Jag äger även mamman (alltså e. Maraton). Det blev en mycket bra kombination. Mamman är lite den gamla typen häst, dvs lite lågställd och lite åt det grövre hållet. Dottern e. Looping är inte lågställd och inte lika grov, dock inte ädel. Hon har jättebra psyke (det har visserligen mamman också, så det är svårt att veta var det kommer ifrån) och bra ridbarhet. Tyvärr bara tävlad i lätta klasser hoppning och dressyr pga en gaffelbandsskada som strulat lite de senaste åren.

Här är några bilder på henne.

Observera att på bilden med de små "riddarna" är hon bara 4-5 år, så psyket är helt perfekt!

Mer bilder på henne och mamman finns på min hemsida http://medlem.spray.se/stommen

Lite humör har min tjej också, och där vet jag inte hur mamman var. Jag kan nog hålla med QuickStar, iaf stämmer det väl på min, lite nerv, men inte knäpp på något sätt.

Ang. det andra, galopp och hopp har ju Camoro lämnat så det räcker och blir över, min har 8:a på galoppen på 3-års med kommentaren "i uppförsbacke" och det hade då inte hennes mamma..

Jag är inte heller någon proffsryttare, men gillar att tävla, och jag är supernöjd med min Camaro..

Hej, Har under vintern ridit in 4 st Camaro M-avkommor, samtliga har visat samma beteende men olika mkt. Spända för sadelgjorden, kanska mkt nerv för omgivningen och saker som händer lite plötsligt. Kan nog bli lite mkt på ditt Q E-sto. För övrigt har det blivit trevliga ridhästar men det har tagit betydligt längre tid med inridning än normalhästen. Alla fyra hade helt olikstammade mödrar så beteendet kan nog anses komma från hingsten. På det positiva planet finns också en hel del - mkt snygga hästar som står bra på sina ben, bra gång, spänstiga och hoppar bra. Blir finfina rid/tävlingshästar men kräver sin tid och kunnig utbildare. Lycka till med betäckning och kommande föl.

Försöker leta hingst till mitt sto, det är svårt det! Finns så många!
Men nu har jag en el. två hingstar som kanske passar. Så nu undrar jag om det är någon som har lite "bakom kulissen" tips till mig. Om det är någon som har träffat el kanske jobbat med nån av dessa hingstar...

Vilket har temprament hingsten i vardagen & ev. tävling/uppvisning?
Vad är hingstens plus respektive minussidor?
Hur blir avkommerna? Blir dom bäst med en speciell typ av sto?
Osv.....

Vad ni än kan komma på så blir jag djupt tacksam!

Looping verkar vara en riktigt cool typ, jag rider förbi hans hage varje dag med mina ston. (Vi bor grannar) Han är vaken och intresserad men en riktigt hel-lugn typ, håller koll på omgivningen och verkar trygg. Snygg är han också! :)

Jag har en Camaro häst som är fem år. Hon har mycket humör, men hon har också väldigt lätt för sig och tar till sig utbildning mycket bra.
Hon har skött sig utmärkt på tävling, från första starten och jag anser att det måste finnas lite go i en häst om den ska kunna bli bra.
Jag hade aldrig tvekat på att välja Camaro framför Looping, då alla Camaro avkommor jag sett har visat utmärkt hoppförmåga. Dessutom skadar det inte att de är lättsålda...

O med det menar du att Looping hästarna inte är det???
O vad grundar du det på?
Bara nyfiken då de Loopinghästarna runtikring jag bor är det stor efterfrågan på.

Jag har ingen erfarenhet av Looping alls.Härnere finns tyvärr inte många efter honom. Men han har en stam som tilltalar mig väldigt, och de som har avkommor efter honom verkar ju väldigt nöjda.

Camaro är en av mina favoriter däremot. Här nere finns många avkommor efter honom, och de är mkt attraktiva på marknaden.
Jag håller med om att dom har nerv och uppmärksamhet, men att de skulle vara mer svåra att rida in, är ingenting som jag hört om/märkt.
Men givetvis det behövs känsliga och lyhörda ryttare för att rida sådana hästar.

Mitt val på en QE kanske hade varit Looping ändå, mest för att jag tycker QE har lite mkt krut själv...
men som sagt - helt utifrån vad jag kan utläsa av hans stam, och vad goda vänner som har haft avkommor efter honom sagt.

Jag är "fodervärd" åt ett Looping sto f -03
Rör sig trevligt, hoppar trevligt och har en flott sida. Jättetrevlig, vill göra rätt när man rider henne samtidigt som hon inte är som en "död kossa". Ägaren föll för henne just för hennes temperament.

19838040.jpg

Liknande trådar

Avel Hejhej! I veckan nu får jag hem ett jättefint litet sto för hantering och inridning efter Camaro M UE: Pik Trumpf Det vore...
2
Svar
24
· Visningar
5 487
Senast: Görel
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 588
Avel Hej hej! Jag ska snart bli en stolt ägare till ett stoföl e: Camaro M 979. Men jag har inte sett så många avkommor efter honom och...
Svar
7
· Visningar
4 879
Senast: Mazarinen
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna