Bytesproblem

alazzi

Trådstartare
Har börjat att försöka träna att byta galopp på min häst. Och jag märker att allt stökar pga av min sits. Jag är stel och har svårt att släppa fram den nya innersidan när vi ska byta till vänster galopp. Åt höger fixar jag kroppskontrollen mycket bättre. Men när vi ska byta åt vänster så är jag låst i vänsterbenet och jag sitter och drar åt mig vänstertygeln. Jag vet teoretiskt vad som står i böckerna om hur man gör. Men min kropp är så oliksidig så det går bara när vi ska göra ett byte åt höger.

Vi har provat lite olika metoder för att testa bytena för att se vad som går bäst.

På min förra häst hade jag inte dessa problem, antagligen för att han hade lätt för byten och på honom var det ingen skillnad vilket håll jag skulle byta åt. Min nuvarande häst är inte lika lätt att byta på.

Sv: Bytesproblem

Ett tips som jag tror att många kommer ge dig är att ta hjälp av en tränare. Det är svårt att via internet ge dig tips och råd.
Kan hästen byten? Att kunna samla galoppen och påbörja piruetter mm, stärker hästen och gör det i sin tur lättare för den att byta galopp.

Lycka till!! :bump:

hur fungerar det att fatta den vänstra galoppen? om du inte har någr problem där så gör du troligtvis för stora rörelser med din kropp i bytesmomentet.

men annars så rekomenderar jag att du får din kropp ordentligt undersökt av en ortoped!

även hästar har svårare åt ena hållet.
Ställ igenom till vä.o ha den på nya ytter- hö. o sitt kvar o låt hästen flytta dig- i bytet.
använd spöt som hjälp.

hur fungerar det att fatta den vänstra galoppen? om du inte har någr problem där så gör du troligtvis för stora rörelser med din kropp i bytesmomentet.

men annars så rekomenderar jag att du får din kropp ordentligt undersökt av en ortoped!

Inga problem att fatta galopp. Kan fatta förvänd galopp i båda varven på hjälpen. Visst får jag göra ganska stor hjälp än så länge för att fatta förvänd galopp, men hästen gör det i alla fall. Nu fattar jag ur en förvänd sluta. Rättvänd galopp fungera klockrent.

Ett tips som jag tror att många kommer ge dig är att ta hjälp av en tränare. Det är svårt att via internet ge dig tips och råd.
Kan hästen byten? Att kunna samla galoppen och påbörja piruetter mm, stärker hästen och gör det i sin tur lättare för den att byta galopp.

Lycka till!! :bump:

Tack!

Min man står på marken och hjälper mig mycket.

Hästen kan tyvärr inte byten utan det är två nybörjare som ska göra detta. Jag är inte säker på byten själv.

Jag har ridit mycket förvänd galopp för att stärka hästen.

Varför säger tränaren att det är perfekt:mad:

den är ett halvt språng efter med bak.

Du måste rida bättre- inte så höga händer o planlösa tygeltag:crazy:
Var noga var du har skänkeln- förbered.

Jag skulle ha en bättre galoppaktion. ju större svävmoment desto lättare att byta i det.

Tränaren vill nog inte göra mig besviken. Vi är ju nybörjare och behöver positiv förstärkning. Den som säjer "perfekt" är min man, inte tränaren.

Efter att jag hade sett denna videon så lovar jag dig att mina händer åkte ner flera decimeter:D

jaha:rofl:

Bättre galopp, mindre framtung o sen rek. att ha spöt som förstärkning vid bytande ytterskänkeln.

Funkar inte det KAN man pröva att peta på nya inre bak.
Byt INTE över bom bara.

Tänk efter hur den sätter ner benen över en bom.
Den börjar inte bytet bak, utan blir just- ett halvt språng efter med bak. Skitsvårt att komma tillrätta med- om hästen har lärt sig den tekniken.

kallar det för hoppbyten- ändamålsenliga, men inte ett korrekt byte i språnget.

Ok, det hade jag ingen aning om. Har bara sett en massa hoppryttare träna så, men då blir det ju som du säjer hoppbyten. Tack för förklaringen.

Det har vi aldrig tränat. Kanske lite dumt att inte gå hela vägen. Men vi på de clinics som jag har ridit hittills så har man direkt börjat med byte i språnget utan att träna enkla byten.

Det kan jag väl köpa, men just i inlärningssyfte och för att få en lydig häst så är ju enkla byten ingen dum övning. Särskilt om den byter som på filmen, då den är före fram.

En sak till med att det är bra med enkla byten.
Du kan samla hästen innan skritte- inga travsteg emellan.
Lika så i fattningen.

När hästen sen kan det så byter man nästan i samma veva som man avbryter avbrottet o istället rider framåt.

Man bör lägga det på samma ställe- om hästen inte blir för het.

En sak till med att det är bra med enkla byten.
Du kan samla hästen innan skritte- inga travsteg emellan.
Lika så i fattningen.

När hästen sen kan det så byter man nästan i samma veva som man avbryter avbrottet o istället rider framåt.

Man bör lägga det på samma ställe- om hästen inte blir för het.
Hästen blir het och förekommer mig. Vi började med byte på X men hästen började stöka redan i hörnet så vi var tvungna att byta övning. Hästen hoppade omkring hejvilt och stökade direkt när han förstod att vi skulle träna byten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka