Byter beteende beroende på sällskap

Bison

Trådstartare
Blev kanske lite oklar rubrik där.
Går jag själv eller med kompisar är Ruben alltid så himla chill. Vid hundmöten kan han titta men inte mer. Om någon skäller på honom kan han gruffa lite men fortsätter bara gå.

Men är min pojkvän med oss blir han så jäkla stöddig. Han spänner upp sig, hoppar jämfota, sprätter och kaxar järnet.
Bara när vi är i min stad, är vi iväg eller hemma i killens stad är han som vanligt.

Varför blir han plötsligt så dryg hemma när han är med?

Vad gör pojkvännen annorlunda/gör han något annorlunda? Har han behövt hälsa på andra hundar med pojkvännen men inte med dig? Blir din pojkvän spänd när han ser andra hundar för att han vet vad er hund kommer göra? Har ni testat skvallerträning? Ledsen att jag besvarar en fråga med fler frågor men lite mer info kanske hjälper :)

Mest troligt så känner han att han "måste" ta mer ansar för att hålla koll på vad som rörs i omgivningarna. Troligen för att du skiftar fokus en del, beroende på om du är själv eller om pv är med.

Vad gör pojkvännen annorlunda/gör han något annorlunda? Har han behövt hälsa på andra hundar med pojkvännen men inte med dig? Blir din pojkvän spänd när han ser andra hundar för att han vet vad er hund kommer göra? Har ni testat skvallerträning? Ledsen att jag besvarar en fråga med fler frågor men lite mer info kanske hjälper :)

Jag är alltså med och håller i kopplet.
Killen går bara bredvid mig och gör ingenting.
Därför jag tycker det är konstigt att han förvandlas till drygot själv. Han skäller inte och gör inga utfall. Han spänner bara upp sig, studsar, gurglar och ser så himla töntig ut 😂
Jag fattar verkligen inte vart det kommer ifrån.
Jag har inte testat skvaller eftersom det aldrig har behövts innan.
Jag kan bryta honom genom att säga åt honom, när jag slutat skratta 🙈

Mest troligt så känner han att han "måste" ta mer ansar för att hålla koll på vad som rörs i omgivningarna. Troligen för att du skiftar fokus en del, beroende på om du är själv eller om pv är med.

Tycker det är konstigt att han bara gör det hemma?
När vi är iväg i annan stad lullar han bara runt lika obrydd som vanligt av folk och hundar.

Tycker det är konstigt att han bara gör det hemma?
När vi är iväg i annan stad lullar han bara runt lika obrydd som vanligt av folk och hundar.
Håller absolut med @Gnist hemma har han checklistan med alla uppgifter som ska fixas med, alla andra hundar att hålla koll på, så man kissar över på rätt ställe och så. I en annan stad har han inte samma uppgifter samt att antagligen blir det en annorlunda stimuli. Både att det blir mer plus att han inte har egna uppgifter där. Ungefär som min som skäller på dörren hemma, men inte hos någon annan vi hälsar på, om det skulle komma nån.

• Gilla
Reactions: Sel
Håller absolut med @Gnist hemma har han checklistan med alla uppgifter som ska fixas med, alla andra hundar att hålla koll på, så man kissar över på rätt ställe och så. I en annan stad har han inte samma uppgifter samt att antagligen blir det en annorlunda stimuli. Både att det blir mer plus att han inte har egna uppgifter där. Ungefär som min som skäller på dörren hemma, men inte hos någon annan vi hälsar på, om det skulle komma nån.

Jo, det är jag med.
Men just att han blir så kaxig bara för att killen är med förstår jag inte.
Inte när han är obrydd om jag går med någon annan.
Har en kompis som går på promenad med honom ibland själv, han är inte hundvan alls, rädd för andra hundar osv. Då är Ruben lika obrydd som när jag går med honom.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar