Ja, ibland upplever jag bara att hundarna kan och förstår - men de vill inte. Och då är det heller inte fel att säga till dem att hördudu - du kan det här, sluta sjåpa dig. Men, det förutsätter ju så klart att hunden förstår vad jag ber den om
Jag upplever att många tycker det är svårt att komma till kravfasen i träning, ofta helt enkelt för att de aldrig testat. Man vågar inte riktigt, för ibland är det mer bekvämt att belöna sig ur problem än att ta steget och ställa kravet
Min erfarenhet är att en hund som får en balanserad kravbild och en ”positiv” press på sig, dvs som givetvis inte blir rädd eller obekväm av det, förstår att man ibland helt enkelt behöver göra som man blir tillsagd. Det blir en självsäker och trygg hund som litar på att föraren har koll. Även när det gäller saker som den faktiskt inte har lust med.
Hade någon av mina hundar vägrat släppa - som kan ”tack” och förstår att man släpper oavsett vad man har i munnen - så hade jag absolut bänt upp munnen på dem. Sedan hade jag tränat med samma föremål och påmint om att jo, ”tack” betyder exakt samma sak när du håller i detta som i vadsomhelstannat. I träningen där hade jag belönat med något superbra, men jag hade absolut inte använt mitt superbra godis som en muta för att släppa.