A
alisson
Vill bara lite snabbt påpeka att Bates inte passar alla hästar, inte ens någotsånär. Har själv letat sadel i flera år men inte hittat någon pga för smala bomvidder. Har fått gå upp i pris hela tiden och tänkte att i "värsta" fall får jag väl köpa mig en ny Bates med utbytbara järn för att få vidden. Den vidaste skulle enligt säljaren bara behöva användas på små smällfeta ponnyer utan manke. Så till sist bad jag om att få testa och fick det vidaste järnet isatt. Åkte till stallet glad i hågen och hoppades att en sadel äntligen skulle passa. Den verkade ha en rak bom och jämna breda bossor. Och så upp på hästen.... Fick nästan en chock. Sånär som på att den faktiskt kom hyfsat ner på henne framtill så låg den bedrövlig på alla andra ställen. Den kom av snabbt som ögat och ännu ett märke bortsorterat.
Ok, nu är jag väl ett undantag men ville bara berätta att det inte bara är att gå och köpa en Bates utan att få alla de vanliga sadelkvalen på köpet.
Wintec har också upptäckt att det inte var någon ide att stoppa in ännu vidare koppjärn för då pasar den inte i bak. Nu har dom tillverkat en annan ex.vid sadel med egna ännu vidare koppjärn.