Byten samt skänklevikning i gallop?

Sv: Byten samt skänklevikning i gallop?

filmen fungerar inte för mig, men jag har börjat förstå lite hur det är ändå...

sätter hästen ner frambenen också på samma gång? alltså först bakbenen sammtidigt och sen frambenen samtidigt, som en gunghäst då?

varför görs denna röreslse? för själva samlingen skull eller vad för rörelse kommer efter terre a terre?

filmen funkade till slut för mig.
begriper dock inte vad denna rörelse ska vara till för nytta..... :confused:
kan någon förklara lite kortfattat?

terre a terre användes i kriget för att kunna hoppa fram till sin motståndare (något sådant), jag har läst någonstans att någon häst kunde hoppa fram och tillbaka och i sidleds i terre a terre. :eek:

Efter terre a terre måste väl kapriolen komma ??

Dondimpen skrev:
det är v'll inget konstigt med skänkelvikning igalopp? Det brukar jag göra och jag gör det precis som vanlig skänkelvikning..snett igenom helst. Te.x om du har vänster galopp..gör du skänkelvikning ner till vänsterhörn. Det gäller bara att ha hästen riktigt samlad och kort.annars funkar det bra. Det kan dock ta lite tid att träna upp då hästen oftast har svårare att bära upp sig i just skänkelvikning i galopp..lycka till! =)

Vad är ditt syfte med detta :confused:

Hej!
När min kuse skulle börja hoppas, juni-04, 4 år, inför kvalitetstävlan så gjorde tjejen som hoppade honom byten från första början. Helt okomplicerat! Jag tror att vi dressyrryttare gör saker o ting för svårt ibland. Hennes mening var att det är mycket lättare att lära en obalancerad häst byten än en som är välbalancerad, för då kan du mycket lättare i rätt ögonblick ändra tyngdpunkten och hästen faller in i andra galoppen.... Och om man tänker efter så gör ju hästarna i hagen byten från att de är bäbisar....

Problemet är ju bara att en hoppryttaren sällan bryr sig om kvalitéten på bytena. Det gör t ex inget om bytet börjar fram, vilket är ett generalfel inom dressyren.

mvh Jessica

lån.
Och många byter "genom tyglarna" eller vad man ska kalla det för, jag kan inte riktigt förklara..
Min pålle var hopphäst när jag fick honom, och det var svårt att skola om "bytena"..
Dressyrmänniskor lär väl inte heller in bytena förräns pållen är tillräckligt stark o balanserad för att klara det, måste väl vara bättre och mindre slitsamt..

tack till alla som försökt reda ut terre a terre. förstår nu :D

generellt tycker jag att dressyrryttare börjar alleles för sent med byten, byten ska vara enkelt och okompicerat. föl i hagen byter galopp så varför inte fortsätta med det. Jag har ridit treåringar som byter galopp utan problem.

sen är det många hoppryttare, mer generellt än dressyr, som någon sa inte bryr sig om kvaliten på galoppombytet och det är synd. varför inte kombinera :)

jag har min tredje hopphäst nu som gör helt rena byten. har själv fått dom till det. min ponny gjorde serier i var tredje, sen byter dom ofta på tävlingsbanan ett efter bak vilket är tidssparande i en omhoppning. men alltid rena när jag tränar.

mvh cissan

men ett föl har inte en ryttare somklunsar runt på ryggen :devil:

Varför är det tidssparande i en omhoppning :confused:

det kan vara tidssparande i en omhoppning om hästen gör bytet orent då den inte stannar upp, man inte samlar för att lägga ett byte. hästen gör alltså bytet när den svänger, ryttaren lägger inte ett bytet.

jag menar ju att föl kan göra byten på så enkelt vis alltså behövs inte ryttarens komplicerade hjälper för att lära hästen byta och då kan man göra det i redan tidig ålder. sen är det en annan sak att lära hästen byta för hjälpen men varför kan det inte ingå i unghästen utbildning efter fråmåt, svänga mm hjälper...?

fast det här är bara mina funderingar och hur jag tror att det är, :angel: är ingen expert.

:banana: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka