Byten samt skänklevikning i gallop?

L

Lord Owen

Hur lär man hästen byten i galloppen och skänkelvikning i gallop (om skänkelvikningarna går rent i trav och skritt)? Jag har tänkt prova börja med dessa rörelser på min pålle (först i slutet av året dock så tänker långsiktigt) om han nu inte redan kan dem (har lite dålig koll). :crazy:

Vad ska man tänka på och hur ska man gå till väga? Vilka muskler ska vara bra uppbyggda för att hästen ska klara av dessa rörselser? Finns det några förberedelser?

Sv: Byten samt skänklevikning i gallop?

Skänkelvikning i GALOPP?? Låter lättare och bättre att lära hästen sluta i galopp..

Allmänt bör hästen vara välmusklad och ha bra balans, vara smidig och ha mycket MAG-muskler för att kunna göra svårare rörelser i galopp då galopp är en samlad gångart. Mycket skolor i skritt och trav mao. Och MYCKET galoppfattningar. Ett relativt lätt sätt att lära in byten är att rida förvänd galopp i hörnen och sen byta genom att göra en halvhalt och sitta om. Man kan ju träna enkla byten först förstås, då är det de klassiska abrotten till skritt ett par steg och sen fatta ny galopp.

Men som sagt, SLUTA i galopp skulle jag nog satsa på.. Då behöver hästen "bara" lyssna bra på sitshjälper, man själv ha väldigt stadig sits och balans, och hästen ha tillräckligt bra balans i galoppen.

Lollan skrev:
vadå? man kan väl göra skänkelvikning i galopp?

Jag har sett samma fråga på andra ställen... Men i de böckerna jag letat i finns inte begreppet. Hur menar man skänkelvikning i galopp? tvärtemot diagonal sluta? Alltså i vänster galopp kan man tex vända "förvänd" halvtigenom och flytta hästen utåt mot långsidan och komma ut i vänster varv igen? Blir inte det en slags borttappande av ytterhjälperna? Bogen faller igenom utåt å då kan hästen flytta sig på detta sätt?

Bara tankar? Ngn som vet?

Det verkar vara mycket svårt för hästen att flytta benen i en skänkelvikning i galopp med tanke på hur den då sätter benen.? Tänker du på artikeln om den nya ridsporten i sverige? Där var det en som fick hästen galoppera sidvärts över en bom, men det skulle jag INTE kalla skänkelvikning, snarare side-pass isåfall..

Det finns mycket man kan göra men frågan är hur bra det är.... Och vad det är för mening med det. Just skänkelvikning i galopp ser jag ingen mening med, det är inte ens vacker och det finns förmodligen risk för både slitage och skador på hästen. Alltså ser jag ingen anledning att fördjupa sig i det.

Vid närmare eftertanke flyttar jag nog hästen några steg i skänkelvikning vid övergång mellan zig-zag slutor i galopp, men då sker ju detta strax innan jag byter och vid omställning av hästen. Men jag vet inte ens om jag skulle kalla det skänkelvikning. :confused:

Ang att rida i sidled över en bom i galopp- jag har sett det och det var INTE terre a terre, snarare långsam fyrtaktsgalopp i sidled eller nått sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med, det är klart man KAN rida skänkelvikning i galopp, men varför? Skänkelvikningen gör mycket mer nytta i skritt och trav.

När man lär in Terre-a-terre blir det långsam fyrtaktsgalopp.. Så jag kanske inte var helt ute och cyklade? ;)

i skänkelvikning ska ju hästen korsa sina ben och det blir väl lite lustigt i galopp?
satsa på att rida öppna å sluta i galopp istället!

ärligt talat så var jag nog förvirrad när jag skrev skänkelvikning i galopp, nu när jag ,läst era inlägg så fattar jag att det jag pratar om måste vara sluta eller öppna diagonalt ? eller är jag ute och snurrar igen? det jag syftar på är något jag sett en ryttare rida och jag tolkade det som skänkel vikning i galopp. :crazy:

jag skulle tro att du tänker på en diagonal galoppsluta

hittar ingen bild tyvärr, men en galoppsluta ser ut som en skänkelvikning fast hästen är ställd i rörelseriktningen kan man säga

tant agda skrev:
hittar ingen bild tyvärr, men en galoppsluta ser ut som en skänkelvikning fast hästen är ställd i rörelseriktningen kan man säga

okej, men det låter precis som det jag tog för en skänkelvikning i galopp. när man lär hästen det så är det väl bara att övergå från sluta i skritt och trav till galopp när hästen kan det i skritt och trav eller?

ja, men det är ju olika med alla hästar vissa har lättare för galopp och andra för skritt el trav. huvudsaken är att man som ryttare vet vad man har tänkt sig att göra.

Som sagt, se till att ni har BALANS, att hästen lyssnar ordentligt och att du har stadig sits. Lättast är sen, som du säger, att lära in i skritt först (och trav om hästen inte har svårt för det) och sen i galopp. Och så rider man en hyfsat liten galoppvolt och behålelr sen innerhöften en bit fram och ytteraxeln bak och fortsätter ut längs spåret några steg och går sen in på en volt igen och låter hästen gå ur. Behövs det lägger man till ytterskänkeln också, och se till att hästen är ordentligt urgröpt i insidan när du galopperar på volten innan du provar slutan.

hittils har jag bara prövat på sluta och öppna i skritt på honom, och då har det gått rätt bra för att vara första gångerna tycker jag.

fler tips angående dessa rörelser?

totola, menar du att man kan göra sluta ur en volt eller?

Njae, terre a terre är en tvåtaktsgalopp med fram och bakben samlade. Fyrtaktsgalopp rids i just fyrtakt, så det är ju två ganska skilda saker. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka