Byter galopp ofta, vad göra?

Idas

Trådstartare
Jag har en femåring som vid hoppning byter galopp väldigt ofta, trots att jag sitter helt still och bara rider framåt.

Han är väldigt het och jag tror det beror på att han blir så uppspelt?

Finns det något man kan göra/träna på så att detta blir bättre, eller kommer det kanske bli bättre när han blir äldre?

Här ser man, speciellt mellan första och andra hindret:

http://www.youtube.com/watch?v=-n7-osLiJis

Sv: Byter galopp ofta, vad göra?

Ja, så kan det mycket väl vara tror jag.
Eftersom din ponny fortfarande är ung kan den ju ha svårt att hitta sin egen balans vilket kanske gör att när den vinglar till så byter den galopp också. Tror det kommer bli bättre med tiden. Fortsätt bara som du gör, sitt still och rid framåt.

SOm sagt, har inte hittat sin egen balans än. Sen tror jag det skulle lösa sig om du lät hästen galoppera på lite mer och inte håller hästen för hårt. Ser ut som att hästen blri mer stressad av det och galopperar på stället.

Jag tycker inte alls att det ser så farligt ut !

Jag tror att om du kan rida honom lite mer på unghästvis, dvs låta honom lösa uppgiften mera själv och bara galoppera på.

Han orkar inte bära upp sig i kort galopp än, så han slår upp ur formen och byter för att försvara sig. Ofta kan det kännas som att man rider mycket fortare än man faktiskt gör, jag tror du skulle vinna på att vara lite lättare i sitsen och låta honom flyta på mer. Många lite känsligare hästar blir studsiga när ryttaren blir stum i handen, våga lätta lite mer och ha en låg, stilla hand.

Tycker inte heller att det ser illa ut, ni kommer nog få till det bra!

Att hästen byter galopp hela tiden har ofta att göra med att hästen har svårt med balansen/eller saknar styrkan att "fullfölja" samma galopp när det blir lite jobbigt. För att kompensera börjar då hästen byta galopp.

I ditt fall kan det mycket väl vara att hästen också är lite extra taggad för att det är tävling, sedan var det en ung häst va? Då har den inte alltid styrkan som krävs för att galoppera genom hela kroppen och orkar inte sätta under sig bakbenen.

Träna mycket hemma på att ligga i en bra men lugn galopp i fältsits och bara låt hästen rulla....när den gör det bra och avslappnat kan du börja kräva att hästen ska jobba genom kroppen och använda sig av sina bakben (genom övergångar och tempoväxlingar)

Tänk även på att du själv ska vara stadig i din skänkel för att inte ge hästen "dubbla signaler", och rid med en låg och lugn hand. Även en het häst måste ridas fram till handen, så att man inte fastnar med handbromsen i;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 141
Senast: Sel
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar