Byten samt skänklevikning i gallop?

Sv: Byten samt skänklevikning i gallop?

Jag kan säga vad jag tycker är lättast när det kommer till skolor i galopp. Öppna i galopp är inte särskilt svårt längs en långsida, börja med bara lite lite tvärning och bara korta bitar då det kan vara lite jobbigt för hästen i början. Sluta i galopp kan du börja med på tex. halvt igenom, där brukar det kännas ganska naturligt tycker jag. Lättast är det om man har en spegel att rida mot, men alla har ju tyvärr inte tillgång till det! ;)

fast sen krävs det väl också att hästen rätt och bra musklad och att den klarar att gå i ett kortare (långsammare) galopptempo?

Lord Owen skrev:
fast sen krävs det väl också att hästen rätt och bra musklad och att den klarar att gå i ett kortare (långsammare) galopptempo?

Det är det jag menar med balans ;) Man brukar i regel lära in öppna och sluta ur en volt, man ser alltså till att få hästen "acceptera" volten och böja igenom hela kroppen så den blir urgröpt i innersidan. När hästen är det ber man den helt enkelt fortsätta ut på spåret med framdelen innanför = öppna, eller bakdelen innanför = sluta. Det är väl det klassiska sättet att lära hästen sen finns det en massa andra varianter.

Som sagt, galoppfattningar tränar hästens styrka speciellt galoppfattningar ur samlad skritt. Så är hästen tillr'ckligt lugn och lydig så den inte blir het av galoppfattningar tycker jag du ska träna MASSOR på det. Samla skritten - fattning - galoppera 3-4 språng- avbrott- samlad skritt igen osv och så kan man variera antal galoppsprång men ta inte fler än hästen orkar med att balansera sej i. Oftast orkar den bara med 1-2 språng och sen ökar man med 1-2 språng till för varje träningstillfälle.

Ang Terre-a-terre igen så är den som sagt inte fyrtaktig, men man lär in den genom att galoppera i fyrtakt (skolgalopp.?) och sen t ex gå sidvärts för att få hästen sätta benen mer i tvåtakt :P

Ja, givetvis! Kanske tog det lite för givet... :p Men när man är på väg mot en hyffsat balanserad samlad galopp tycker jag man kan börja leka med skolor i galopp, skolorna i sig kan hjälpa till att samla upp galoppen.

Sluta i galopp längs långsidan, alltså med bakdelen innanför gillar jag inte riktigt...Det är svårt att få till så att det blir en bra sluta. Eftersom många, många hästar redan galopperar med bakdelen innanför (många fler än vad man tror eftersom många har svårt att känna det själva) och "ljuger" eller vad jag ska kalla det...

...Å andra sidan är väl diagonalsluta ganska svårt? Och slitande.. Eller slitagedelen kan jag ha blandat ihop med skänkelvikningar på diagonalen.

Jag skulle nog inte heller ha lärt in det i galopp på det viset, men det är det mest logiska sättet och är lättast att lära ut.

Totola skrev:
Det är det jag menar med balans ;) Man brukar i regel lära in öppna och sluta ur en volt, man ser alltså till att få hästen "acceptera" volten och böja igenom hela kroppen så den blir urgröpt i innersidan. När hästen är det ber man den helt enkelt fortsätta ut på spåret med framdelen innanför = öppna, eller bakdelen innanför = sluta. Det är väl det klassiska sättet att lära hästen sen finns det en massa andra varianter.

Som sagt, galoppfattningar tränar hästens styrka speciellt galoppfattningar ur samlad skritt. Så är hästen tillr'ckligt lugn och lydig så den inte blir het av galoppfattningar tycker jag du ska träna MASSOR på det. Samla skritten - fattning - galoppera 3-4 språng- avbrott- samlad skritt igen osv och så kan man variera antal galoppsprång men ta inte fler än hästen orkar med att balansera sej i. Oftast orkar den bara med 1-2 språng och sen ökar man med 1-2 språng till för varje träningstillfälle.

Ang Terre-a-terre igen så är den som sagt inte fyrtaktig, men man lär in den genom att galoppera i fyrtakt (skolgalopp.?) och sen t ex gå sidvärts för att få hästen sätta benen mer i tvåtakt :P

men då borde det vara rätt lätt att ocksp kontrollera om hästen ifråga kan dessa rörselser om man nu kan ta dem ur volten. har inte helt haj på hans utbildningsnivå nämligen. :angel:

spec. galoppfattningar har annars jag och min häst (är jag som är problemet) haft en del problem med. trav = jag upplever det som att han hellre vill slängtrava och jag tror att han upplever det som att jag spänner mig och faller aniningen framåt. vad göra? från skritt känns det som om han inte orkar med riktigt, det går men blir liskom i traven en aning ograciöst. :angel: känns som om han inte riktigt orkar med. men sedan när han är på sitt pigga humör så gör det minnsann. vad kan detta bero på och hur ska jag göra för att på ordning på det?

Totola skrev:
Jag skulle nog inte heller ha lärt in det i galopp på det viset, men det är det mest logiska sättet och är lättast att lära ut.

vilket sätt menar du?

Sluta och Öppna ur volter fick jag lära mig först.. Även sett att man lär in det så för hästen också.. vet ej om det är rätt, men har sett det rätt ofta iaf..

En bra övning jag fick göra;(först i skritt sen i trav)
Kom i vänster varv, i hörnet gör en minivolt en sluta ut till x, där en minivolt åt höger(rakrikta först)och sedan sluta ut till spåret.. sen rider man till nästa hörn och gör samma sak.. Red på ca halva ridbanan kanske..
Då tränar man ju slutor åt bägge hållen..
Tyckte det var en rolig övning då jag och pålls haft lite svårt för det förut.. Men nu blev han så himla lösgjord och fin, knappt spände sig något alls..! :D

Diagonalsluta är svårt att få bra, som allting annat egentligen! Men det som är bra med diagonalslutan är att man BEHÖVER ju inte tvära till max från början, man börjar försiktigt, bara lite lite tvärning, för att sedan bygga på i sin egen takt!

Lord Owen skrev:
men då borde det vara rätt lätt att ocksp kontrollera om hästen ifråga kan dessa rörselser om man nu kan ta dem ur volten. har inte helt haj på hans utbildningsnivå nämligen. :angel:

spec. galoppfattningar har annars jag och min häst (är jag som är problemet) haft en del problem med. trav = jag upplever det som att han hellre vill slängtrava och jag tror att han upplever det som att jag spänner mig och faller aniningen framåt. vad göra? från skritt känns det som om han inte orkar med riktigt, det går men blir liskom i traven en aning ograciöst. :angel: känns som om han inte riktigt orkar med. men sedan när han är på sitt pigga humör så gör det minnsann. vad kan detta bero på och hur ska jag göra för att på ordning på det?

Jag har också alltid haft lättast med galoppfattningar från skritt. Varför? Jo för att man har bättre kroppskontroll och balans i skritten. Man kan träna på att verkligen sträcka upp sej och använda magmusklerna till att inte trilla framåt för det är i regel då hästen "rinner iväg". Och TÄNK PÅ att hästen INTE får öka traven innan galoppfattningen! Den ska kunna ändra benförflyttningen utan att öka tempot. Om du inte har för sakta grundtempo i traven redan från början.

Det jag menade med "den metoden" som jag själv inte skulle använt, då menade jag att lära in sluta i galopp genom att rida volter och sen fortsätta ut på spåret med rumpan innanför. I skritt och trav brukar det fungera, men i galoppen finns det säkert bättre sätt.

Totola skrev:
I skritt och trav brukar det fungera, men i galoppen finns det säkert bättre sätt.

som vaddå? *nyfiken*

har någon annan tips på hur man lär in slutor/öppnor och BYTEN som det inte pratats så mkt om än pga min ihopblandning med skänkelvikning :angel:

Byten kan man lära in på det klassiska sättet som sagt, att göra enkla byten galopp- några steg skritt - fatta den andra galoppen och så kortar man helt enkelt av antal steg emellan. Sen när man vill lära in byten i språnget kan man galoppera i förvänd galopp så hästen tycker det känns logiskt att byta till "rätt" galopp, och så sitter man helt enkelt om i den andra galoppen (byt i "svävmomentet" så är det lättast att få fötterna på plats)

Andra metoder på galoppslutar har jag tyvärr inte då jag själv aldrig haft tillräcklig koll både på mej själv och hästen att det känts aktuellt i galoppen.

Kom på en grej, hur bygger man upp hästens magmuskler? Är ju lite långsökt med sit-ups..... :rofl:

Allt som tränar "ryggen" tränar magmusklerna. Det är magmusklerna som ska jobba för att hålla ryggen uppe. Skritta sakta i nedförsbackar, galoppfattningar, skritt-travövergångar m.m. tränar magmusklerna. Och allmänt att rida hästen kort, samlad.

Nja, det beror på om DU kan känna skillnaden mellan öppna/sluta och krabbgång i galopp :devil:

Min valack fick ett tag en fix ide om att man BARA kunde galoppera i vänster galopp på ridbanan. Och kräket är välbalanserat så han gick utan större problem på tolvmetersvolter i förvänd galopp och jag kunde flytta honom sidledes bort från vänsterskänkeln utan minsta problem. Dles på en långsida, och dels ur volt. Men inte var det några äkta sidvärtsrörelser i galopp inte ;)

Ang byten så JAG föredrar att först se till att de utan problem fattar båda galopperna lugnt, fint och bärigt från SKRITT. Sen fattar jag ena galoppen, galopperar, bryter av till skritt (ev med travsteg emellan i början) och fattar ny galopp. Sen minskar man ner så att det är galopp - ett skrittsteg (direkt ner tills kritt alltså) och ny galopp. När det sitter är hästen nog på hjälperna och stark nog att byta i språnget och då är det 'bara' att räkna in och ge byteshjälpen i rätt moment så byter de, om än att man får vara övertydlig i början. Glöm inte ge efter i nya innertygeln i bytet.

spec. galoppfattningar har annars jag och min häst (är jag som är problemet) haft en del problem med. trav = jag upplever det som att han hellre vill slängtrava och jag tror att han upplever det som att jag spänner mig och faller aniningen framåt. vad göra?

Fattar du från lättridning eller nedsittning? Jag hade EXTREMA problem ett tag med galoppfattningarna med valacken, jag kunde inte slappna av under nedsittning i trav och spände mig, så jag fattade ur lättridning. Men herrn blev gärna överilad, jag föll framåt och omöjliggjorde i princip en korrekt fattning och de blev därefter.. Så jag började se till att få en trav som var så bra och balanserad att jag utan problem kunde sitta ner i den (för det var ju där felet var *vissel*) och fatta ur den. Blev det slängigt eller överilat så började jag om. Det är ingen större ide att fatta från en obalanserad trav och försöka få en balanserad galopp liksom. Även om man gärna vill det ;)

från skritt känns det som om han inte orkar med riktigt, det går men blir liskom i traven en aning ograciöst. :angel: känns som om han inte riktigt orkar med. men sedan när han är på sitt pigga humör så gör det minnsann. vad kan detta bero på och hur ska jag göra för att på ordning på det?

Få honom mer på dina hjälper och att reagera snabbare för dem skulle jag rekommendera.

Alexandra_W skrev:
Fattar du från lättridning eller nedsittning? Jag hade EXTREMA problem ett tag med galoppfattningarna med valacken, jag kunde inte slappna av under nedsittning i trav och spände mig, så jag fattade ur lättridning. Men herrn blev gärna överilad, jag föll framåt och omöjliggjorde i princip en korrekt fattning och de blev därefter.. Så jag började se till att få en trav som var så bra och balanserad att jag utan problem kunde sitta ner i den (för det var ju där felet var *vissel*) och fatta ur den. Blev det slängigt eller överilat så började jag om. Det är ingen större ide att fatta från en obalanserad trav och försöka få en balanserad galopp liksom. Även om man gärna vill det ;)

mjo, det är nog det som är problemet. att JAG tappar balansen och inte han. :p men tack för tipset. ska prövas

Alexandra_W skrev:
Få honom mer på dina hjälper och att reagera snabbare för dem skulle jag rekommendera.

jo, det har jag också kommit fram till och just det tränas just nu när han ändå ska ta det lite lugnare, ex. halter och gå fram och flytta för små hjälper. är det förresten smart att använda sporrar när man ska träna in att hästen ska lyssna på små hjälper? hörde någon som sa det och undrar nu här? :D

Senast ändrad av en moderator:

Sporrarna är bra när du redan använder BRA och RÄTT hjälper. Spöt är bättre vid inlärningen, sporrarna är bara bra när hästen vet vad hjälperna betyder och du vill kunna använda lite mer osynliga hjälper. Hästen lyssnar på hjälper den förstår, och lägger du till spöt direkt när hästen inte går fram/flyttar för skänkeln kommer den lära sej. Då behöver du inte sporrar, men när man kommit så långt att man har stadig sits och en häst som lyssnar bra på hjälperna kan det vara trevligt att rida med sporrar som omväxling.

Totola skrev:
Sporrarna är bra när du redan använder BRA och RÄTT hjälper. Spöt är bättre vid inlärningen, sporrarna är bara bra när hästen vet vad hjälperna betyder och du vill kunna använda lite mer osynliga hjälper. Hästen lyssnar på hjälper den förstår, och lägger du till spöt direkt när hästen inte går fram/flyttar för skänkeln kommer den lära sej. Då behöver du inte sporrar, men när man kommit så långt att man har stadig sits och en häst som lyssnar bra på hjälperna kan det vara trevligt att rida med sporrar som omväxling.

det var det jag tänkte. har hört att sporrar skulle vara ett bra sätt att lära in finare hjälper på hästen men tckte inte det lät vettigt. min egen häst kan alla hjälperna eller hur man ska säga, alltså sidförande, framåtdrivande, tillbakahållande och nu kommer jag inte exakt ihäg vad resten heter :angel: (och jag ska plugga häst?!) och han lyssnar relativt bra till dessa men jag skulle vilja att han blev ännu känsligare så att säga. är då spö att föredra?

Ja, till en början. Och konsekvens + att den SKA lyssna på små hjälper på en gång! Se till bara så den har hyfsat bra förutsättningar för vad den ska göra så du t ex nte ber om en skänkelvikning när hästen är helt i obalans.
När hästen alltid lyssnar på en gång på skänklarna och du har stadig sits kan man som sagt ha nytta av att rida med sporrar. Det kan t ex verka samlande att "kittla" hästen i magen med sporrarna.

jag håller just nu på med att få honom att gå sidvärtes bara man peta med skänkeln, ska inte behöva "hamra" med skänkeln utan ett litet tryck ska funka. antar att spö kan vara till hjälp då. hur som helst, när jag tränar just det där med känsligheten så kramar jag lite med skänkeln (så lite som möjligt) och om han inte lyssnar då så förstärker jag det men om det inte heller funkar så skänklar jag kraftigt en gång så att jag får en reaktion, oavsett om reaktionen är för kraftig sas. är det rätt metod?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka