Sv: Byten samt skänklevikning i gallop?
OK, då blir det personligt tyckande på gränsen till svammel!
Jag kan förstå vitsen med att kunna flytta hästen sidvärts även i galopp, så frågan blir väl då vad man vinner med att göra det rak eller böjd. Att göra det korrekt böjd i öppna och sluta är samlande, "styrketräning", det tror jag vi är överens om?
Ska man göra det korrekt i skänkelvikning kommer problemet med ställningen. Om du i v galopp ställer v kan du alltså inte rida en korrekt skänkelvikning åt v utan måste rida den åt h. (Att rida den åt v ställd åt h har vi väl redan avfärdat eftersom det tar bort hästens balans?) En skänkelvikning rids ju normalt (av de som använder rörelsen) dels som lösgörande och dels för att lära häst och ryttare samsidiga hjälper.
Hästen sätter ner h bak, sedan ska ryttaren förmå den att sätta ner v bak + h fram åt höger i stället för rakt fram. Att det tränar timing hos ryttaren och lydnad hos hästen är väl klart, men verkar det lösgörande? Vad vinner och/eller förlorar man i så fall på att släppa skänkelvikningens krav på en rak häst och låta den böja sig en aning, dock utan öppnans krav på samling?
Någonstans känns det som att den korrekta skänkelvikningen kräver så mycket balans och samling att det inte länger är någon mening med att jobba med lösgörande och "utbildande" rörelser (mer än som lydighetskontroll) utan det är mer logiskt att fortsätta jobba med samlingen och rida öppna och sluta.
(Sedan är det en helt annan sak att jag tycker sluta i galopp är en fullkomligt omöjlig rörelse som jag aldrig lyckades få till bra på min häst. Ridinstruktören lyckades, men hennes "fan vet hur man egentligen gör på den här hästen, men det mesta ska i alla fall vara tvärtom" var inte en tillräckligt konkret instruktion för att jag skulle klara att tillämpa den!)