Byten samt skänklevikning i gallop?

Sv: Byten samt skänklevikning i gallop?

Jag skänklar som "jag brukar" första gången, reagerar han inte då så skänklar jag+ petar på med spöt direkt nästa gång. För han SKA svara på en gång. Samma sak när man gör halt, lyssnar han inte på en gång, då får man vara bestämmdare på direkten så att han stannar..
Så har jag iaf blivit lärd, man ska inte hålla på å vela för mycket..!!

Din metod är bra, förutom den lilla detaljen att när du säger till med spöt SKA hästen gå fram, du ska ALDRIG behöva lägga till en kraftigare skänkel. Hellre rappa till hårt med spöt EN gång så förstår hästen att du menar vad du säger och efter ett par tillsägelser (2-3) brukar hästen förstå vad det är frågan om. Även om spöt känns elakt att ta till så har du ändå besparat hästen en massa förvirring och tryck från skänklarna (hästar är ju av naturen lite klaustrofobiska och gillar inte skänklarna).

Håller med bollen_ om att man inte ska vela. Man får ändå tänka på att varje gång hästen gör "fel" dvs inte lyssnar på dina hjälper är det för att du av misstag lärt den fel genom att vara inkonsekvent, ge hjälper i "fel" läge då hästen inte kan utföra det du ber den om (t ex en skänkelvikningdå den är i obalans) eller att du inte släppte efter med skänkeln direkt när den svarade så du gjorde hästen förvirrad. Det hjälper alltså inte att ta spöt till hjälp allt för ofta utan behövs det ofta får man försöka skärpa sej med sina hjälper också för att undvika att hästen inte lyssnar.

Detta är inget du ska göar själv!!! aldrig att du ska börja lära en häst byta utan tränare, först ska tränaren se att ni är i balans för att klara detta o inget du ska börja göra för att du har sätt det på tv.. någon måste förklara och visa dig hur du ska göra från maraken eller på häst..

jag använder aldrig sporrar hemma mina hästar får lära siag att lyssna på mina ben o skä'nklar gör dom inte det använder jag spöet lite men slutar aödrig använda mina ben..

Lancet skrev:
Detta är inget du ska göar själv!!! aldrig att du ska börja lära en häst byta utan tränare, först ska tränaren se att ni är i balans för att klara detta o inget du ska börja göra för att du har sätt det på tv.. någon måste förklara och visa dig hur du ska göra från maraken eller på häst..

jag tränar regelbundet för tränare när hästen är igång. just nu ville jag bara få koll lite på hur man lär in det då det ju är kul att veta saker. så tro inte att jag tänker försöka mig på detta genom harvande hemma, för det skulle antagligen bara förstöra möjligheterna att lyckas sas. :crazy:

appropå hjälperna igen, idag red jag med spö och använde metoden att jag först skänklade lätt (som jag brukar, han regerar normalt väldigt bra på bara tryck med själva vaden, behöver sällan ta till hälen) och om han av någon anledning inte skulle lyssna på en gång så la jag till spöet bakom skänkelläget direkt efter att jag skänklat för att han skulle koppla ihop det. fungerade utmärkt. efter några "rättelser" så förstod han.

hur många dagar/vecka kan man klättra, gå i väldigt knagglig terräng med hästen? vet ju att musklerna behöver vila minst 24 timmar men om man nu säg skrittar ut och klättrar 3 dagar i veckan?

3 dagar i veckan låter perfekt. Tänk på att det är i nedförsbackar man tränar bärmuskler, så se till att skritta sakta och balanserat där (då tränar man dessutom sina egna magmuskler och balansen!).

Jag har klättrat flera dagar i rad utan problem, hästen var tittig efter att inte blivit riden ut på ensam på länge så jag ville vänja honom och mej vid EN väg innan vi ger oss ut på någon ny (jag har inte heller full koll på ridvägarna än) och då blev det en väg med mycket backar. Då var hästen van vid backar sedan tidigare och som är mycket värre.
Huvudsaken tycker jag är att om man anstränger vissa muskler mer än vanligt så ska man inte använda dom flera dagar i rad, men varierar man ridningen, t ex joggar lite/dressyrar på vägen och sen tar en klättersväng i skogen så tycker jag man kan rida så flera dagar i rad.

okej..vad bra!! blev lite rädd där för att det är ju många som förstör sina hästar på detta sätt.. men Lycka till!! :bump:

det är v'll inget konstigt med skänkelvikning igalopp? Det brukar jag göra och jag gör det precis som vanlig skänkelvikning..snett igenom helst. Te.x om du har vänster galopp..gör du skänkelvikning ner till vänsterhörn. Det gäller bara att ha hästen riktigt samlad och kort.annars funkar det bra. Det kan dock ta lite tid att träna upp då hästen oftast har svårare att bära upp sig i just skänkelvikning i galopp..lycka till! =)

Då menar du att du har hästen ställd åt höger i vänster galopp??? Det brukar vara svårare för hästen att behålla en ren, balanserad galopp då.

mvh Jessica

Personligen tycker jag att sluta är lättast i galoppen, man har liksom lite mer skjuts... Det viktigaste tycker jag är att inte tappa yttersidan för då får man bara en banan till pålle :smirk:

Dondimpen skrev:
det är v'll inget konstigt med skänkelvikning igalopp? Det brukar jag göra och jag gör det precis som vanlig skänkelvikning..snett igenom helst. Te.x om du har vänster galopp..gör du skänkelvikning ner till vänsterhörn. Det gäller bara att ha hästen riktigt samlad och kort.annars funkar det bra. Det kan dock ta lite tid att träna upp då hästen oftast har svårare att bära upp sig i just skänkelvikning i galopp..lycka till! =)
jag skulle iofs kalla det galoppsluta med felställd häst....

tant agda skrev:
jag skulle iofs kalla det galoppsluta med felställd häst....

Tror du det går att behålla slutans böjning med felställd häst?

Nej, jag tror förr på motställd skänkelvikning, alltså hästen rak i kroppen och rör sig "på tvären" åt vänster i v galopp ställd åt vänster.

Alternativt en felaktig sluta med hästen ställd i rörelseriktningen men rak i stället för böjd!

Skänkelvikning i galopp ÄR en klurig rörelse! :angel:

frågan är nog inte (som jag förstått det) om galoppskänkelvikning är klurigt för det ÄR det. men är det bra eller dåligt? en del här säger att det är slitande och en del säger tvärtom, eller? :confused:

OK, då blir det personligt tyckande på gränsen till svammel!

Jag kan förstå vitsen med att kunna flytta hästen sidvärts även i galopp, så frågan blir väl då vad man vinner med att göra det rak eller böjd. Att göra det korrekt böjd i öppna och sluta är samlande, "styrketräning", det tror jag vi är överens om?

Ska man göra det korrekt i skänkelvikning kommer problemet med ställningen. Om du i v galopp ställer v kan du alltså inte rida en korrekt skänkelvikning åt v utan måste rida den åt h. (Att rida den åt v ställd åt h har vi väl redan avfärdat eftersom det tar bort hästens balans?) En skänkelvikning rids ju normalt (av de som använder rörelsen) dels som lösgörande och dels för att lära häst och ryttare samsidiga hjälper.

Hästen sätter ner h bak, sedan ska ryttaren förmå den att sätta ner v bak + h fram åt höger i stället för rakt fram. Att det tränar timing hos ryttaren och lydnad hos hästen är väl klart, men verkar det lösgörande? Vad vinner och/eller förlorar man i så fall på att släppa skänkelvikningens krav på en rak häst och låta den böja sig en aning, dock utan öppnans krav på samling?

Någonstans känns det som att den korrekta skänkelvikningen kräver så mycket balans och samling att det inte länger är någon mening med att jobba med lösgörande och "utbildande" rörelser (mer än som lydighetskontroll) utan det är mer logiskt att fortsätta jobba med samlingen och rida öppna och sluta.

(Sedan är det en helt annan sak att jag tycker sluta i galopp är en fullkomligt omöjlig rörelse som jag aldrig lyckades få till bra på min häst. Ridinstruktören lyckades, men hennes "fan vet hur man egentligen gör på den här hästen, men det mesta ska i alla fall vara tvärtom" var inte en tillräckligt konkret instruktion för att jag skulle klara att tillämpa den!)

Ja, det är väldigt förvirrande när tråden börjar med att folk fördömer skänkelvikning i galopp och så hoppar allt över till sluta resp. öppna och sedan kommer folk och pratar om BRA skänkelvikning igen.. :devil:

Hur som helst, hur jag nu tolkat detta är att galoppskänkelvikning i det närmaste är onödigt då det är mkt svårt och slitande för hästen att göra detta då hästen ska vara ställd från rörelseriktn. i en skänkelvikning vilket ju inte går så smidigt i just galopp med tanke på benförflyttn. Det är då bättre att rida sluta och öppna längs diagonalen då detta är en styrketränande och bra rörelse för hästar som rent fysiskt klarar av det. :smirk:

Har jag förstått någonting?

de låter som en bra slutsats!

jag måste fråga om terre a terre som det diskuterades om i början. kan någon förklara det för mig?

jag skulle vilja säga att tvåtaktik galopp inte finns, eller hur gör man... kan inte tänka mig en häst i tvåtakt, hur sätter den då ner hovarna??

ni menar inte fyrtakt ändå eller?

jag är väldigt nyfiken och vill veta mer.

mvh cissan

jag kan heller inte föreställa mig tvåtaktig galopp nu när du säger det. hur skulle det se ut....gunghäst? :D

Lord Owen skrev:
jag kan heller inte föreställa mig tvåtaktig galopp nu när du säger det. hur skulle det se ut....gunghäst? :D

Gunghäst-metaforen är faktiskt helt korrekt... :D

I en "vanlig" galopp så sätter hästen ned ett bakben före det andra men i Terre-a-Terre så sätts båda bakbenen ned parallellt, rent teoretiskt i alla fall, men sedan är ju det ena bakbenet alltid lite starkare så det skiljer nog några centimeter även i T-a-T. Det blir alltså en oerhört samlad galopp.

mvh Jessica

Lord Owen skrev:

Om du navigerar dig fram här så finns en film som visar rörelsen:

1. Klicka på länken, och gå in genom att trycka på Wilkommen.
2. Välj därefter Akademische Reitkunst.
3. Tryck på weiter längst ner t.h.
4. För musen över alla hästarna på diagonalen tills du kommer till Stufe 15 - terre à terre. Härunder finns en mpeg-filmsnutt som visar terre à terre.

Indy

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka