Byten i varje

T

traloppan

Alla tipps mottages tacksamt! Vi har börjat med byten i varje o förvirringen är total!! Det går hyffsat så länge vi håller oss till två stycken o vi ska nu träna på att rida dem så ett tag som en serie, dvs två ettor, ett visst antal galoppsprång, två ettor, ett vissta antal språng, två ettor. O sedan bygga på detta. Vilket känns som en bra väg att gå.

Dock är det så svårt så om någon har några som hellst tipps eller ideér så tar jag tacksamt emot dem.

Bad för några år sedan om råd hur man rider galoppsaxen o fick väldigt bra tipps då så jag provar på nytt o hoppas på underverk! :laugh:

..tillägger att serier ner till vartannat fungerar problemfritt o jag tror det i första hand sitter hos mej snarare än hästen vilket också min tränare sa att det oftast gör (sitter i huvet på ryttaren).

Sv: Byten i varje

När jag började med byten i varje så gjorde jag precis som du skriver. Red 2 byten i serier. När jag kände att jag kunde lägga 2 byten i varje vart som helst på vilken linje som helst så gjorde jag serier med varannan i varje och vartannat i vartannat. 1,1,2,1,1,2,1,1,2, osv. Det var ganska lätt när jag kände att jag redan hade stenkoll på att göra två. Så då fick jag gå in och bara göra 3 byten i varje och inget mer på en diagonal eller på kvartslinjen. Det som krånglade till det för mig var att jag ville gör mycket, jag trodde jag skulle kunna göra flera i rad på en gång och då blev det pannkaka. När jag väl bestämde mig för att bara göra 3 så blev det lätt. Och därifrån ökade jag till 5, sedan 7 och då kunde vi helt plötsligt göra 15. :) För att behålla takten så räknade jag högt för mig själv, för annars blev jag för snabb i hjälpgivningen.

Vet inte om det var några hjälpsamma tips egentligen, men så gjorde jag iallafall. :)

Det Cettan skriver är bra tips, så gjorde även jag. Mitt problem var att jag tänkte för mycket, fick försöka träna på att "bara göra"

Och som sagt, räkna högt för att hitta takten är super!

Tusen tack för tippsen både Cettan o Mirtai! Så som du beskriver Cettan sa också min tränare, ska träna på det idag så får vi se!
Det verkar vara rätt så generellt att man som ryttare vill för mycket och för många på en gång!
Ska traggla med två i serie ett tag o se vad som händer.
Räkna högt var ett bra tipps! Det ska jag absolut prova med!

Hur använder ni hjäperna om ni kan beskriva det? Ner till vartannat är takten väldigt logisk men i ettorna blir det för långsamt.
När jag ska göra två försöker jag ha skänklarna på samma ställe så att jag snabt kan lägga till motsatta skänkeln när jag känner att han tar bytet från den första.. Jag försöker också hjälpa till genom ett förhållning med tygeln.
Ett "problem" min tränare påpekade var att de blev "för stora" - vilket jag tycker var lite otippat. Min tränare skrek igår "gör dem mindre" (vilket jag inte hörde men min vän sa det efteråt). Förmodligen blir det för svårt att göra flera när de blir så stora kanske.. Fast det är ju ett väldigt "trevligt" problem måste jag säga! :laugh:

Problemet är ju att hinna med själv och om man inte har en häst som kan så måste ju den hinna med också. Som din tränare sa, små byten är bättre för hinna med för er båda :)

Jag tycker byten i varje är det svåraste, just för att man måste vara så attans snabb och tajmad. Jag byter för den nya innerskänkeln och försöker flytta skänkeln något för att inte förvirra hästen mer än nödvändigt ;)
Jag fick försöka bryta ner exakt hur jag gör ett vanligt, enskilt byte och så försöka sätta ihop det så att tanken inte blev att göra byten i varje utan göra en rad enskilda byten efter varandra. Hoppas du fattar vad jag menar? Genom att tänka så kunde jag bli mer ren i mina hjälper och mindre stressad för att hinna med.

Om du kan, försök få sitta upp på en häst som är befäst så kan du pröva och hitta dina hjälper. Det var nog det som hjälpte mig mest :)

Ja, det lät som en ytterst god ide! Att göra en rad vanliga byten efter varandra!! Hm, jag byter för ytterskänkeln vilket borde vara samma som nya innerskänkel?
Sen är det som du säger, man måste vara så otroooligt snabb! :crazy:
Tränaren sa det också - att hennes gammla GP häst var perfekt att känna in byten på- vem som hellst kunde sitta upp o lära sig. Dessvärre har hon ingen sån längre..
Jag fick prova på ettor för typ 100 år sedan när jag var i Tyskland - hade då bla en gammal GP häst som lärohäst. Fast jag kan inte påstå att jag på något sätt befäste något, o när vi väl lyckades göra ettor gick det snabbt som tusan..

Tja, alltid är det något. Jusst nu har vi vars ett problem jag o min häst - bytena i varje känns som mitt för att jag klöddar till det o för hans del är det piaffen som han får mentala störningar av ;) Fast den sistnämnda går betydligt bättre än mina byten!!!

Tusen tack för tippsen både Cettan o Mirtai! Så som du beskriver Cettan sa också min tränare, ska träna på det idag så får vi se!
Det verkar vara rätt så generellt att man som ryttare vill för mycket och för många på en gång!
Ska traggla med två i serie ett tag o se vad som händer.
Räkna högt var ett bra tipps! Det ska jag absolut prova med!

Hur använder ni hjäperna om ni kan beskriva det? Ner till vartannat är takten väldigt logisk men i ettorna blir det för långsamt.
När jag ska göra två försöker jag ha skänklarna på samma ställe så att jag snabt kan lägga till motsatta skänkeln när jag känner att han tar bytet från den första.. Jag försöker också hjälpa till genom ett förhållning med tygeln.
Ett "problem" min tränare påpekade var att de blev "för stora" - vilket jag tycker var lite otippat. Min tränare skrek igår "gör dem mindre" (vilket jag inte hörde men min vän sa det efteråt). Förmodligen blir det för svårt att göra flera när de blir så stora kanske.. Fast det är ju ett väldigt "trevligt" problem måste jag säga! :laugh:

Det knepiga med hjälpgivningen är ju att man måste ge hjälpen för nästa byte innan det föregående är klart :D
Jag försöker att inte lägga om skänklarna så värst mkt, utan har bägge något tillbakadragna i hela serien.

Jag har fö lärt in byten i varje på samma sätt som Cettan. Jag lägger alltid mina på en bestämd plats på ridbanan, ngt innanför långsidan, för att inte blanda ihop dem med de andra serierna (det gör min häst så bra på egen hand :D)

Jag kan tänka mig att för stora byten (för vad ni klarar av i nuläget alltså) innebär att man tappar lite balans för varje byte, och till sist blir det något fel. När de är väl befästa borde de inte kunna vara för stora.

Precis!! Väntar man för länge så blir det tvåor istället! Har tänkt som du ang skänklarna så försöker sitta med båda lite tillbakadragna för att hinna med - känns rätt rent teoretiskt men än så länge så har vi ju lite trubbel att utvärdera det praktiskt :)

Ang storleken så tror jag inte heller att de är för stora i slutändan, men i nuläget är det lite väl svårt att göra dem på det viset, han orkar inte helt enkelt. Fast jag blev väldigt glad då min häst inte har världens största galopp så kändes kommentaren lite otippad :D

Som sagt, tack för tippsen! Ganska nöjd o lite hoppfull efter dagens pass.

Ang att byta för nya innerskänkeln så är det nog inte riktigt samma som att byta för ytterskänkeln kom jag fram till idag.
Jag fattar för inner men byter för ytter.
Idag kom jag dock på att i ettorna blev det bäst om jag istället hade båda skänklarna lite längre fram.. Mer som att byta för nya innerskänkeln skulle jag tro..
Hur som hellst lyckades vi göra tre ettor på rad säkert 3-4 ggr på detta vis o det kändes väldigt bra o inte så svårt..

I vanliga serier brukar jag först flytta skänkeln utan att lägga till den innan bytet för att sedan lägga till den när jag byter, i ettorna hinns ju inte detta med pluss att han måste svara direkt på byteshjälpen.. Kanske därför det fungerade bättre med innerskänkeln..

Tja, lite luddigt kanske men som sagt NÖJD! Började med lite snett igenom där jag red två ettor, sedan 3-4 galoppsprång o sedna två ettor till några gånger innan jag gjorde de här tre ettorna några gånger.. O så hade jag publikhjälp från marken som kunde berätta hur det blev o såg ut- nästan ett måste - i alla fall när man saknar speglar (vilka jag förmodligen ändå inte hafft tid att kolla i).

att lägga dem på kvartslinjen är ju för att hästar lätt vill göra det nya hela tiden. Blandar gärna ihop.
Min kunde inte byta i ngt annat under tiden som poletten trillade ner o bytte hejvilt även på volt.
flyttar tillbaka båda o de ligger där o används omvartannat

tröskeln ligger nog vid 4-5 st.

Det som har funkat bäst är att förbereda. jag kan inte rida i samma tempo o mer ihop.

Jag berömde sådär översvallande o när andra skulle byta enstaka o hästen inte förstog så laddade han till sist på med byten i varje- Var det detta du ville:banana:

Att byta för inner vet jag ingen som gör:confused:

Nu gör du det ;)

Inte den gamla innerskänkeln utan den nya. Vikel väl också kan kallas för ytterskänkeln. Ska man vara riktigt petig så är det inte ens särskilt mycket skänkel utan mer att jag sitter om...

Nu gör du det ;)

Inte den gamla innerskänkeln utan den nya. Vikel väl också kan kallas för ytterskänkeln. Ska man vara riktigt petig så är det inte ens särskilt mycket skänkel utan mer att jag sitter om...

Har du någon film som visar seriebyten för inner? Jag har heller aldrig hört talas om någon som gör eller förespråkar det. De elitryttare som jag har hört prata om det på clinics o d pratar alla om ytter, INTE inner vid byten eftersom det inte fungerar när man kommer ner till byten i varannat eller varje? Vore spännande med film på någon som kan.:)

Ok så du sitter om innan istället för när hästen byter sida.

låter inte som om hästen byter bak:D

Ang. saxen bör man hinna flytta rumpan sista språnget för att inte hamna före o ställer om i bytet eller i samma veva o språnget efter ska vara sluta.

Pissdåligt förklarat kanske....:o

Vet inte om jag förklarar dåligt :D det har iaf funkat utmärkt, eftersom flertalet av mina hästar har gjort ettor utan några större problem. Byter bak har de också gjort, allihopa :) någon film har jag inte här eftersom jag är på semester och surfar via iphone men kan fixas vid hemkomst...

När du byter för innerskänkeln, flyttar du inte bak ytterskänkeln också då? Jag tycker att jag också byter för innerskänkeln, för det är den jag ger impuls med (och jodå, min häst byter bak han också ;) ) men samtidigt så flyttar jag ju bak ytterskänkeln för att kunna flytta fram den i nästa byte och då kan det se ut som att jag byter med ytterskänkeln även fast det är med innerskänkeln jag byter i min hjärna.

Så kan det säkert vara :) känner att jag har jättesvårt att med ord förklara hur jag gör, vet bara att det funkar ;)

Jag kör den nya metoden o håller inte på o flaxar fram o tillbaka med benen o byter då endast för ytter.

inte för att byten i varje är ngt som jag tränar varje vecka:angel:

haha, nu flaxar jag inte direkt med benen när jag byter. ;) Men för fram benet lite det gör jag ju faktiskt och då måste jag ju ta tillbaka det lite sen igen för att kunna föra fram det igen. Jag antar att du menar att du håller dina ben helt still i samma position oavsett vad du gör och bara trycker lite med än det ena benet än det andra? jag skulle verkligen vilja kunna sitta helt blixtstilla så, men är väl inte tillräckligt duktig. Men jag vet faktiskt ingen i eliten heller som inte rör på benen alls när de byter, så det känns inte så hemskt att jag inte kan det. Nu har jag ioförsig inte detaljstuderat precis alla som räknas till eliten, men en hel del av dem iallafall. :)

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 734
Utrustning Jag söker med ljus och lykta efter något jag inte vet om det finns... Har två islandshästar i tävlingskondition som på riktigt tränas...
2
Svar
21
· Visningar
2 088
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka